Get Adobe Flash player

Saptamana 20 de sarcina

10 Octombrie 2014

Articol revizuit de dr. Anca Panaitescu, medic specialist obstetrica-ginecologie, Spitalul Clinic Filantropia

Cum creste copilul tau in saptamana a 20-a de sarcina

In saptamana 20 de sarcina bebelusul tau cantareste aproximativ 270-300 de grame. El masoara circa 15 centimetri lungime cranio-caudal si aproximativ 25 centimetri de la cap la calcaie. In primele saptamani de sarcina, medicul masoara distanta din crestetul capului pana la coccisul fatului (CRL sau lungimea cranio-caudala), din trimestrul doi de sarcina,cresterea fatului se apreciaza prin masuratoarea altor parametri (diametrul capului fetal, circumferinta abdomenului, lungimea osului coapsei).

 

Calendar de sarcina in imagini

Cum arata bebelusul in burtica ta in saptamana 20 de sarcina?

 20calendar-sarcina

In aceasta perioada ai putea sa incepi sa simti miscarile bebelusului in burtica. Acestea se simt ca bataile aripilor unui fluture sau ca slabe impulsuri repetate in abdomenul tau inferior. Faptul ca simti miscarile bebelusului tau iti va aduce un sentiment unic de fericire si te va face sa te atasezi de el.

 

Noteaza-ti data cand l-ai simtit prima oara si comunica-i-o medicului la urmatoarea consultatie.

 

O substanta alba unsuroasa numita vernix caseosa incepe sa acopere intregul corp al bebelusului tau pentru a-i proteja pielea pe parcursul lungii perioade in care sta cufundat in fluidul amniotic (aceasta haina alunecoasa ii usureaza si trecerea prin canalul de nastere). In lipsa acestei substante, piela fatului, si asa fragila, s-ar increti si ar fi afectata de lichidul din jur.

 

Sub protectia vernix-ului, pielea fatului incepe sa se ingroase si dezvolta mai multe straturi. Acestea includ epiderma (stratul cel mai superficial), dermul (stratul din mijloc, care formeaza 90% din piele) si hipodermul (cel mai profund strat al pielii, constituit mai ales din grasime). La acest moment pielea este inca destul de transparenta si subtire.

 

Bebelusul tau inghite acum mai mult lichid, ceea ce este un exercitiu bun pentru sistemul lui digestiv. Lichidul inghitit ajunge in stomac, este absorbit in circulatie, ajunge la rinichi si este eliminat in urina; astfel lichidul amniotic se recircula. Fatul produce de asemenea meconiu, o substanta opaca, lipicioasa ce este formata din celulele moarte, secretiile digestive si lichidul amniotic inghitit.

 

Acest meconiu se va acumula in intestinele lui si il vei putea observa pe primul scutec murdar (desi unii bebelusi il elimina in uter sau pe parcursul nasterii).

 

Parul si unghiile continua sa creasca. El seamana deja foarte bine cu un bebelus, are sprancene, par pe cap si membre bine dezvoltate.

 

In jurul acestei saptamani, cei mai multi doctori recomanda efectuarea ecografiei morfologice de trimestru II care are rol de depistare a eventualelor anomalii ale fatului. In cursul acestei ecografii se evalueaza amanuntit organele si sistemele fatului.

 

Ce trebuie sa stii: Fiecare bebelus se dezvolta usor diferit - chiar si in corpul tau. Informatiile noastre sunt destinate sa iti ofere o idee generala despre dezvoltarea bebelusului tau.

Cum se schimba viata ta

Saptamana 20 marcheaza mijlocul sarcinii. Ai ajuns acum la jumatatea drumului - felicitari! Te simti probabil minunat, esti plina de energie si ai scapat de simptomele suparatoare din primul trimestru. Cei din jurul tau incep sa observe ca esti gravida pe masura ce burta iti creste. Fundul uterului tau a ajuns acum, probabil, la nivelul ombilicului, iar tu te-ai ingrasat cam 3-4 kilograme. Asteapta-te sa iei in greutate in medie 450-500 de grame pe saptamana de acum incolo.

 

Daca inainte de sarcina erai subponderala, s-ar putea sa fie nevoie sa iei mai mult in greutate, iar daca erai supraponderala, probabil ca va trebui sa acumulezi mai putine kilograme. Pe masura ce burtica va creste, pielea abdomenului se va intinde si pot aparea mancarimi locale si vergeturi. Foloseste o crema hidratanta pentru a preveni discomfortul.

Cum acoperi cu ajutorul machiajului semnele de oboseala. Afla de la Raluca Luca, make-up artist!

 

Acum alimentatia ta este importanta. Poate ai descoperit deja ca mananci mai mult decat atunci cand nu erai gravida. Alege alimente sanatoase, dar da curs si poftelor, doar esti gravida. Nu exagera, totusi! Asigura-te ca iei suficient fier, important in principal pentru producerea de hemoglobina (acea parte din celulele rosii ce are rolul de a transporta oxigen). In timpul sarcinii, corpul tau are nevoie de mai mult fier pentru dezvoltarea fatului si a placentei si pentru a tine pasul cu cresterea volumului de sange.

 

Alimente bogate in fier sunt:

 

  • Carnea de vita, carnea de miel, ficatul, carnea de pui inchisa la culoare;
  •  Sardinele;
  •  Cerealele forifiate cu fier;
  •  Painea integrala;
  •  Legumele boabe: mazare, linte, fasole;
  •  Legumele verzi: broccoli, salata, ceapa verde, spanac;
  •  Alunele Caju;
  •  Semintele de floarea-soarelui;
  •  Fructele uscate: piersici, prune;
  •  Cartofii copti;
  •  Ouale.

 

Ficatul este bogat in fier, dar unii medici recomanda consumul limitat, pentru ca el contine cantitati mari de vitamina A. Vitamina A consumata in exces poate fi daunatoare pentru fatul aflat in dezvoltare. Beta carotenul insa, care este tot un tip de vitamina A, se gaseste in morcovi si este sigur chiar si in cantitati mari.

 

Pateul din ficat nu este recomandat in sarcina pentru ca este unul dintre alimentele care poate cauza listeria, o bacterie ce poate fi daunatoare fatului. Delicatesele din carne nepreparata termic corespunzator, ca sunca afumata, salamul crud, somonul afumat, nu sunt recomandate din acelasi motiv.

 

In majoritatea cazurilor, femeile insarcinate care au o dieta alimentara echilibrata nu vor avea nevoie sa ia suplimente de fier. Unele femei insarcinate, insa, au probleme cu asimilarea fierului din dieta alimentara si vor avea nevoie de suplimente pentru a nu se imbolnavi si pentru a proteja fatul. Multe gravide sunt diagnosticate cu anemie in partea a doua a sarcinii.  La nastere, gravida pierde aproximativ 500-1000 ml de sange, ceea ce poate inrautati anemia. De aceea unii medici recomanda suplimentarea cu fier in sarcina.

 

Daca nu te-ai inscris deja la niste cursuri prenatale, probabil vei dori sa vezi despre ce este vorba. Chiar daca esti gravida pentru prima data sau ai mai nascut, poti beneficia de pe urma unor cursuri structurate ce te pot ajuta sa te pregatesti pentru dificultatile travaliului si ale delivrentei.

 

Majoritatea spitalelor si a centrelor maternale ofera cursuri structurate fie sub forma unor clase saptamanale, fie sub forma unei sesiuni intensive pe parcursul intregii zile. Cere-i doctorului sa iti recomande astfel de cursuri sau intra pe sectiunea cursuri prenatale.

 

La 37 de saptamani se considera ca esti la termen, asa ca planifica totul in asa fel incat sa termini cursurile pana atunci.

 

Recomandari pe aceeasi tema:

 

Cat de mare este bebelusul in comparatie cu un fruct?

Sarcina pe saptamani

8 trucuri pentru mai multa odihna in sarcina

10 lucruri pe care nu le stiai despre sarcina

Sarcina pe luni, ce transformari apar?

Trucul saptamanii: cum sa ai un somn odihnitor in timpul noptii

Pe masura ce sarcina avaneaza va fi mai greu sa te odihnesti toata noaptea. Sunt numeroase motive care te impiedica sa ai un somn bun. Vei observa ca iti va fi mai dificil sa dormi pe spate, ca trebuie sa te trezesti cel putin o data pe noapte sa mergi la baie, ca ai nasul infundat, ca pot aparea insomnii, ca in anumite pozitii te dor articulatiile si asa mai departe. Problema va fi cu adevarat importanta in ultimul trimestru asa ca e important sa iti faci o igiena a somnului de pe acum.

 

Iata cateva lucruri care iti pot afecta somnul si cateva sfaturi pentru a le evita:

 

  • Sforaitul. Incepi sa sforai poate pentru prima data in viata ta, din cauza hormonilor ce cauzeaza hipersecretia nazala si blocheaza partial caile respiratorii.

 

Ce poti sa faci: culca-te pe o parte cu capul usor ridicat, hidrateaza-te corespunzator.

 

  • Epigastralgiile si indigestia cauzate de hormoni si de compresia facuta de uterul gravid pot accentua disconfortul cauzat de pozitia culcat.

 

Ce poti sa faci: incearca sa dormi semiculcat intr-un scaun comfortabil sau sprijinita pe perne in pat. Evita sa mananci mult seara sau sa mananci tarziu, in apropierea orei de culcare.

 

  • Crampele musculare de la nivelul picioarelor pot fi atat de intense incat sa te trezeasca dintr-un somn adanc. Acest lucru se intampla deoarece muschii picioarelor tale "protesteaza" impotriva greutatii in plus pe care trebuie sa o poarte. Usureaza tensiunea intinzand picioarele, intai calcaiele si apoi flexand usor degetele spre dorsul gambei. Roaga-ti partenerul sa iti faca un masaj sau pune sticlute cu apa calda sub muschii gambelor. Doctorul s-ar putea sa iti recomande suplimente cu vitamine si minerale pentru aceasta problema. Anunta-l la urmatorul control.

 

  • Te foiesti si te sucesti toata noaptea incercand sa gasesti o pozitie confortabila de somn. Incearca sa dormi cu o perna intre picioare sau foloseste o perna speciala creata pentru maternitate. O pozitie optima de dormit este pe o parte, in special pe stanga. Se considera ca e benefica pentru hranirea cu sange a bebelusului. Multe gravide povestesc ca reusesc sa doarma cu o perna intre picioare, una sub burtica si una in brate!

 

  • Ai calduri si transpiri in timpul noptii. Este ceva obisnuit pentru femeile insarcinate sa se simta mai incalzite datorita modificarilor metabolismului hormonilor si greutatii. Mentine-ti dormitorul racoros si imbraca-te cu strictul necesar – care poate include un sutien special si o centura ce te ajuta sa suporti sanii si burtica in crestere. Pastreaza la indemana niste papuci si un halat de baie pentru cazul in care ai nevoie sa mergi la toaleta.

 

  • Sa te dai jos din pat este mai dificil ca niciodata!

 

Ce poti sa faci: roteste-te pe partea stanga si coboara intai picioarele. Cand picioarele ating podeaua, foloseste-te de brate pentru a te aseza in sezut la marginea patului. Apoi te ridici.

 

  • Foloseste o pijama sau camasa de noapte din fibre naturale cum ar fi bumbacul. Evita sinteticele care mentin umezeala pe piele si iti creeaza o senzatie de umiditate si racoare.

 

Daca ai insomnii incearca urmatoarele metode:

 

  • Evita consumul de cafeina dupa pranz;

 

  • Incearca sa bei o cana cu lapte caldut indulcit cu miere inainte de culcare; daca nu tolerezi laptele, bea un ceai de musetel indulcit cu miere (evita totusi ceaiul de musetel in primul trimestru de sarcina);

 

  • Daca visele care par foarte reale te trezesc, incearca sa le scrii intr-un jurnal inainte sa te culci la loc; se stie ca gravidele au vise ciudate, asa ca nu te speria, nu esti singura!

 

  • Mananca alimente care contin triptophan, magneziu si/sau melatonin (toate cunoscute pentru capacitatea lor de a induce somnul), exemplele includ: cartofi, curcan, migdale, cereale, branza, peste, oua, miere si banane;

 

  • Unele femei dorm mai bine stand in pozitia de semi-sezut;

 

  • Incearca sa folosesti o soseta plina cu orez cald sau o sticla cu apa calda (sau cuburi de gheata) atunci cand te doare spatele sau soldul.

 

Intre saptamnaile 18 si 22 de sarcina, medicul tau iti poate recomanda o evaluare ecografica amanuntita a fatului pentru depistarea anomaliilor fetale (ecografia morfologica de trimestrul al doilea).

 

Saptamana 19 de sarcina | Saptamana 21 de sarcina

Articole recomandate

COMENTARII

Sarcina pe saptamani