Romania asteapta deja de peste 16 o noua propunere de programa pentru limba romana. Saptamana trecuta, Ministerul Educatiei si Cercetarii a venit in sfarsit cu o propunere de curriculum adresata elevilor claselor a IX-a. O propunere care nu include autoare, literatura contemporana si nici texte de actualitate sau relevante pentru vietile tinerilor de astazi. Pentru ca se opreste la secolul al XIX-lea.
Cum arata o generatie care studiaza doar autori din trecut?
Nemira si-a propus sa afle care sunt efectele unei programe care preda trecutul, in loc sa-i pregateasca pe tineri pentru viitor. Ce ar insemna pentru noua generatie sa priveasca lumea doar printr-o perspectiva masculina? Si, mai ales, ce efecte ar putea avea o astfel de programa in ceea ce priveste placerea adolescentilor pentru citit?
„Nemira s-a implicat constant in proiecte care sustin, promoveaza si cultiva placerea lecturii. in fata noii propuneri de programa scolara si in contextul rezultatelor ingrijoratoare ale Barometrului de Consum Cultural 2024 privind lectura, consideram necesar sa punem sub semnul intrebarii orice schimbari ale acesteia si sa ne asiguram ca intelegem posibilele consecinte pe termen mediu si lung. Mai mult ca oricand, tinerii trebuie adusi mai aproape de lectura in diversitatea ei, si nu indepartati printr-o programa care risca sa le restranga orizonturile. Experimentul clasei A.I. este modul nostru de a arata ca lectura trebuie protejata, cultivata si mentinuta vie, pentru ca de ea depinde libertatea de a gandi si a fi a generatiilor care vin”, a spus Ana Lotts-Nicolau, director general al editurii Nemira.
Prima clasa-experiment generata cu A.I. care invata doar din materia propusa
Nemira a realizat un experiment cu ajutorul inteligentei artificiale care adreseaza public posibilele efecte negative ale programei pentru limba si literatura romana propuse de Minister.
Astfel, a fost generata prima clasa A.I. cu cinci tipologii de elevi care studiaza exclusiv textele autorilor din lista noii programe. Pentru a surprinde cat mai clar diversitatea unei clase reale, asa cum poate fi intalnita in majoritatea scolilor din Romania, au fost create cinci profiluri de elevi care vin din medii diferite, cu pasiuni, preocupari si trasaturi psihologice distincte. Experimentul reuneste astfel: olimpicul, sportivul, sociabilul, elevul retras care vine dintr-un mediu vulnerabil si elevul obisnuit. Fiecare are o perspectiva proprie asupra vietii si asupra viitorului. Unii sunt mai apropiati de lectura, altii mai putin.
Dupa ce au trecut in totalitate prin lista de lecturi, elevii au raspuns unei serii de intrebari. Interviurile au fost organizate tot cu ajutorul inteligentei artificiale, intr-un mediu controlat. Experimentul a urmarit posibilul impact al programei propuse fata de: placerea si relevanta lecturii, alfabetizarea functionala si gandirea critica.
Care au fost principalele rezultate?
-
4 din 5 elevi si-ar putea pierde complet interesul pentru lectura.
in special elevii din medii defavorizate.
-
2 din 3 elevi ar putea sa nu se regaseasca deloc in ceea ce citesc.
si s-ar putea simti alienati.
-
Jumatate dintre acestia ar intelege cu dificultate texte actuale si non-literare.
Ceea ce ar creste astfel riscul de analfabetism functional si posibilitatea de a fi manipulati mai usor.
-
3 din 5 elevi ar putea ajunge sa creada ca in literatura nu e loc pentru femei.
Cu un risc ridicat de a reproduce si intretine stereotipuri de gen.
Editura Nemira cere Ministerului Educatiei sa includa in programa pentru limba romana pentru clasa a IX-a autoare, literatura contemporana si texte moderne, in care tinerii sa se poata regasi si lanseaza o petitie care poate fi semnata chiar aici.
O programa care indeparteaza tinerii de citit, e o programa care pune in pericol gandirea critica, sentimentul de apartenenta si perspectivele complexe asupra lumii in care traiesc.
Campania e live si poate fi urmarita aici: https://www.youtube.com/watch?v=I9K0DTR4Ru0. Totusi, are nevoie de ajutorul nostru, al tuturor, pentru a pune presiune pe Ministerul Educatiei sa schimbe programa.
Nu lasa educatia sa devina un Experiment Esuat.
Semneaza si tu petitia Nemira.
Despre Nemira
Nemira este una dintre primele edituri independente din Romania. A fost fondata in 1991 la Bucuresti de Valentin Nicolau si continua sa fie si astazi un business de familie condus de Ana Lotts-Nicolau si Catalina Nicolau. Editura independenta curajoasa, Nemira are ca prioritate sa aduca cititorilor povesti puternice si idei provocatoare. Nemira traduce unii dintre cei mai populari si indrazneti scriitori din intreaga lume si, in acelasi timp, sustine noile generatii de scriitori romani ale caror voci considera ca trebuie sa se faca si mai mult auzite.
In dialog constant cu cititorii, firul rosu al tuturor cartilor publicate este #placerea lecturii, alaturi de convingerea profunda ca literatura si educatia pot schimba destine.