Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Vitamina D

04 Octombrie 2012


Vitamina D, numita si antirahitica, este liposolubila (adica este absorbita de grasimi) si esentiala pentru asimilarea calciului, a carui depunere in oase o asigura.

Istoricul vitaminei D este legat de rahitism, o boala ce decalcifiaza oasele si le deformeaza. Pentru a pastra calitatile nutritive ale vitaminei D trebuie sa tinem cont de anumiti factori exteriori precum caldura, lumina, mediul acid, oxigenul.

Calciferolul – componenta a vitaminei D – poate fi clasificat in ergocalciferol sau vitamina D2 si colecalciferol sau vitamina D3.

Doza zilnica recomandata: 10–20 mg.

De la A la Z

Sanatate copii

Sanatatea familiei


Ratia zilnica a femeilor insarcinate sau care alapteaza trebuie marita (20 mg).

Surse

Vitamina D este continuta de pestele gras – hering, sardina, somon – si untura de peste (morun, ton, calcan), galbenus de ou, unt, lapte integral si lactate nedegresate. Vegetalele nu contin aceasta vitamina. Spre deosebire de celelalte, vitamina D poate fi produsa de organism. De fapt, procesul de sinteza al vitaminei D existenta in epiderma este declansat de razele ultraviolete, fiind absorbita imediat de vasele sangvine.

Roluri si caracteristici

— asigura transportul calciului si fosforului in zonele corpului care au nevoie de ele pentru a sprijini cresterea osaturii infantile si remineralizarea osaturii adulte;

- permite absorbtia acestor minerale in intestin, apoi transportul calciului in sange si reabsorbtia fosforului in rinichi;

— intareste sistemul imunitar;

— regularizeaza ritmul cardiac.

Tulburari - deficit sau exces



  

Tulburari atribuite deficitului de vitamina D

Decalcifierea oaselor este un pericol pentru cei care nu detin in organism o cantitate suficienta de vitamina D. Bolile ce pot aparea sunt: osteoporoza, osteomalacia, scaderea tonusului muscular, rahitismul la copii.

Persoanele ce depasesc o anumita varsta, la cea mai neinsemnata cazatura sau lovitura, pot suferi fracturi grave. Capacitatea organismului lor de a produce vitamina D sau de a o asimila din alimente este foarte scazuta.

Tulburari atribuite consumului excesiv de vitamina D

Dozele ce depasesc 250 mg/zi pot provoca intoxicatii: cantitatile mari de calciu depozitate in plamani, rinichi, inima, vasele sangvine genereaza situatii grave.

O ratie de 50 mg este suficienta pentru a declansa senzatia de oboseala, de sete, nevoia de a urina, voma, constipatie, anorexie.

Note utile

— Anumiti specialisti afirma ca deficitul de vitamina D agraveaza starea unei persoane ce sufera de osteoporoza.

— Stocul de vitamina D se afla in special in ficat, dar si in masa musculara si in celulele adipoase.

— Rezerve de vitamina D se pot face intr­un mod simplu in timpul verii, prin expunere la soare (aproximativ 10 minute).

— Vitamina D este recomandata femeilor in varsta de peste 50 de ani.

— Persoanele care locuiesc in orasele poluate sau care lucreaza in timpul noptii, populatia tarilor nordice, trebuie sa satisfaca cerintele organismului luand suplimente de vitamina D.


Afla cum intaresti sistemul imunitar al copilului tau primavara aceasta!

Citeste si despre:

COMENTARII

Parinti de 10

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul