Urmareste-ne:
Get Adobe Flash player

Vitamina D

04 Octombrie 2012


Vitamina D, numita si antirahitica, este liposolubila (adica este absorbita de grasimi) si esentiala pentru asimilarea calciului, a carui depunere in oase o asigura.

Istoricul vitaminei D este legat de rahitism, o boala ce decalcifiaza oasele si le deformeaza. Pentru a pastra calitatile nutritive ale vitaminei D trebuie sa tinem cont de anumiti factori exteriori precum caldura, lumina, mediul acid, oxigenul.

Calciferolul – componenta a vitaminei D – poate fi clasificat in ergocalciferol sau vitamina D2 si colecalciferol sau vitamina D3.

Doza zilnica recomandata: 10–20 mg.

De la A la Z

Sanatate copii

Sanatatea familiei


Ratia zilnica a femeilor insarcinate sau care alapteaza trebuie marita (20 mg).

Surse

Vitamina D este continuta de pestele gras – hering, sardina, somon – si untura de peste (morun, ton, calcan), galbenus de ou, unt, lapte integral si lactate nedegresate. Vegetalele nu contin aceasta vitamina. Spre deosebire de celelalte, vitamina D poate fi produsa de organism. De fapt, procesul de sinteza al vitaminei D existenta in epiderma este declansat de razele ultraviolete, fiind absorbita imediat de vasele sangvine.

Roluri si caracteristici

— asigura transportul calciului si fosforului in zonele corpului care au nevoie de ele pentru a sprijini cresterea osaturii infantile si remineralizarea osaturii adulte;

- permite absorbtia acestor minerale in intestin, apoi transportul calciului in sange si reabsorbtia fosforului in rinichi;

— intareste sistemul imunitar;

— regularizeaza ritmul cardiac.

Tulburari - deficit sau exces



  

Tulburari atribuite deficitului de vitamina D

Decalcifierea oaselor este un pericol pentru cei care nu detin in organism o cantitate suficienta de vitamina D. Bolile ce pot aparea sunt: osteoporoza, osteomalacia, scaderea tonusului muscular, rahitismul la copii.

Persoanele ce depasesc o anumita varsta, la cea mai neinsemnata cazatura sau lovitura, pot suferi fracturi grave. Capacitatea organismului lor de a produce vitamina D sau de a o asimila din alimente este foarte scazuta.

Tulburari atribuite consumului excesiv de vitamina D

Dozele ce depasesc 250 mg/zi pot provoca intoxicatii: cantitatile mari de calciu depozitate in plamani, rinichi, inima, vasele sangvine genereaza situatii grave.

O ratie de 50 mg este suficienta pentru a declansa senzatia de oboseala, de sete, nevoia de a urina, voma, constipatie, anorexie.

Note utile

— Anumiti specialisti afirma ca deficitul de vitamina D agraveaza starea unei persoane ce sufera de osteoporoza.

— Stocul de vitamina D se afla in special in ficat, dar si in masa musculara si in celulele adipoase.

— Rezerve de vitamina D se pot face intr­un mod simplu in timpul verii, prin expunere la soare (aproximativ 10 minute).

— Vitamina D este recomandata femeilor in varsta de peste 50 de ani.

— Persoanele care locuiesc in orasele poluate sau care lucreaza in timpul noptii, populatia tarilor nordice, trebuie sa satisfaca cerintele organismului luand suplimente de vitamina D.


Ofera-i copilului tau o gustare sanatoasa si magneti cu personajul preferat. Vezi retetele!

Citeste si despre:

COMENTARII

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA
OK

Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul