Get Adobe Flash player

Acidul folic si sarcina

16 Februarie 2014

Ce este acidul folic?

Acidul folic, numit uneori folat, este o vitamina B (B9) ce se gaseste mai ales in vegetalele cu frunze verzi cum ar fi stevia, spanacul, gulia, dar si in sucul natural de portocale, in graul incoltit si in cerealele imbogatite.

Ca sa ai un copil sanatos trebuie sa te asiguri ca si tu esti sanatoasa.

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poti face ca sa previi aparitia defectelor congenitale ale copilului tau este sa te asiguri ca aportul zilnic de acid folic este suficient in special inaintea conceptiei si in primul trimestru de sarcina.

Studii repetate au aratat ca femeile care primesc o cantitate suficienta de de acid folic, zilnic, inainte de momentul conceptiei si in primele luni de sarcina, beneficiaza de o scadere a riscului de a avea un copil cu un defect neural sever (un defect congenital ce implica dezvoltarea incompleta a creierului si a maduvei spinarii) de pana la 70%.

Cele mai frecvente defecte neurale sunt: spina bifida (o inchidere incompleta a maduvei spinarii si a coloanei vertebrale), anencefalia (o subdezvoltare severa a creierului) si encefalocelul (cand tesutul cerebral proemina spre exterior printr-o deschidere anormala a craniului).

Toate aceste defecte se produc pe parcursul primelor 28 de zile de sarcina, de obicei inainte ca femeia sa realizeze ca este insarcinata.

De aceea este atat de important ca femeile de varsta procreativa sa aiba un aport zilnic corespunzator de acid folic, ci nu doar cele care planuiesc sa ramana insarcinate.

Doar 50% dintre sarcini sunt planificate, deci orice femeie care ar putea ramane insarcinata ar trebui sa se asigure ca primeste suficient acid folic.

Doctorii si oamenii de stiinta nu stiu inca sigur de ce acidul folic are un efect atat de profund asupra prevenirii defectelor tubului neural, dar stiu cu siguranta ca aceasta vitamina este cruciala in dezvoltarea ADN-ului.

De sarbatori, pretuieste bogatiile romanesti! Afla cum.

In concluzie, acidul folic joaca un rol important in cresterea si dezvoltarea celulei, precum si in formarea tesuturilor.

Aportul necesar de acid folic

Conduitele terapeutice in acest sens variaza de la medic la medic, fiind medici care considera suficienta o doza de 1 mg acid folic pe zi sau chiar 0,6 respectiv 0,8 mg continute in preparatele special concepute petru a asigura suportul de vitamine pe perioada sarcinii.

Specialistii recomanda ca toate femeile aflate la varsta procreerii si in special cele care planuiesc sa aiba un copil, sa consume acid folic in fiecare zi.

Acest preparat (acidul folic) are rolul de a preveni defectele de tub neural, iar perioada optima de administrare este reprezentata de perioada preconceptionala cat si de primele 12 saptamani de sarcina.

In momentul in care organismul isi asigura doza necesara zilnica de acid folic, surplusul este eliminat astfel ca nu trebuie sa iti faci griji in privinta dozei recomandate.

Aportul adecvat de acid folic este foarte important cu o luna inainte de conceptie si cel putin trei luni dupa aceasta pentru a reduce riscul de a avea un copil cu un defect neural.

Cum pot fi sigura ca primesc suficient acid folic?

Pentru cele mai multe femei, nu este suficient sa manance produse imbogatite cu vitamine in general si acid folic in special. Pentru a atinge doza zilnica recomandata vor avea probabil nevoie de un supliment vitaminic.  

In timpul sarcinii, necesarul de nutrienti esentiali creste fata de cel anterior sarcinii. Desi inainte de sarcina vitaminele nu ar trebui sa inlocuiasca o dieta bine echilibrata, administrarea lor poate furniza corpului tau si deci copilului tau un surplus de vitamine si minerale.

Unele sisteme de sanatate recomanda chiar administrarea de suplimente de acid folic in mod regulat in perioada prenatala. Vorbeste cu doctorul tau despre aportul tau zilnic de acid folic si intreaba daca el recomanda prescrierea unui supliment.

De asemenea, vorbeste cu doctorul tau daca ai avut deja o sarcina care a fost afectata de un defect de tub neural. El iti va putea recomanda cresterea dozei zilnice de acid folic (chiar inainte de a ramane insarcinata) pentru a scadea riscul de a avea din nou o sarcina cu probleme.  

Acidul folic poate fi gasit in:

•  cereale imbogatite;


•  linte;


•  sparanghel;


•  spanac;


•  paine si paste imbogatite;


•  salata;

•  broccoli.

Acidul folic, bun si pentru tatici

In ultimii ani, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca acidul folic este esential pentru oricine doreste sa-si mentina starea de sanatate. Se stie ca acest acid are un rol esential in producerea celulelor rosii din sange si, ca urmare, in prevenirea bolilor de inima si a anumitor tipuri de cancer, in special cel de colon.

Desi aceste studii nu au dovedit capacitatea de protectie asupra organismului a acidului folic, se stie ca oricine poate sa aiba numai avantaje de pe urma consumului de acid folic.

Sustinere alaptare

Articole recomandate

COMENTARII

Sarcina pe saptamani

Aplicatii recomandate de Copilul.ro