Intr-o declaratie directa, sustinuta de exemple din propria familie, Nicusor Dan a criticat dur programa scolara actuala, subliniind ca sistemul de invatamant din Romania este sufocat de continut inutil si ca inegalitatile dintre urban si rural se adancesc.
„Probabil ca principala problema a educatiei din Romania este diferenta foarte mare de calitate intre mediul rural si urbanul mic — si, bineinteles, cu exceptii — si marile orase”, a spus Nicusor Dan.
El considera ca accesul egal la educatie trebuie sa devina o prioritate reala pentru stat si a sugerat introducerea unui sistem de stimulente pentru profesorii care aleg sa predea in zonele defavorizate.
Un sistem care ii impinge pe elevi spre esec
In continuarea discursului sau, candidatul a vorbit despre una dintre cele mai grave probleme din educatia romaneasca: analfabetismul functional. Aproape jumatate dintre absolventii de gimnaziu nu inteleg corect textele citite.
„Eu va spun ca am fetita in clasa a doua. A terminat clasa a doua acum si eu sunt ingrozit de ce i se cere sa stie la varsta asta. Si vorbesc cu maxima seriozitate”, a spus el, referindu-se la presiunea nejustificata exercitata asupra copiilor.
„Trebuie sa modificam intr-o proportie mare ceea ce invata copiii la scoala. Sa ne concentram pe notiunile esentiale, astfel incat cat mai putini sa ramana in urma. Si cei care raman, sa-i putem ajuta. Copiii invata mult prea mult, mult prea putin sa aiba o gandire critica, sa se raporteze cu capul lor la realitate.”
Nicusor Dan crede ca reducerea volumului de informatii si incurajarea gandirii independente ar putea redresa invatamantul romanesc.
Scoala trebuie sa pregateasca elevii pentru realitate
In opinia sa, educatia ar trebui sa fie conectata la nevoile pietei muncii si sa le ofere elevilor cunostinte relevante pentru viitorul lor profesional.
„Trebuie sa vedem in ce directie merge piata muncii, astfel incat ceea ce produce scoala — adica ceea ce invata copiii — sa le foloseasca in meseriile pe care le vor avea.”
O astfel de schimbare implica nu doar revizuirea programei, ci si formarea continua a cadrelor didactice, inclusiv schimbarea mentalitatii acestora.
Cine ar putea conduce Ministerul Educatiei
Referindu-se la posibile reforme institutionale, Nicusor Dan a mentionat si un nume care ar putea prelua conducerea ministerului de resort:
„Eu am incredere in Daniel David, sa stiti. Este o persoana cu anvergura intelectuala, care a studiat pedagogia si cunoaste sisteme educationale din Europa. A spus ca va veni in aceasta vara cu un proiect de reforma pentru invatamantul romanesc. Astept acest proiect.”
Candidatul a incheiat declaratia reafirmand ca educatia trebuie sa fie o prioritate majora la nivel national, cu sprijin atat din partea autoritatilor, cat si din partea cetatenilor:
„E nevoie, pentru educatie, si de bani, si de suportul romanilor.”