Temele de vacanta devin optionale pentru elevi. Ministerul Educatiei schimba regulile in scoli

/ / Modificat: 2025-11-25
Temele de vacanta devin optionale pentru elevi. Ministerul Educatiei schimba regulile in scoli

Temele de vacanta devin optionale pentru elevii din ciclul primar si gimnazial, potrivit unui proiect de ordin pus in consultare publica de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Documentul stabileste clar ca sarcinile date pentru acasa in perioada vacantelor sunt considerate suplimentare, deci elevul nu este obligat sa le faca.

Proiectul prevede, de asemenea, reguli noi privind durata temelor zilnice si modul in care acestea trebuie monitorizate in scoli. Directorii si dirigintii vor avea responsabilitatea de a verifica respectarea timpului maxim de lucru: 1 ora pentru elevii din primar si 2 ore pentru gimnaziu si liceu. In plus, scolile vor colecta anual feedback obligatoriu de la elevi si parinti privind volumul temelor.

Ce prevede proiectul pentru temele de vacanta

Conform articolului 4 din proiect, in vacante, elevii din primar si gimnaziu nu ar trebui sa primeasca teme. Daca totusi sunt propuse anumite sarcini, acestea sunt incadrate automat la categoria tema suplimentara, ceea ce le face facultative.

Structura temelor este detaliata astfel:

  • Tema obligatorie – de dificultate medie, stabilita pentru toti elevii clasei.

  • Tema suplimentara – optionala, gandita fie pentru recuperare, fie pentru pregatire de performanta, individualizata sau generala.

Ministrul Educatiei a subliniat recent ca elevii sunt mult mai motivati sa lucreze cand temele sunt scurte si bine gandite. Prea multe sarcini „nu fac decat sa creeze frustrare si rezistenta la invatare”, a spus acesta.

Avertismente pentru profesorii care dau prea multe teme

In luna iunie, ministrul a declarat ca profesorii care incarca excesiv elevii cu teme ar putea fi sanctionati administrativ, intrucat reprezinta o abatere de la regulamentul scolar. De asemenea, a cerut scolilor sa se asigure ca dirigintii coordoneaza corect volumul temelor date de profesori.

Parintii sunt indemanti ca, daca observa supraincarcarea copilului, sa sesizeze dirigintii, apoi directorii scolilor, iar daca nu primesc raspuns, sa se adreseze inspectoratului scolar.

Ce spun specialistii despre rolul temelor

Profesori si directori de scoli atrag atentia ca temele nu trebuie privite doar ca o sarcina de invatare imediata. Ele contribuie la dezvoltarea unor abilitati precum gestionarea timpului si a atentiei.

Un studiu realizat de cercetatorul Dacian Dolean arata efecte foarte mari asupra progresului elevilor de clasa a III-a atunci cand temele sunt gandite corect, clare si adaptate nivelului. Experimentul a implicat inclusiv parintii, care au fost ghidati cum sa-i sprijine pe copii.

Alti specialisti, precum Oana Moraru sau Florentin Gheorghe, sustin ca tema nu ar trebui perceputa ca o pedeapsa, ci ca un instrument pentru consolidarea cunostintelor predate la clasa.

Taguri Ministerul educatiei Temele pentru acasa

Articole recomandate

Citeste si despre