De ce este indicat sa laudam efortul si nu inteligenta copiilor

/ / Modificat: 2022-01-30
De ce este indicat sa laudam efortul si nu inteligenta copiilor

Laudele sunt necesare pentru copii. Este modalitatea prin care le aratam ca ii pretuim, iar acest proces ajuta la imbunatatirea stimei de sine si le intareste personalitatea. Insa, felul in care ne laudam copii este foarte important.

Din dorinta de a face bine, multi parinti ajung sa laude rezultatele in loc de efort, iar acest lucru duce la efectul opus. Tocmai de aceea este important sa le laudam efortul si nu rezultatele, pentru a-i ajuta sa persevereze.

Profesorul de psihologie de la Universitatea Stanford, Carol Dweck, explica faptul ca multi parinti nu sunt constienti de faptul ca laudarea efortului este mai importanta decat laudarea rezultatului. Profesorul explica ca micutii ar trebui sa fie laudati pentru efortul lor si nu pentru inteligenta lor. Copiii care sunt laudati pentru inteligenta lor sunt reticenti in a-si asuma noi riscuri, in timp ce copiii care sunt laudati pentru efortul lor sunt motivati sa se perfectioneze.

Laudele pentru copii sunt necesare. Ele sunt un mod de a le arata copiilor ca ii pretuim si ajuta la imbunatatirea stimei de sine si la intarirea personalitatii. Ai grija insa cand iti lauzi copiii, deoarece chiar daca intentiile sunt bune, rezultatele pot avea efect opus si le pot face rau copiilor 

"Cu totii ne putem schimba daca depunem un efort" este motto-ul lui Carol Dweck, autorul cartii Mindset. Imbunatatirea este intotdeauna posibila. Iar acest lucru este valabil la toate nivelurile, nu doar in cazul copiilor. Prin urmare si parintii trebuie sa se educe in cea ce priveste modul in care comunica cu micutii.

Nu este acelasi lucru sa-i spui unui copil "Esti cel mai bun, continua asa" sau "Te felicit pentru efortul pe care l-ai facut". Copilul care nu face greseli este laudat pentru inteligenta sa innascuta. Il laudam pentru cat de destept este, astfel incat copilul va ramane cu perceptia pe care o avem despre el si nu va avea niciun interes sa mearga mai departe. El dezvolta o atitudine mentala conformista, asa cum o numeste Dweck, o mentalitate fixa.

In schimb, un copil care greseste, care esueaza, isi dezvolta capacitatea de a invata din greseli. Teama de esec inhiba invatarea, dar un copil care valorifica aceste greseli si se straduieste sa se imbunatateasca si sa invete, evolueaza. Dweck o numeste acest proces “mentalitate de crestere”.

Lauda efortul, nu inteligenta

Dweck a efectuat un experiment cu peste 400 de copii din 12 scoli diferite din New York: le-a dat un test de puzzle foarte usor. Dupa ce a terminat, fiecarui copil i s-a comunicat scorul, urmat de o fraza de lauda. Jumatate dintre copii au fost laudati pentru inteligenta lor, iar cealalta jumatate pentru efortul lor.

Apoi li s-a permis sa aleaga intre doua teste diferite. Prima optiune a fost descrisa ca o serie de puzzle-uri mai dificile, dar copiilor li s-a spus ca, daca vor incerca, vor invata multe. Cealalta optiune era un test usor, similar cu cel pe care il facusera deja.

O simpla fraza de lauda a parut sa aiba o mare influenta asupra rezultatelor: din grupul de copii felicitati pentru efortul lor, 99% au ales setul de puzzle-uri dificile, in timo ce majoritatea copiilor laudati pentru inteligenta lor au ales testul mai usor.

ATENTIE! Nu este vorba doar despre efort ci si de continuarea acestuia

Dar, atentie, o mentalitate de crestere nu inseamna doar efort. Efortul este cheia, dar nu este singurul lucru. Este foarte bine sa empatizam si sa felicitam efortul, dar dupa efort, trebuie sa existe o reactie. Este important sa le oferim instrumente pentru a cauta noi abordari, pentru a incerca noi strategii, astfel incat sa isi atinga scopul, care este acela de a invata.

In caz contrar, laudam persistenta, dar nu incurajam o mentalitate de crestere. Laudarea efortului nu este pentru consolare ci pentru a-I motiva pe copil sa se imbunatateasca.

Cheia pentru a insufla o mentalitate de crestere este de a-i invata pe copii ca creierul este ca un muschi care devine mai puternic cu efort si perseverenta.

In loc i se spuna, de exemplu, "Nu toti ne pricepem la matematica", un profesor sau un parinte ar trebui sa spuna: "Poate ca matematica nu este punctul tau forte, inca". Puterea lui "inca" lasa usa deschisa pentru a invata.

Lauda procesul, nu rezultatul

Deci nu ne laudam copiii pentru ca poate fi contraproductiv? Tuturor ne place sa fim laudati si, intr-adevar, lauda poate fi foarte pozitiva, dar trebuie sa fie facuta cu intelepciune.

Nu ar trebui sa laudam inteligenta sau talentul copiilor nostri, ci, asa cum spune Dweck, "sa laudam procesul in care se implica copilul: efortul, strategiile, concentrarea, perseverenta, progresul. Laudarea procesului creeaza copii puternici."

Cu alte cuvinte, nu te opri la "Foarte bine, ai facut tot ce ai putut" sau "Ai facut tot ce ai putut", ci motiveaza-l sa progreseze cu "Te felicit pentru efortul tau. Ce poti incerca in continuare pentru a-ti imbunatati rezultatele?".

Foto: pexels.com

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre