Efectele pandemiei. Copiii au probleme de vorbire dupa izolarea suferita in pandemia de Covid-19

/ / Modificat: 2024-03-15
Efectele pandemiei. Copiii au probleme de vorbire dupa izolarea suferita in pandemia de Covid-19

Copiii si parintii inca se confrunta cu efectele izolarii din timpul pandemiei de Coronavirus. In Bihor, spre exemplu, tot mai multi prescolari si elevi din clasele primare au probleme de pronuntie, pentru ca in anii in care ar fi trebuit sa-si dezvolte abilitatile de vorbire au fost inconjurati doar de parinti si de tablete si n-au reusit sa invete cum sa vorbeasca corect, anunta Bihoreanul.

Judetul are o retea de logopezi platiti de stat care ofera ajutor, gratuit, oricarui copil, chiar daca sunt prea putini pentru a ajunge in toate scolile si gradinitele din Bihor.

„De la varsta de 5 ani copilul trebuie sa vorbeasca corect”, spune Csilla Simo-Ritter, logoped cu peste 20 de ani de experienta, coordonatoarea Centrului Logopedic Interscolar din cadrul Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Educationala (CJRAE) Bihor, institutie ce ofera gratuit diferite terapii elevilor din judet.

Greselile de pronuntie ale copiilor nu trebuie ignorate, oricat de banale ar parea, spune Csilla Simo-Ritter, logoped cu peste 20 de ani de experienta, coordonatoarea Centrului Logopedic Interscolar din cadrul Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Educationala (CJRAE) Bihor, institutie ce ofera gratuit diferite terapii elevilor din judet.

„De la varsta de 5 ani copilul trebuie sa vorbeasca corect”, spune logopoedul, conform sursei citate anterior.

Logoped: „Au ajuns in clasele primare copiii care in anii de gradinita au prins restrictiile cauzate de pandemie, iar parintii nu au reusit sa suplineasca lipsa activitatilor!”

La fiecare inceput de an scolar, logopedul Csilla Ritter si cei 19 colegi ai sai evalueaza copiii din 34 de unitati de invatamant la care sunt arondati. Ritter spune ca, in ultimii doi ani, a depistat tot mai des copii de clase primare care vorbesc stalcit, pentru ca fie nu pot pronunta consoane precum „r”, „s”, „t” sau „z”, fie incurca literele si spun, de exemplu, „taine” in loc de „caine”.

In functie de cat de avansate sunt problemele lor de pronuntie, copiii sunt inclusi, cu acordul parintilor, in 2-3 sedinte saptamanale de terapie, care se tin in gradinitele si scolile unde invata.

„In prezent am 86 de copii in terapie”, spune Ritter.

Din pacate, insa, nu toti parintii sunt de acord cu terapia. Unii sunt de parere ca micutii sunt „dragalasi” cand stalcesc cuvintele, numai ca aceasta „dragalasenie” ar putea sa le provoace probleme mai serioase, spune logopedul. In total, cei 20 de logopezi scolari din Bihor trateaza in prezent 1.512 copii.

„Au ajuns in clasele primare copiii care in anii de gradinita au prins restrictiile cauzate de pandemie, iar parintii nu au reusit sa suplineasca lipsa activitatilor”, mai precizeaza logopedul Csilla Ritter.

Nu doar lipsa comunicarii cu profesorii le-a ingreunat micutilor vorbirea, pe care ei o invata prin imitare, ci si izolarea.

„Limbajul si dezvoltarea merg mana-n mana. Copilul inchis in casa, care nu se da in leagan sau nu se catara, nu isi dezvolta motricitatea fina, care dezvolta legaturile neuronale”, explica logopedul.

Problemele de vorbire devin importante cand cel mic ajunge la scoala, pentru ca ii ingreuneaza invatarea, spune Cristina Avrigeanu, directoarea CJRAE Bihor:

„Un copil nu poate analiza cuvantul `caine`, pentru ca il pronunta `taine`, asa ca ii este greu sa-l citeasca si sa-l scrie. Trebuie sa depuna un efort suplimentar si va fi concentrat pe citirea propriu-zisa, fara sa perceapa informatia, si asa apar analfabetii functional”.

Citirea si scrierea vor fi o corvoada pentru un copil cu probleme de pronuntie, iar esecul il va descuraja in invatare, motiv pentru care terapia trebuie sa inceapa cat mai repede, spune Avrigeanu:

„Stim ca sedintele in cabinetele private sunt scumpe si, din pacate, logopezii nostri nu pot ajunge in toate unitatile de invatamant din judet. Deocamdata, avem doar promisiuni de la Ministerul Educatiei ca vom putea angaja mai multi specialisti. Pana atunci, am desemnat o colega care, din acest an scolar, ofera terapie gratuita la sediul CJRAE”.

Cum ii ajuta logopedia pe cei mici in dezvoltarea limbajului

Logopezii folosesc diverse jocuri menite sa-i ajute pe copii sa isi dezvolte limbajul si sa vorbeasca corect. De asemenea, acestia ii pun in fata unei oglinzi, ca sa isi vada mimica fetei atunci cand imita pronuntia corecta.

„O sedinta cu copiii de gradinita este de 30 de minute, iar cu cei de clase primare 45”, spune Antonia Avram, logopeda de la sediul CJRAE.

Cei mici sunt grupati cate 3-4, in functie de varsta si de problemele de pronuntie pe care le au.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Dezvoltare vorbire copii Pandemia covid

Articole recomandate

Citeste si despre