Get Adobe Flash player

Saptamana 18 de sarcina

03 Octombrie 2014

Articol revizuit de dr. Anca Panaitescu, medic specialist obstetrica-ginecologie, Spitalul Clinic Filantropia

Cum se dezvolta bebelusul tau

In saptamana 18 de sarcina oasele copilului sunt in plin proces de intarire, proces denumit "osificare". Primele care se osifica sunt oasele membrelor inferioare si cele de la nivelul urechii interne. Copilul va putea auzi de acum sunete puternice, mai ales dupa dezvoltarea nervilor auditivi care conecteaza creierul cu urechea.

 

Fatul iti poate auzi bataile inimii, miscarile aerului prin intestine sau chiar sangele care circula prin cordonul ombilical. El se poate speria si misca brusc la auzul zgomotelor puternice. Imediat dupa nastere, nou-nascutului ii vor lipsi aceste sunete si cei mai multi se vor linisti daca aud zgomote similare celor din uter!

 

Calendar de sarcina in imagini

Cum arata bebelusul in burtica ta in saptamana 18 de sarcina?

 18calendar-sarcina

Din cap pana-n picioare, bebelusul tau masoara aproximativ 14 centimetri (cam de lungimea unui ardei verde) si cantareste aproximativ 200 de grame!

 

Cumparaturi pentru Bebelusi

 

Haine si accesorii alaptare

Carucioare

Hamuri, marsupii, portbebe

Scaune auto

Mobilier copii

Lenjerie intima mamici

 

Bebe este ocupat cu miscarea bratelor si picioruselor, miscari pe care vei incepe sa le simti si tu din aceasta saptamana, cel mai probabil.

 

Copilul poate inghiti acum zilnic o portie generoasa de lichid amniotic pe care il recircula, mentinandu-i astfel cantitatea constanta. Cantitatea de lichid amniotic creste odata cu cresterea fatului.

 

Prin pielea subtire incep sa i se vada vasele de sange si urechile ii sunt in pozitia finala. Sub piele incepe sa se acumuleze grasime care are un rol protector. In jurul nervilor incepe sa se formeze un strat de mielina, o teaca ce protejeaza nervii, un proces ce va continua si in primul an din viata. Daca ai o fetita, in aceasta perioada uterul si trompele uterine s-au format deja si sunt la locul lor. Daca ai un baietel, organele genitale sunt vizibile, dar s-ar putea sa nu poti sa le identifici la ecografie.

Care sunt dietele capcana si ce anume trebuie sa eviti ca sa slabesti. Afla de la Andreea Marin!

Ce efect are asupra vietii tale

Cresterea in greutate

 

In acest trimestru ar trebui sa iei in greutate intre 5 - 7 kg  (intre 12 si 16 kg pe parcursul intregii sarcini), daca ai inceput sarcina la o greutate normala.

 

In luna aceasta iei in greutate cam 500 de grame pe saptamana. De obicei castigul ponderal difera de la saptamana la saptamana si poti lua intre 300 si 600 de grame.

 

Daca la inceputul sarcinii ai avut un exces ponderal sau ai fost subponderala, medicul iti va recomanda sa cresti in greutate mai putin, respectiv mai mult. Si o sarcina gemelara poate sa influenteze cresterea in greutate.

 

Cum pot sa tin in frau cresterea in greutate?

 

O rezolvare ar fi sa mananci mai multe legume si fructe, cereale integrale si produse lactate dietetice, sa eviti mancarurile de tip fast-food, chips-urile, pentru ca sunt calorii "goale", nu iti aduc substante nutritive ci doar te ingrasa.

 

Un alt mod ar fi acela de a face exercitii zilnic, de exemplu: mersul pe jos, inotul sunt recomandate. Pentru multe femei insarcinate acestea sunt destul de greu de realizat. Gravidele care au sarcini cu risc nu trebuie sa faca exercitii fizice pana nu au permisiunea medicului curant.

 

Ce poti face daca te ingrasi prea mult?

 

  • Mananca in fiecare zi micul dejun. Nu iti va mai fi foame in jurul orelor 10-11.

 

  • Gaseste o persoana care sa mearga cu tine la plimbare sau la inot, o persoana cu atitudine pozitiva, care sa te impulsioneze.

 

  • Gaseste o alternativa gustoasa pentru mancarurile grase. Exemplu: iaurt degresat inghetat in locul inghetatei, un covrig in locul unei gogosi, popcorn in locul chips-urilor de cartofi.

 

Ce poti face daca nu reusesti sa iei suficient in greutate?

 

  • Mananca micul-dejun in fiecare zi. Adauga unt de arahide sau branza feliei de paine prajita pentru a mari aportul de proteine.

 

  • Adauga avocado, nuci sau seminte la salate in timpul pranzului pentru a mari aportul de proteine si grasimi.

 

  • Mananca gustari intre mese.

 

  • Mananca iaurt, fructe uscate, sucuri din fructe inghetate.

 

  • Mananca fructe proaspete: grapefruit, papaya, portocala si piersica, ce sunt bogate in vitamina C si beta caroten.

 

  • Evita sucurile acidulate.

 

  • Inlocuieste sucurile acidulate cu sucuri naturale, bogate in vitamina C sau beta caroten, un antioxidant. Sucul de grapefruit, portocala sau nectarul de papaya au mult beta caroten.

 

Cum imi afecteaza corpul excesul de greutate?

 

O parte dintre simptomele pe care le ai sunt in stransa legatura cu modificarile din organismul tau si cu cresterea uterului tau.

 

Durerile de spate sunt foarte frecvente si vei fi mai predispusa la caderi prin dezechilibru. Cauta sa iti mentii postura dreapta si cand stai jos si cand stai in picioare. Tine umerii trasi spre spate si pieptul in fata, muschii abdomenului si ai sezutului incordati. Daca medicul iti da voie, fa exercitii pentru intarirea muschilor spatelui; acestia au mult de suferit in timpul sarcinii.

 

Pielea de pe abdomen se va intinde odata cu cresterea uterului si a sanilor, rezultand vergeturile. Nu toate gravidele fac vergeturi si, din pacate, nu exista nicio crema care sa impiedice aparitia acestora. Pe masura ce burtica creste si pielea se intinde, s-ar putea sa apara mancarimile pe piele - pentru a nu-ti crea discomfort, foloseste crema hidratanta.

 

Se poate sa fii ingrijorata de surplusul de greutate si daca vei reusi sa slabesti dupa nastere. Cu siguranta corpul tau nu va fi cum a fost inainte de aceasta sarcina, dar, daca ai o dieta corecta si daca faci sport, vei scapa de excesul de kilograme.

 

Vei reusi sa ajungi la greutatea anterioara daca faci aceste mici eforturi imediat dupa nastere.

 

Kilogramele in plus din timpul sarcinii pot deveni usor o obsesie pentru tine, mai ales daca ai luat in greutate mai mult decat ti-a fost recomandat (intre 11,5-16 kg), chiar daca anterior sarcinii ai fost o femeie normoponderala. Linisteste-te cu gandul ca le vei da rapid jos dupa nastere.

 

Daca nu ai facut inca ecografia morfologica de trimestru doi al sarcinii probabil ca vei face una in curand. Ecografia ajuta medicul sa verifice felul in care se dezvolta bebelusul tau, sa descopere eventuale defecte din nastere, sa verifice placenta si cordonul ombilical, sa vada daca data la care trebuie sa nasti este exacta. In timpul examenului s-ar putea sa vezi bebelusul cum se misca sau cum isi suge degetul. Ia-l si pe partenerul tau la ecografie si cereti un print al ecografiei sau un filmulet pentru primul album foto al bebelusului.

 

Recomandari pe aceeasi tema:

 

Cat de mare este bebelusul in comparatie cu un fruct?

Importanta monitorizarii sarcinii

Sarcina toxica (disgravidia)

Ecografia 2D in sarcina

Sindromul Patau (trisomia 13)

Exercitiile fizice in sarcina

 

Daca ai deja o rutina de exercitii fizice pe care o tii si sarcina se dezvolta normal, poti sa continui sa faci sport ca si in primul trimestru de sarcina - cu cateva mici modificari din cauza burticii care creste. Ce poti sa faci: mentine un nivel moderat al dificultatii exercitiilor fizice, evita sariturile, miscarile bruste, schimbarile bruste de pozitie si statul intinsa pe spate.

 

Daca nu ai o rutina si pana acum ai fost mai mult sedentara, incearca exercitii fizice usoare, cam 15 minute pe zi, de cateva ori pe saptamana. Mersul pe jos este un exercitiu foarte bun. Multe femei prefera inotul si exercitiile tip yoga in perioada in care sunt insarcinate. Mersul pe jos este un mod excelent de a exersa.

 

Poti incerca si exercitiile Kegel care intaresc muschii pelvieni. Ele ajuta la prevenirea incontinentei urinare in timpul si dupa sarcina si te pot ajuta in faza a doua a nasterii. Tot ce trebuie sa faci este sa iti contractezi muschii vaginului ca si cum ai incerca sa nu urinezi sau sa intrerupi jetul de urina cand urinezi. Tine-ti muschii abdominali si ai picioarelor relaxati si nu-ti tine respiratia. Tine muschii contractati timp de 8-10 secunde, in seturi de cate 10, si fa cate 3 sau 4 seturi pe zi.

 

Saptamana 17 de sarcina | Saptamana 19 de sarcina

Articole recomandate

COMENTARII

Sarcina pe saptamani