Vitamina D reprezinta o grupa de prohormoni (lipide solubile) sub 2 mari forme si anume vitamina D2 (ergocalciferol) si vitamina D3 (colecalciferol). Vitamina D joaca un rol foarte important in mentinerea sistemelor si organelor.
Vitamina D este continuta de pestele gras – hering, sardina, somon si untura de peste (morun, ton, calcan), galbenus de ou, unt, lapte integral si lactate nedegresate. Vegetalele nu contin aceasta vitamina. Spre deosebire de celelalte, vitamina D poate fi produsa de organism. De fapt, procesul de sinteza al vitaminei D de la nivelul pielii (epiderma) este declansat de razele ultraviolete, fiind absorbita imediat de vasele sangvine.
Vitamina D joaca un rol foarte important, ea asigura transportul calciului si fosforului in zonele corpului care au nevoie de ele pentru a sprijini cresterea si remineralizarea oaselor, permite absorbtia acestor minerale la nivelul intestinului, iar apoi transportul calciului in sange si reabsorbtia fosforului la nivelul rinichiilor. De asemenea vitamina D intareste sistemul imunitar si regleaza ritmul cardiac.
Mai multe despre vitamina D:
• Vitaminele in alimentatia copilului
• Calciul si dintii copiilor
• Deficitul si excesul de vitamina D
• 3 vitamine esentiale pentru un copil sanatos
• Vitamina D in copilarie scade riscul de diabet
Conform unor studii recente, Academia Americana de Pediatrie recomanda dublarea cantitatii minime de vitamina D administrate pana acum zilnic bebelusilor, copiilor si adolescentilor.
Acestia recomanda minim 400 IU (unitati internationale) de vitamina D, echivalente a 10 micrograme de vitamina D.
Dr. Frank R. Greer, membru al Academiei Americane de Pediatrie specializat pe nutritie relateaza ca cele 400 UI de vitamina D sunt necesare, nu vor pune in pericol sanatatea copilului si va ajuta la prevenirea rahitismului (boala care se caracterizeaza prin deficit de calciu).
Noile descoperiri ale studiului aduc un beneficiu in favoarea alaptarii bebelusilor deoarece laptele oferit de mama nu este atat de bogat in vitamina D. Tocmai de aceea se si recomanda suplimentul pentru a avea un aport corespunzator de vitamina D.
Aceasta recomandare privind dublarea vitaminei D pentru copii a aparut datorita cazurilor din ce in ce mai multe si mai frecvente privind deficitul de vitamina D in ultimii 5 ani. Dr. Greer a sesizat la adulti asocierea dintre deficitul de vitamina D si afectiunile cronice, incluzand diabetul si artrita reumatoida.
Alti medici insa considera ca cei de la Academia Americana de Pediatrie nu au fost suficient de agresivi. Unul dintre acestia este Dr. Bruce Hollis, medic pediatru cu specializare pe biochimie si biologie moleculara si director al Universitatii Medicale de Nutritie Pediatrica din Charleston, Carolina de Sud. Acesta considera ca necesarul zilnic de vitamina D recomandat de cei de la Academia Americana de Pediatrie este inca foarte mic.
El spune ca recomandarea sa ar fi de a dubla necesarul de vitamina D pentru bebelusi pana la 400 UI pe zi, iar pentru copiii mai mari ar fi crescut cantitatea pana la 1.000 UI, monitorizand in acest timp vitamina D din sange. De fapt acesta contesta decizia Dr. Greer de a recomanda aceeasi cantitate zilnica de vitamina D atat bebelusilor, cat si adolescentilor.
Dr. Greer ii raspunde acestuia si relateaza ca nu exista inca studii care sa ne ofere siguranta ca aportul de vitamina D zilnica mai mare de 400 UI nu ar dauna sanatatii copiilor, chiar si adolescentilor.
Cei de la Institutul de Medicina care fixeaza de fapt referinta privind aportul de vitamine din dieta noastra, nu si-a schimbat recomandarea privind aportul de vitamina D pe care ar trebui sa-l consumam zilnic.
Laura Moise
Redactor Copilul.ro