De ce este nevoie de o perioada lunga pentru acest tip de formare?

Pornind de la diagnostic si de la complexitatea acestuia raspunsul la intrebarea: cat de mult timp trebuie sa ma formez in a lucra cu un copil ce prezinta autism il vom gasi in explicatiile ce urmeaza.

A fi un bun terapeut, a intelege mecanismele legate de comportamente si a putea fi „actorul si regizorul” in acelasi timp iti trebuie o perioada destul de mare de timp pentru formare.

Pasii pe care un terapeut trebuie sa-i urmeze sunt organizati pe mai multe nivele. Este gresita sintagma” invatam din mers” sau „unii de la altii” .

Primul nivel – studiile universitare in domeniul psihologiei, psihopedagogieii care te vor ajuta sa intelegi mecanismele si procesele psihice care conduc la aparitia, manifestarile in cazul „ Tulburari autiste”. Aceasta etapa repezinta punctul de plecare.

Al doilea nivel important ar fi formarea in terapie comportamentala. Este o perioada care ar trebui sa contina parcurgerea nivelului postuniversitar. Pana acum am vorbit de un demers teoretic.

In al treilea rand este formarea continua pe tehnicile care au la baza analiza comportamentala aplicata, ceea ce-mi ofera mie ca terapeut posibilitatea implementarii si construirii de programe bazate pe o curricula bine stabilita in functie de nivelul de dezvoltare la care se afla copilul.

Multi vorbesc astazi de formarea in „TerapiaABA” de ceva foarte simplist. Din punctul de vedere al meu personal , ca terapeut cu o experienta de aproximativ 12 ani in domeniul dizabilitatii, as spune ca in fiecare zi este o provocare si trebuie sa invat ceva.
Lucrul acesta ar putea speria pe multi care vor sa lucreze cu acest tip de copii insa nu se intampla asa.

Pentru a putea avea incredere in tine este important sa intelegi „comportamentul” , cum ne spune copilul ca vrea sau nu vrea ceva, ce obtine el si aici sunt foarte multe de spus.

Pentru a putea intelege trebuie sa stii sa observi, sa gasesti solutii de inlocuire sau uneori de schimbare a comportamentelor care nu-l lasa pe copil sa evolueze si sa se adaptaze.

Formarile in acest sens astazi au inceput sa para si la noi si acesta este un lucru foarte bun. Unii din dorinta de a merge mai repede accepta formari de scurta durata, altii pentru ca stiu vin numai sa-si consolideze cunostintele si mai exista si cealalta categorie care inca nu stiu daca li se potriveste acest tip de terapie.

Astazi, dupa o perioada de sase ani de formator in acest tip de formare continua bazata pe principiile analizei comportamentale aplicate as putea spune ca unui terapeut sa poata sa aplice si apoi sa construiasca programe ar trebui sa parcurga cel putin 500 ore formare teoretica si practica asociata cu supervizare din partea unui specialist.

Cu siguranta ca acest demers conduce la cresterea increderii parintilor in alegerea terapeutilor, valorizarea si obiectivul final care este cel mai important „succesul copilului” .