Muzica si copilul prescolar

/ / Modificat: 2011-11-21
Muzica si copilul prescolar





 

La aceasta varsta, muzica este o parte importanta a vietii copilului, mai ales ca la acesta se contureaza diferite optiuni si gusturi muzicale.

Daca pana la aceasta varsta copiii ascultau muzica pe care le-o alegeau parintii, dupa varsta de 2-3 ani acestia incep sa fredoneze sau sa danseze pe anumite piese apartinand anumitor genuri care li se par interesante. Muzica imbie la dans si miscare, extrem de importante acum cand sunt perfectionate majoritatea abilitatilor fizice.

Muzica creaza o legatura speciala intre mama si copil. Cantecul de leagan fredonat seara la culcare, cantecele animate din timpul mesei sau dansul si joaca pe o muzica distractiva, vioaie, sunt toate activitati care intaresc legatura sufleteasca dintre mama si copil.

Nu s-a putut defini exact efectul muzicii asupra creierului si dezvoltarii intelectuale a copilului.

Exista insa studii care au aratat faptul ca anumite genuri muzicale (grunje, house, rock etc.) pot fi nocive si determina modificari structurale si functioale la nivelul encefalului.

Muzica, ca si alte activitati, are un rol important in formarea personalitatii (personalitatile rebele, violente fiind deseori asociate cu un anumit gen muzical).

Muzica lenta, ritmica (muzica clasica, cantecele de leagan, muzica usoara etc.) este ideala pentru varstele mici. Anotimpurile de Vivaldi, concertele pentru pian de Chopin, Mozart sunt doar cateva dintre optiunile recomandate pentru a fi ascultate la culcare de copiii mici.

Dupa varsta de 2-3 ani se dezvolta anumite abilitati artistice, de aceea este foarte important ca parintii sa incurajeze unele activitati precum cantatul, dansul sau folosirea unui anumit instrument muzical pentru a evidentia din timp un potential talent innascut.

Dupa varsta de 3 ani, creierul este suficient dezvoltat (circuitele neuronale sunt maturate si memoria suficient dezvoltata) pentru a permite efectuarea unor activitati mai complexe decat pana acum. Nu trebuie sa uitam ca nu toti copiii au astfel de veleitati si ca nu toti copiii invata in acelasi timp lucrurile caracteristice varstei.

Acest lucru nu trebuie sa devina frustrant pentru parinti pentru a nu deveni un complex si pentru copil, in schimb perseverenta si exercitiul pot duce pana la urma la obtinerea unor rezultate excelente.

Instrumentele de percutie sunt printre preferatele copiilor, deoarece sunt destul de usor de manuit. Pianul sau vioara sunt instrumente care necesita instruire profesionala corespunzatoare.

Copiii care nu se simt atrasi de acest gen de activitati artistice nu trebuie obligati sa exerseze pentru a nu deveni stresati de o activitate care nu le este pe plac, in schimb se pot caute alte activitati asemanatoare care ii atrag mai mult. Orice activitate artistica (desenul, pictura, sculptura, dansul, cantatul, sportul) trebuie sa fie efectuata cu placere si sa emane o atractie speciala pentru copil.

Fortarea unei activitati neatractive, neplacute pentru copil, nu va avea niciodata efectele scontate de parinti sau profesori.

Pentru a evidentia legatura dintre muzica, folosirea unui intrument muzical si inteligenta, s-au efectuat mai multe studii. Dintre acestea amintim unul din anul 1998 care a analizat un grup de copii cu o varsta de minim 12 ani cu o experienta muzicala de cel putin 6 ani.

Prin comparatie cu un grup de referinta, s-a evidentiat faptul ca acestia au reusit sa invete mai multe cuvinte si expresii noi decat cei din grupul martor. Cercetatorii au citit o lista cu 16 cuvinte noi de 3 ori, pentru a testa memoria copiilor din ambele grupuri. Copiii din grupul de referinta au reusit sa-si aminteasca mai putine cuvinte decat cei din grupul studiat.

Nu se poate gasi o explicatie stiintifica care sa confirme acest fenomen, insa anumite argumente precum stimularea si exersarea memoriei si a inteligentei in general, sunt justificate de anumite studii stiintifice.

Un alt studiu recent a demonstrat faptul ca un interval de aproximativ 7 luni de cantat la un intrument muzical imbunatateste vizibil aptitudinile intelectuale (copiii considerati pana la mometul respectiv mediocri au reusit sa rezolve mai repede problemele si exercitiile la matematica!).

Concluzii

Muzica de orice fel trebuie sa ramana o parte integranta importanta a vietii copilului. Nu trebuie sa uitam ca nu toti sunt geniali (ca si Mozart care a compus prima simfonie la varsta de 8 ani) si ca fortarea unor activiati de acest gen nu aduce nici un beneficiu.

Fiecarui copil trebuie sa i se acorde sansa de a-si etala si dezvolta un anumit talent muzical, mai ales daca acesta prezinta si unul mai special.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre