Principii ale pedagogiei Waldorf pe care orice familie ar trebui sa le adopte

/ / Modificat: 2017-11-20 00:00:00

Pedagogia Waldorf este un sistem alternativ de educatie pentru copii. A luat nastere la inceputul secolului al XX-lea in Germania, cel care l-a creat fiind Rudolf Steiner.

Potrivit teoriei lui Steiner, copiii invata mai bine atunci cand sunt incurajati sa isi foloseasca imaginatia si este important ca in educarea unui copil sa se ia in calcul mai multe aspecte:  cel emotional, social, cognitiv si spiritual. Profesorii care predau pedagogia Waldorf se straduiesc sa ofere copiilor o educatie care sa modeleze nu numai mintea, ci si trupul si sufletul acestora, incurajand spiritul artistic al copilului.

pedagogia-waldorf

Prima scoala Waldorf a fost deschisa in anul 1919 in Germania, in orasul Stuttgart, iar de atunci multe beneficii au fost asociate cu Scoala Waldorf. Astazi, modelul educational este prezent in peste 40 de tari din intreaga lume, printre care si Romania.

Potrivit unui studiu efectuat in Germania, copiii care au invatat in acest sistem educational sunt mai putin predispusi la probleme de sanatate precum durerile de cap, durerile de stomac si au o mai buna calitate a somnului. Totodata, intr-o alta cercetare din Marea Britanie, in care au fost comparate desene ale copiilor din trei sisteme educationale (Waldorf, Montessori si traditional), s-a constatat ca acei copii care au urmat sistemul Waldorf erau mai creativi, culorile, desi aceleasi folosite ca si in cazul celorlalti copii, au fost folosite cu mai mult talent, iar desenele erau mai pline de detalii.

Aceasta metoda de educatie ne poate oferi cateva principii importante pe care le putem folosi in familie si care ne pot fi de folos pentru educarea copiilor:

1. Copilaria nu este menita sa fie o cursa

Steiner, inventatorul Scolii Waldorf, a spus odata, potrivit unui citat de pe site-ul parents.com: "Unde este cartea in care profesorul poate citi despre ceea ce este predarea? Copiii sunt aceasta carte. Nu ar trebui sa invatam din alta carte decat cea deschisa in fata noastra, carte formata chiar din copiii nostri". Astfel, potrivit acestui principiu, copiii se dezvolta diferit, nu sunt toti la fel, nu au acelasi ritm de dezvoltare.

Educatia Waldorf ne invata sa fim atenti la nevoile individuale ale fiecarui copil si sa nu asteptam de la ei sa fie, de fapt, ceea ce nu sunt. Procesul de invatare al unui copil este in concordanta cu stadiile lui de dezvoltare, insemnand subiecte potrivite pentru fiecare varsta in parte.

2. Povestiti si iar povestiti

Se spune ca Einstein a spus odata: "Daca doriti copii inteligenti, cititi-le basme. Daca vreti sa fie si mai inteligenti, cititi-le mai multe basme". Educatia Waldorf impartaseste aceasta viziune. Rudolf Steiner credea ca povestirea a fost un dar, iar povestirea chiar a ramas o caracteristica importanta a educatiei Waldorf.

Povestile ii ajuta pe copii sa devina mai conectati, ii ajuta sa isi dezvolte vocabularul, dar le pun si imaginatia la treaba, pentru ca ii duc in locuri in care nu au fost niciodata. Educatia Waldorf ne incurajeaza mai degraba sa spunem povesti, decat sa le citim.

Sa fim cei care creeaza o poveste, lucru care la inceput poate fi dificil, dar care devine mai simplu odata cu trecerea timpului. Parintii le pot spune copiilor povesti din propria copilarie, povesti pe care le pot spune de mai multe ori, pentru ca micutilor le place sa asculte aceleasi povesti de mai mult ori.

3. Conexiunea cu natura, foarte importanta

Copiii se dezvolta cu ajutorul activitatii fizice. Joaca si sporturile practicate afara, in mijlocul naturii, pot contribui la stimularea creativitatii.

Conectarea cu natura inseamna sa ii invatam pe copiii nostri sa fie mai atenti la lumea din jur. Este important ca un copil sa fie invatat sa acorde timp sa miroasa o floare, sa se bucure de verdele frunzelor unui copac primavara, sa observe cu atentie lucrurile din jurul lor. Natura are, de asemenea, un efect calmant asupra copiilor.

Oportunitatile unui copil de a se conecta cu natura sunt nenumarate: poate sa adune frunze colorate, toamna, sa fotografieze insecte, sa sape in gradina, sa se joace cu nisip, sa se plimbe in padure, sa adune pietricele, sa culeaga flori de camp.

4. Joaca, importanta pentru copii

Educatia Waldorf se bazeaza si pe un principiu potrivit caruia chiar si cele mai simple jucarii promoveaza creativitatea. Steiner sustinea ca jucariile ar trebui sa le ofere copiilor experiente senzoriale, sa fie cat mai simple. El considera ca atunci cand jucariile sunt simple, aprind scanteia in ceea ce priveste creativitatea copiilor. Acest lucru se intampla deoarece copiii isi pot folosi imaginatia pentru a crea si ei alte obiecte cu care se pot juca.

Educatia Waldorf incurajeaza jucariile simple si ecologice la care au acces toti copiii: cochilii, ghinde, fire, carpe de matase si batiste, betisoare si ramuri, cuburi de lemn, pietre, carton etc.

5. Stabilirea unei rutine

In sistemul educational Waldorf, fiecare dimineata incepe cu o rutina. Este o ora speciala, un moment in care copiii se intalnesc sa cante, sa recite versuri, sa faca exercitii etc.

Exista multe avantaje aduse de stabilirea unor rutine. Autorii cartii "Simplicity Parenting" (intamplator, unul dintre autori este un educator din sistemul educational Waldorf) sunt de parere ca ritualurile si rutina ofera copiilor un sentiment de securitate. Ei cred ca instituirea de rutine poate simplifica educatia parentala si ii poate face pe parinti sa se simta mai impliniti.

6. Timp pentru arta

Arta este un aspect important al educatiei de tip Waldorf. Inseamna ca parintii trebuie sa le ofere copiilor momente in care sa isi poata dezvolta creativitatea, prin joaca creativa. De exemplu, cei mici pot pregati aluat pentru o prajitura sau pot sa faca lucru manual.

Steiner credea ca jucariile mai putine si mai simple i-au ajutat pe copii sa isi dezvolte o mai mare creativitate. El considera, de asemenea, ca spatiile organizate (jucariile aranjate in cosuri sau rafturi si nu in gramezi) joaca un rol important in dezvoltarea copilului. Importanta spatiilor organizate este un aspect impartasit si de scolile Montessori, un alt sistem educational alternativ.

Taguri Educare copii

Articole recomandate

Citeste si despre