Urmareste-ne:

Care este cel mai bun lapte




 

Oferta de pe piata - lapte sterilizat, pasteurizat, natural, cu grasime, degresat - face destul de dificila alegerea celei mai bune variante. Varsta pe care o ai este un element de baza pentru a te decide. Pentru ca are in compozitie toate proprietatile nutritive care-i ajuta sa creasca sanatos, pentru copii sau adolescenti, specialistii in nutritie spun ca cel mai indicat este laptele natural. In consumul de masa insa, din motive de siguranta, cea mai buna alegere ramane laptele tratat. Metodele de tratare a laptelui folosite in industrie ucid agentii daunatori din acesta, fara a-i distruge valorile nutritive. In plus, tratarea reduce si numarul elementelor care strica laptele, prelungindu-i acestuia durata de viata.


Baut in stare naturala insa, laptele ne poate imbolnavi de tuberculoza, dizenterie, salmonela sau listerie, apreciaza specialistii de la Food and Drug Administration (SUA). Cele doua metode de tratare a laptelui folosite sunt sterilizarea si pasteurizarea. Fata de pasteurizarea simpla, sterilizarea sau metoda UHT (ultra high temperature - temperatura foarte inalta) omoara toti agentii din lapte rezistenti la temperatura si pe cei cu rol in fermentarea laptelui. Astfel se explica si durata lunga de viata a laptelui de tip UHT, pana la cateva luni. Prin sterilizare, laptele este adus la o temperatura de 140-150 de grade Celsius in cateva secunde, dupa care este imediat racit.

Pasteurizarea, o metoda mai lenta decat sterilizarea, nu ucide toti agentii care fermenteaza laptele, ci doar diminueaza numarul lor. De aceea laptele pasteurizat poate fi tinut la frigider doar cateva zile si nu luni intregi, ca laptele UHT. Drept urmare, laptele cel mai sanatos este cel de tip UHT. Pentru copii, alege intoteauna laptele gras, deoarece grasimea are un rol vital in dezvoltarea sistemului nervos. Un pahar cu lapte (250 de ml) contine aproape la fel de multa proteina cat un ou si o cantitate la fel de mare de potasiu ca o banana.

Vitamina A se poate gasi in cantitati aproape identice in 250 ml de lapte sau in 125 mg de broccoli. Un adult cu varsta sub 50 de ani poate sa ia dintr-un pahar de lapte jumatate din necesarul zilnic de vitamina D. In loc sa mancam sapte sardine, putem bea 250 de ml de lapte pentru a oferi organismului aceeasi cantitate de calciu.

Ionela Croitorescu

Citeste tot articolul in: Evenimentul Zilei

13 Februarie 2007

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul