Urmareste-ne:

Cum sa reduci sarea si zaharul din alimentatia copilului tau

Sarea si zaharul sunt cele doua ingrediente care pot pune in pericol sanatatea copilului tau, daca se regasesc in exces in mancarea pe care cel mic o consuma de obicei.

Un studiu recent, efectuat de cercetatorii americani, te avertizeaza ca 70% din sortimentele de mancare pentru bebelusi disponibile in supermarketuri abunda in sodiu si zaharuri, crescand predispozitia copiilor la obezitate.

Asigura-te ca aceste doua ingrediente se regasesc cat mai putin in dieta micutului tau, daca vrei ca el sa devina una adult suplu si sanatos!

mancare bebelusi

Pericolul dulce-sarat din mancarea pentru bebelusi

Centrul de Control si Prevenire a Bolilor din SUA  a descoperit ca gustarile si preparatele pentru copiii mici, comercializate in magazinele de larg consum, abunda in sare si zahar peste limita maxima admisa in cazul copiilor. Sodiul si zaharurile, consumate in exces, stimuleaza apetitul alimentar al copiilor si ii predispune supraponderalitatii si obezitatii.



Cercetarea savantilor americani, publicata in jurnalul "Pediatrie", a analizat datele preluate de la peste 1000 de sortimente de mancare pentru bebelusi. Initiatorii studiului au descoperit ca 7 din 10 astfel de produse contin prea multa sare, iar gustarile cu cereale, piureurile si produsele coapte furnizeaza celor mici cantitati exagerate de zahar.



Mai mult decat atat, din 79 de cereale mixte pentru bebelusi, 41 s-au dovedit ca ar contine cel putin un tip de zahar adaugat, iar in 35 de sortimente, mai mult de o treime din calorii au provenit din glucide. Cercetatorii au mai sesizat ca 72% din cinele luate de copiii participanti la studiu au fost prea bogate in sodiu (peste 200 de miligrame intr-o portie).


Aceste descoperiri ale oamenilor de stiinta vin in completarea unei tendinte ingrijoratoare, evidentata de cele mai noi statistici privind comportamentul alimentar al celor mici: aproape 80% dintre copiii cu varste cuprinse intre 1 si 3 ani consuma mai multa sare zilnic, decat limita maxima admisa (1000 mg sodiu/zi).

Medicii pediatri avertizeaza ca excesul de sodiu si sare la copiii mai mici de 3 ani creste predispozitia la supraponderalitate si obezitate. Ai grija sa citesti cu mare atentie etichetele sortimentelor de mancare pentru bebelusi si sa le cumperi doar pe cele care contin cele mai mici cantitati de sare si indulcitori. In acest fel, te asiguri ca micutul tau se dezvolta armonios, fara sa sufere o predispozitie catre ingrasare, obezitate sau chiar boli cronice mai tarziu in viata.

Metode prin care sa reduci aportul de sare si zahar in dieta copilului



Gatitul acasa si prepararea alimentelor proaspete in cele mai dietetice moduri sunt cele mai bune cai prin care poti sa tii departe sarea si zaharul in exces in dieta copilului tau. Este important sa ai un control cat mai mare asupra compozitiei mancarii pe care o savureaza cel mic, astfel incat sa il ajuti sa beneficieze de o alimentatie echilibrata si bogata in nutrienti esentiali.



Sigur ca nu este deloc realist sa te gandesti ca ii vei da copilului tau sa manance exclusiv hrana din alimente neprocesate si neambalate sau neconservate. Din cand in cand, se va intampla si acest lucru, insa este important ca aceste mese "comode" sa nu devina un obicei.



Nutritionistii americani de renume Jill Castle si Bridget Swinney au formulat, pentru parintii preocupati de alimentatia copiilor, cateva ponturi importante de asigurare a celor mici a unei diete hranitoare, bogata in vitamine si minerale, dar restrictiva din prisma zaharului si a sodiului.

Mancatul la masa

Una dintre cele mai bune cai de a exclude pe cat posibil alimentele procesate si ambalate din dieta celui mic este sa stabilesti o regula de aur: intotdeauna se mananca la masa, unde farfuriile sunt umplute de alimente integrale, naturale sau gatite in casa.


Inca de la varsta de un an, copiii pot manca absolut tot ce consuma restul familiei, intr-o forma accesibila lor (alimentele taiate in bucati mici, usor de mestecat). De aceea, este important sa prepari pentru toti locuitorii casei feluri de mancare sanatoase (fara continut ridicat de zahar si sare), care sa poata fi consumate in siguranta de copii.

Gatitul acasa

Sigur ca este mai comod (dar si mai costisitor!) sa cumperi cateva borcanele de piure din supermarket pentru copilul tau, insa acest confort de care te bucuri poate sa vina cu pretul sanatatii celui mic. Gateste-i acasa mancarea, pe cat posibil, astfel incat sa dozezi cu atentie ingredientele pe care le introduci la mesele copilului.


Ai la dispozitie o multime de retete simple si rapide, care nu contin zahar sau sare: piureul de banane sau avocado, piureul de mere (curata fructele de coaje, introdu-le la cuptorul cu microunde cateva minute si apoi paseaza-le), morcovi copti sau o varietate de legume care fierb rapid si pot fi transformate imediat in piureuri aromate care nu necesita asezonare (cartofi, cartofi dulci, broccoli, conopida etc.).

Interpretarea corecta a portiei de sare

Cand cumperi diverse produse alimentare ambalate, este important sa stii cum sa interpretezi valorile nutritionale in mod corect. De vreme ce dozele zilnice recomandate ale diversilor nutrienti inscrisi pe eticheta sunt calculate in functie de necesitatile alimentare ale unui adult (cu un aport zilnic de 2000 de kcal), este posibil sa subestimezi continutul de sare dintr-un anumit produs in raport cu nevoile copilului tau.

Cum eviti acest lucru? Nu te orienta in functie de procentele anuntate pe eticheta, ci fa un calcul in cantitativ: o masa a copilului nu trebuie sa contina mai mult de 300 de miligrame de sare, iar o gustare nu mai mult de 150 de miiligrame.

Gustarile istete

Majoritatea copiilor fac abuz de zahar sau sare la gustare, cand pot consuma dulciuri, pufuleti, covrigei si alte snacksuri nesanatoase. Ai grija sa oferi micutului tau gustari "istete", hranitoare si fara ingrediente nocive: fructe si legume proaspete, iaurt, oua fierte, piure proaspat de fructe etc.

Tu ai grija cata cantitate de sare si zahar contin preparatele pe care le oferi copilului tau? Spune-ne ce masuri iei tu pentru a-ti feri micutul de problemele asociate cu o alimentatie deficitara, in sectiunea de comentarii de mai jos!

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Sarea la bebelusi Sare alimentatie copii Zahar alimentatie copii

Adelina Dobrin

Redactor Copilul.ro

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul