Get Adobe Flash player

Saptamana 18

05 Februarie 2014

Cum se dezvolta bebelusul tau

In saptamana 18 de sarcina oasele copilului incep sa se intareasca, proces denumit "osificare". Primele care se osifica sunt oasele membrelor inferioare si de cele de la nivelul urechii interne. Copilul poate auzi acum sunete, deoarece are si nervii auditivi conectati de creier si ureche.

El iti poate auzi bataile inimii, miscarile aerului prin intestine sau schiar sangele care circula prin cordonul ombilical. El se poate speria si misca brusc la auzul zgomotelor puternice.

Din cap pana-n picioare, bebelusul tau masoara aproximativ 14 centimetri (cam de lungimea unui ardei verde) si cantareste aproximativ 200 de grame.

Este ocupat cu miscarea bratelor si picioruselor, miscari pe care vei incepe sa le simti din aceasta saptamana, daca nu esti la prima sarcina.

Copilul poate inghiti acum zilnic o portie generoasa de lichid amniotic. Specialistii cred ca astfel lichidul amniotic este mentinut la nivel constant.

Prin pielea subtire incep sa i se vada vasele de sange si urechile ii sunt in pozitia finala. In jurul nervilor incepe sa se formeze un strat de myelin, un proces ce va continua si in primul an din viata. Daca ai o fetita, in aceasta perioada, uterul si trompele uterine s-au format deja si sunt la locul lor. Daca ai un baietel, organele genitale sunt vizibile, dar s-ar putea sa nu poti sa le identifici la ecografie.

Afla cum ii formezi copilului tau obiceiuri alimentare sanatoase!


Ce efect are asupra vietii tale

Pentru aceasta perioada este destul de cunoscut faptul ca vei avea un apetit crescut. Asigura-te ca obtii toti nutrientii necesari si nu consumi numai calorii goale (chipsuri, cartofi prajiti, dulciuri etc). Hainutele mai mari si mai confortabile sunt necesare in perioada aceasta pentru ca atat apetitul cat si talia ta sunt in crestere.

Sistemul tau cardiovascular trece prin schimbari dramatice si in timpul acestui trimestru presiunea arteriala va fi mai scazuta decat de obicei. Nu te ridica prea repede in picioare daca stai culcata sau pe scaun pentru ca s-ar putea sa ametesti un pic.

De acum incolo, cand stai intinsa, este mai bine sa stai pe o parte, sau macar partial pe o parte. Cand stai intinsa pe spate, uterul tau poate face presiune pe o vena majora ceea ce scade nivelul sangelui care se intoarce la inima. Incearca sa tii o perna in spatele tau, sub sold sau intre picioare atunci cand stai intinsa.

Daca nu ai facut inca ecografia pentru trimestru doi al sarcinii probabil ca vei face una in curand. Ecografia il ajuta pe medicul tau sa verifice felul in care se dezvolta bebelusul tau, sa descopere eventuale defecte din nastere, sa verifice placenta si cordonul ombilical, sa vada daca data la care trebuie sa nasti este exacta si sa vada cati bebelusi ai. In timpul examenului s-ar putea sa-l vezi pe bebelus cum se misca sau cum isi suge degetul. Ia-l si pe partenerul tau la ecografie si cereti un print al ecografiei pentru primul album foto al bebelusului.

Exercitiile fizice in saptamana 18 de sarcina

Daca ai deja o rutina de exercitii fizice pe care o tii si sarcina se dezvolta normal, poti sa continui sa faci sport ca si in primul trimestru de sarcina – cu cateva mici modificari din cauza burticii care creste. Ce poti sa faci: mentine un nivel moderat al dificultatii exercitiilor fizice, evita sariturile, miscarile bruste, schimbarile bruste de pozitie si statul intinsa pe spate.

Daca nu ai o rutina si pana acum ai fost mai mult sedentara incearca exercitii fizice usoare, cam 15 minute pe zi, de cateva ori pe saptamana. Mersul pe jos este un exercitiu foarte bun. Multe femei prefera inotul si exercitiile tip yoga in perioada in care sunt insarcinate.

Poti incerca si exercitiile Kegel care intaresc muschii pelvieni. Ele ajuta la prevenirea incontinentei urinare in timpul si dupa sarcina si te pot ajuta in faza a doua a nasterii. Tot ce trebuie sa faci este sa iti contractezi muschii vaginului ca si cum ai incerca sa nu urinezi. Tine-ti muschii abdominali si ai picioarelor relaxati si nu-ti tine respiratia. Tine muschii contractati timp de 8-10 secunde, in seturi de cate 10, si fa cate 3 sau 4 seturi pe zi.

Saptamana 17 de sarcina | Saptamana 19 de sarcina

 

Articole recomandate

COMENTARII

Sarcina pe saptamani