Principalele lipsuri nutritionale la copilul vegetarian

Dieta vegetariana este una dintre cele mai sanatoase stiluri alimentare. Alegerea parintilor de a creste copiii in regim vegetarian este laudabila, mai ales intr-o societate care pune foarte mult accent pe junk-food. Totusi, vegetarianismul priveaza copilul de cativa nutrienti esentiali necesari pentru crestere si dezvoltare.

copil-vegetarian

Proteine

Proteinele sunt cruciale in organismul micutilor. Ele au rol structural in corp, adica asigura generarea si regenerarea celulelor, tesuturilor si organelor. Proteinele animale sunt proteine complete pentru ca au in compozitie toti amino-acizii necesari pentru a le asigura functia in organism. Copiii vegetarieni sun privati de ele. Ce trebuie sa faci?

  • singura planta care detine toti amino-acizii necesari pentru a face o proteina completa este soia; exista si alte legume care contin proteine, dar acestea sunt proteine incomplete;
  • daca ii dai sa manance copilului o varietate de legume pe parcursul unei zile, ar trebui sa fie suficient pentru a asigura suficienti amino-acizi care sa furnizeze proteinele complete de care nevoie organismul;
  • alte optiuni esentiale sunt nucile si cerealele integrale, lintea, fasolea boabe, semintele (de susan, de dovleac).

Deficienta de fier

Fierul este important pentru crearea de globule rosii in organism. Lipsa acestuia conduce la anemie si la o stare generala alterata a copilului. Fierul provenit din surse animaliere este mult mai calitativ, pentru ca se absoarbe mai repede si mai usor in organism.

  • orienteaza-te spre plante care contin fierlegume boabe, legume verzi (mai ales cele care au frunzele inchise la culoare precum spanacul sau broccoli), fructe uscate, oua si nuci sau alune;
  • combina alimentele care contin fier cu cele care contin vitamina C; aceasta combinatie ajuta organismul sa absoarba mai eficient fierul; de exemplu, un mic dejun format dintr-un suc proaspat de portocale si cereale cu lapte;
  • uita-te dupa alimente fortificate cu fier – exista tipuri de paine, paste si cereale pentru micul dejun care sunt imbolgatite cu fier.

Deficienta de vitamina B 12

Aceasta vitamina este esentiala in formarea celulelor sanguine si nervilor. Cele mai de incredere surse de vitamina B12 sunt cele de origine animaliera. Insa daca aceasta nu este o optiune pentru copilul tau, asigura-te ca le ia din alta parte.

  • este indicat sa iti cresti copilul intr-un regim ovo-lacto-vegetarian, pentru a beneficia din plin de aceasta vitamina; atat ouale, cat si produsele bazate pe lapte sunt surse de incredere;
  • pentru un copil care este crescut in stil vegan este aproape imposibil sa asimileze vitamina B 12 doar din plante, de aceea este bine sa mergi la medic si sa ceri sfatul cu privire la administrarea unor suplimente alimentare pe baza acestei vitamine.

Calciu

Oasele si dintisorii micutului sunt in continua dezvoltare, iar calciul contribuie din plin la intarirea si dezvoltarea acestora. Si muschii sau nervii sunt ajutati de calciu pentru a functiona cum trebuie. Copiii au nevoie din plin de calciu in cresterea lor, dar cand au un stil alimentar vegetarian, sursele pentru obtinerea lui sunt dificile.

  • daca iti cresti prichindelul intr-un stil ovo-lacto-vegetarian, atunci deficienta calciului nu mai reprezinta o problema – lactatele si ouale sunt suficiente pentru a acoperi nevoia zilnica;
  • copiii vegani trebuie sa consume legume si fructe care contin calciu pentru a acoperi deficienta: nuci, soia, fructe uscate, seminte de susan, broccoli si lapte de soia fortificat.

Fibre

In ceea ce priveste fibrele, problema nu o reprezinta deficienta, ci riscul supradozajului. Plantele contin foarte multe fibre si apare riscul, in cazul veganilor, consumului in exces dintr-acestea. Nu este indicat ca un copil de 5 ani sa consume mai mult de 10 g de fibre pe zi.

Excesul de fibre in organismul micutilor poate conduce la malabsorbtia fierului, zincului, calciului.

Un alt risc care apare in privinta consumului exagerat de fibre este faptul ca ele sunt extrem de satioase. Acest lucru determina copilul sa nu mai manance din alte alimente necesare pentru a-si acoperi doza zilnica de nutrienti esentiali in dezvoltare.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Vegetarianism copii Copilul vegetarian

Daniela Ganciu

Pasionata de cuvinte cu sens, puse in forme si ambalaje practice si utile pentru orice mamica sau viitor parinte. Intotdeauna scriu cu gandul ca articolul va deveni un ghid, un prieten, un ajutor pentru cititorii mei.

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:



Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul