Get Adobe Flash player

Saptamana 5 de sarcina

30 Iunie 2014

Articol revizuit de dr. Anca Panaitescu, medic specialist ginecologie, Spitalul Clinic Filantropia

 

Saptamana 5 aduce evenimente extraordinare! In saptamana a 5-a de sarcina, copilul tau, care acum se numeste embrion, nu mai este doar o masa de celule. El incepe sa capete o forma distincta si este de marimea unei seminte de susan. In cursul acestei saptamani sau la inceputul saptamanii viitoare, vei putea sa vezi cu ochii tai sarcina, daca mergi la doctor si ti se face o ecografie cu sonda transvaginala. 

Cum creste copilul tau

Micul tau embrion creste cu un ritm ametitor! El are acum trei straturi: un strat extern (ectoderm), unul mijlociu (mezoderm) si unul intern (endoderm), din care, ulterior, se vor forma toate organele si tesuturile. 

 

Acum incepe sa se dezvolte tubul neural. Din el se vor diferentia apoi creierul copilului, maduva spinarii si nervii. Acidul folic, o vitamina recomandata tuturor gravidelor, ajuta la dezvoltarea optima a acestei structuri. Din stratul extern al embrionului se vor forma in saptamanile ce urmeaza pielea, glandele din piele, parul, unghiile, smaltul dentar, receptorii pentru simtul tactil, pentru frig si cald.

 

Cum arata bebelusul in burtica ta in saptamana 5 de sarcina?

 

5calendar-sarcina

Vei fi uimita sa afli, dar tot in cursul acestei saptamani va aparea si va incepe sa se dezvolte circulatia sanguina si inima embrionului. Inima si sistemul circulator se vor forma din stratul mijlociu sau mezoderm. In saptamanile ce urmeaza vei putea vedea si auzi bataile inimii copilului tau daca faci un examen ecografic. Inima micului embrion bate acum foarte repede, de cateva ori mai repede decat inima ta! Din mezoderm se vor forma de asemenea muschii copilului, cartilajele, oasele si tesutul subcutanat, dar si rinichii si o parte a sistemului urinar si genital. 

 

Din al treilea strat (endoderm) se vor forma plamanii, intestinele, ficatul, tiroida si pancreasul. In acest strat intern nu se intampla prea multe lucruri in cursul acestei saptamani. Intre timp, placenta primitiva si cordonul ombilical, care elibereaza substante nutritive si oxigen bebelusului tau, au inceput deja sa functioneze.

Simptome ale sarcinii

Din cursul acestei saptamani vei incepe, cel mai probabil, sa te simti insarcinata. Unele dintre simptomele de sarcina pot sa apara in aceasta saptamana, daca nu au aparut deja. Majoritatea femeilor au greturi (si nu doar dimineata), au o senzatie de balonare si plenitudine, isi simt sanii durerosi, pot fi obosite si au urinari frecvente. Aceste simptome nu sunt foarte intense la inceput, dar pe masura ce trec saptamanile devin mai intense si doar putine gravide trec prin acest prim trimestru fara sa le resimta. Medicii ginecologi considera ca aceste simptome dovedesc ca sarcina evolueaza favorabil si sunt un semn ca lui bebe ii merge bine!

 

Toate aceste simptome sunt normale si, cu toate ca devin deranjante, te poti consola cu ideea ca nu vor dura la nesfarsit. In plus, din exterior nu se observa niciuna dintre schimbarile dramatice ce au loc in corpul tau  - exceptand probabil faptul ca refuzi paharul de vin la cina. Este o idee buna sa eviti alcoolul in timpul sarcinii.

Descopera lista de obiecte necesare in primele zile cu bebelusul acasa.

Sportul in sarcina

Daca ai o forma fizica buna si aveai un program de exercitii fizice inainte de sarcina, poti sa il continui. Ai grija insa sa nu exagerezi si sa nu iti fortezi corpul. Medicul iti va recomanda sa iti adaptezi acest program de exercitii in functie de cum va evolua sarcina ta. Daca nu esti genul prea sportiv si nu aveai un program de exercitii regulat inainte de sarcina, nu este cazul sa incepi acum. Ti se va recomanda sa faci miscare, totusi.

 

Mersul pe jos sau inotul sunt exercitii foarte potrivite pentru gravide, daca sarcina evolueaza fara complicatii. Poti sa profiti de 30 de minute zilnic si sa te plimbi in pas mai vioi, ascultand muzica preferata, prin parc, gandindu-te la tine si la sarcina ta. Exercitiile te pot ajuta sa iti mentii tonusul si forta musculara, in plus te ajuta sa te descurci cu greutatea pe care trebuie sa o porti in urmatoarele luni si sa te pregatesti pentru efortul fizic din travaliu. Te ajuta de asemenea sa nu te ingrasi prea mult si sa revii usor la greutatea de dinainte de sarcina dupa ce nasti.

 

Intreaba medicul tau ce activitate fizica iti recomanda in sarcina. Daca ai probleme, s-ar putea sa nu ai voie sa faci efort.

 

Citeste mai multe despre gimnastica gravidei.

Sfaturi sigure pentru o sarcina sanatoasa

Primele 12 saptamani de sarcina sunt critice pentru dezvoltarea bebelusului tau, dar nu trebuie sa te ingrijorezi pentru orice lucru. Daca urmezi cateva sfaturi cheie acum, te poti asigura ca si bebelusul tau si tu veti fi sanatosi.

 

Renunta la fumat

 

Este obligatoriu! Fumatul creste riscul de: pierdere a sarcinii, nastere prematura, deces al fatului si este raspunzator pentru multe alte probleme. Unele studii au aratat ca femeile insarcinate care au fumat mai mult de 20 de tigari pe zi sunt mai predispuse sa dea nastere unui copil cu buza de iepure sau palatul despicat. Nu este niciodata prea tarziu sa renunti la fumat sau sa reduci numarul tigarilor. Fiecare tigara pe care NU o fumezi ii da o sansa in plus copilului tau de a fi mai sanatos.

 

Esti o mamica fumatoare? Discuta si citeste pe forum Mamici, sunteti fumatoare?

 

Renunta la consumul de alcool

 

Femeile care consuma mai mult de doua pahare de alcool pe zi au un risc mai mare de a da nastere unui bebelus cu sindrom alcoolic fetal (FAS) decat cele care consuma mai putin. Chiar si un pahar de alcool o data pe zi creste riscul de a naste un copil subponderal si riscul de a avea un copil cu probleme de invatare, vorbit, atentie, limbaj si hiperactivitate. 

 

Unii cercetatori au aratat ca pana si un singur pahar de alcool pe saptamana poate creste riscul copilului de a avea un comportament agresiv si delincvent mai tarziu in timpul vietii. Nimeni nu cunoaste cu exactitate cat de daunator poate fi alcoolul, chiar si in cantitate foarte mica, asupra copilului, asa ca evitati sa consumati alcool de orice fel.

 

Recomandari pe aceeasi tema:


  • Cat de mare este bebelusul in comparatie cu un fruct?
  • Primele semne de sarcina
  • 10 motive sa suni doctorul in sarcina
  • Hiperemeza (varsaturile severe in sarcina)
  • Sarcina pe saptamani

 

Nu lua medicamente

 

Nu lua niciun fel de medicamente fara recomandarea medicului. Multe medicamente, chiar si cele mai uzuale cum ar fi un analgezic de tipul ibuprofenului, nu sunt sigure in timpul sarcinii. Cand mergi la primul control, mentioneaza orice tip de medicamente chiar si suplimentele sau tratamentele naturiste pe care le iei.

 

Daca iei orice medicatie pentru a trata o boala cronica, nu o intrerupe, dar vorbeste cu medicul tau imediat, poate iti schimba medicamentul cu unul mai putin toxic sau iti reduce doza. Daca suferi de o boala cronica pentru care trebuie sa iei tratament, cel mai bine ar fi sa iti anunti doctorul ca vrei sa ramai gravida si sa hotarati impreuna ce trebuie facut.

 

Mergi la medic

 

Fa un consult prenatal precoce si mergi la controale regulate. O ingrijire prenatala adecvata este esentiala pentru sanatatea copilului tau. La prima ta vizita prenatala (de obicei in jur de 6-12 saptamani) vei fi evaluata pentru a se evidentia anumite conditii ce ar putea duce la complicatii. Daca nu ai deja un medic ginecolog, alege unul si fa o programare; acest lucru este o prioritate in acest moment.

 

Ia vitamine prenatale

 

Majoritatea suplimentelor prenatale contin mai mult acid folic, fier si calciu decat multivitaminele uzuale. Femeile insarcinate au nevoie de o cantitate mai mare din acesti nutrienti – in special de acid folic, ce reduce cu succes riscul bebelusului tau de a dezvolta defecte de tub neural congenitale, cum ar fi spina bifida.

 

Nu exagera cu aportul de vitamine, totusi; mai mult nu inseamna neaparat mai bine si in unele cazuri poate fi chiar periculos.  

 

Asigura-te ca mediul de lucru este sigur

 

Asigura-te ca serviciul tau nu este unul periculos pentru sarcina. Pentru majoritatea femeilor este perfect sigur sa lucreze pana in ziua travaliului sau aproape de ea. Dar daca slujba ta este foarte solicitanta (statul in picioare pentru perioade lungi de timp, ridicarea de greutati, mediul toxic, mediu cu radiatii etc.) ar fi indicat sa ceri o schimbare cu o pozitie mai putin solicitanta sau sa reduci numarul de ore de munca. Aceste lucruri sunt prevazute in legislatie. Informeaza-te ca sa stii ce drepturi ai ca si gravida.

 

Munca solicitanta a fost corelata cu unele complicatii ale sarcinii. Vorbeste cu medicul si cu superiorii tai despre optiunile pe care le ai.

 

Renunta la sporturile si activitatile periculoase

 

Deoarece articulatiile vor deveni mai laxe decat in mod normal, este mai bine sa eviti orice activitate ce te poate face sa aluneci sau sa cazi si care sa creasca riscul accidentarii in zona abdominala. 

 

Echitatia, schiul montan, escaladarile, scufundarile si majoritatea sporturilor de contact sunt interzise. Evitati de asemenea sporturile cu rachete cum ar fi squash-ul, in special in al doilea si al treilea trimestru de sarcina, deoarece miscarea stanga-dreapta poate fi solicitanta pentru genunchi, si mingea – ce are o viteza foarte mare - te poate lovi in abdomen. Parerea expertilor variaza atunci cand este vorba despre tenis, asa ca vorbeste cu medicul tau daca vrei sa practici acest sport.

Ce trebuie sa faci saptamana asta

Alege un doctor si fa-ti o programare. Pentru a te pregati, noteaza prima zi a ultimei menstruatii (necesara pentru a determina data nasterii si pentru a calcula varsta sarcinii) si fa o lista cu intrebarile pe care le ai.

 

Intreaba-ti rudele din ambele parti despre istoricul medical al familiei – medicul tau va dori sa stie daca exista orice boala cronica sau anomalii genetice intr-una dintre familii.

 

Saptamana 4 de sarcina | Saptamana 6 de sarcina

Articole recomandate

COMENTARII

Sarcina pe saptamani