Urmareste-ne:

Cum convingi copilul sa manance sanatos

Niciodata nu este prea devreme sa iti inveti copilul sa manance sanatos. Comportamentul alimentar de la varsta adulta depinde in proportie de 80% de educatia nutritionala primita in familie si de obiceiurile cu care ne-am obisnuit in copilarie, spun specialistii. Daca prichindeii se asteapta sa primeasca o ciocolata dupa ce indeplinesc o sarcina oarecare, ia nastere o relatie vicioasa intre ei si mancare.

alimentatie-sanatoasa-copii

Este esential ca parintii sa isi invete micutii ca alimentele sunt, de fapt, un combustibil pentru corp. Iti poti convinge copilul sa manance sanatos cu ajutorul unui program de masa bine stabilit si prin informarea corecta asupra nutrientilor de care are nevoie, in raport cu substantele care ii pun in pericol sanatatea.

Prima discutie despre alimentatia sanatoasa

Imediat ce puiul tau devine capabil sa inteleaga legaturile logice dintre oameni, actiuni si obiecte, ii poti prezenta principiile piramidei nutritionale. Prima discutie despre alimentatia sanatoasa poate fi o poveste interesanta despre cele 6 categorii principale de alimente: cerealele, legumele, fructele, lactatele, carnea (proteinele) si dulciurile.

Deseneaza-i pe hartie un triunghi si arata-i unde se afla fiecare, de la baza piramidei in sus. Ordinea corecta in functie de importanta, de jos in sus, este:

  • cerealele (painea, cerealele integrale, orezul, cartofii);
  • legumele;
  • fructele;
  • lactatele;
  • carnea;
  • dulciurile.

piramida-alimentara

Alimentele din varful piramidei (grasimile, zaharurile, untul, biscuitii, prajiturile) nu sunt indispensabile corpului, ba pot fi chiar periculoase pentru sanatate, de aceea ele nu sunt destinate consumului zilnic. Copilul va intelege mai bine, prin reprezentarea grafica, ca are voie sa manance portii mari de legume si cereale, dar si ca dulciurile sunt destinate consumului ocazional.

In acest mod, ii imprimi timpuriu principiile nutritiei corecte, in cel mai eficient mod cu putinta pentru un prichindel - prin joaca!

Tehnici de invatare a mancatului sanatos

Obiceiurile alimentare corecte se formeaza in timp, motiv pentru care este ideal sa pui in aplicare o serie de tehnici de invatare a mancatului sanatos inca din primii ani de viata ai copilului. In acest mod, puiul tau va avea energia necesara sa creasca armonios si va sti mereu cum sa isi mentina o greutate normala.

Implicarea copilului

Un mod grozav de a imprima copilului tau un comportament alimentar sanatos este sa il implici in procesul familiei de procurare si selectie a hranei. Cum si micutul tau adora, probabil, excursiile la supermarket, roaga-l sa te ajute cu lista de cumparaturi. Pune-l sa aleaga intre produse si explica-i de ce varianta "x" este mai buna decat optiunea "y".

Roaga-l sa incercati impreuna fructe si legume noi in fiecare saptamana, astfel incat sa nu ii fuga gandul la napolitane, ciocolatele si caramele de fiecare data cand intrati in magazin.

Mesele distractive

Orice masa din legume va fi atragatoare pentru copilul tau, daca ii dai o forma interesanta: aranjeaza rosiile, feliile de morcov si maslinele in forme inedite, care sa imite chipuri zambitoare sau animalute pe farfurie.

Taie painea din cereale integrale in forma de inimioara sau steluta si ofera-i deserturi sanatoase din iaurt cu fructe (pregatit in casa).

Selectia sucurilor

Sucurile naturale din fructe pot inlocui portiile de fructe intregi, insa ai grija sa le pregatesti in casa, fara sa adaugi zahar suplimentar. Majoritatea copiilor adora gustul sucurilor din legume si fructe combinate, astfel ca poti face zilnic diverse combinatii apetisante.

Controleaza atent cantitatea de suc pe care copilul tau o bea in fiecare zi, deoarece acest tip de bautura furnizeaza un numar consistent de calorii, favorizeaza instalarea obezitatii si aparitia cariilor la copii. Nu inlocui niciodata apa cu sucul si foloseste intotdeauna fructe si legume proaspete cand il prepari.

Invocarea povestilor

Povestile sunt o alta modalitate eficienta de a-ti convinge copilul sa manance sanatos. Inventeaza un mic basm despre puterile miraculoase pe care le prind oamenii cand mananca fructe si legume.

Un studiu efectuat in randul unui grup de prescolari a urmarit intocmai aceasta strategie: copiilor li s-a spus ca vederea supranaturala a lui Superman a survenit in urma unui consum bogat de morcovi. Dupa aflarea vestii, prichindeii au inceput sa manance de doua ori mai multi morcovi decat inainte.

Psihologia inversa

Atunci cand copilul tau refuza sa isi manance portia de spanac sau broccoli, nu insista cu rugaminti fierbinti sa o faca. Spune-i, pe un ton indiferent, ca exista multi copii mai mari care abia asteapta sa manance legumele (deoarece ii ajuta sa creasca) si ca le vei oferi lor portia in cauza.

Vei observa o schimbare de atitudine brusca si neasteptata, din doua tipuri de motivatie: spiritul competitiv si dorinta de a ajunge si el "copil mare".

Gustarile sanatoase

Gustarile sanatoase si creative sunt minunate pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor si ii ajuta pe cei mici sa isi "educe" papilele gustative in directia optima. Incearca sa tai bucati de telina in forme amuzante, apoi sa le fierbi in baie de aburi si sa le glazurezi cu unt de arahide.

Atrage-i atentia asupra fructelor si legumelor noi cu ajutorul catorva artificii decorative: o felie de ananas sau de mango, decorata cu o umbreluta multicolora, se va transforma rapid intr-o atractie majora pentru puiul tau. Odata ce va gusta alimentul nou, o va face si a doua oara.

Exemplul parintesc

Pe masura ca cauti tot soiul de modalitati pentru a-ti convinge copilul sa manance sanatos, pune si tu in aplicare principiile pe care incerci sa i le transmiti. Daca micutul tau te vede consumand mancare semipreparata, chipsuri, prajituri si alte produse nesanatoase, cu siguranta iti va urma intocmai exemplul.

Fa un efort sa impui acest stil de viata la nivelul intregii familii, in care meniul este constituit in mare parte din cereale integrale, fructe, legume si multa apa.

Santajul nutritional

Uita de conflictele zilnice privind alimentele pe care copilul tau nu vrea sub nicio forma sa le manance. Lasa-l sa nu isi termine portia daca nu doreste si nu folosi recompense sub forma de dulciuri la final, pentru a-l santaja in acest mod.

Incearca, pe cat posibil, sa faci ora mesei placuta, astfel incat copilul tau sa aiba o relatie sanatoasa cu mancarea pana la sfarsitul vietii.

Tu cum iti convingi copilul sa manance sanatos? Impartaseste-ti ideile si sfaturile in sectiunea de comentarii!

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Mancare sanatoasa copii Alimentatie copii Dieta copii

Adelina Dobrin

Redactor Copilul.ro

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul