Un numar de 18 unitati de invatamant din Romania vor adopta, din acest an scolar, un program diferit de modelul clasic.
Elevii acestor scoli vor veni fizic la ore doar de luni pana joi, iar ziua de vineri va fi rezervata exclusiv invatarii online.
Masura face parte dintr-un program-pilot al Ministerului Educatiei, care testeaza noi modalitati de organizare a procesului educational, adaptate nevoilor actuale ale elevilor, profesorilor si societatii.
Cum functioneaza programul cu ziua de vineri online
Ideea de baza este flexibilizarea programului scolar, astfel incat elevii – mai ales liceenii incarcati cu materii – sa beneficieze de o zi suplimentara dedicata studiului individual, recuperarii si pregatirii pentru examene.
Ministerul precizeaza ca numarul total de ore din curriculum ramane acelasi, schimbarea fiind doar in modul de organizare.
Scolile incluse in proiect au fost selectate in functie de infrastructura digitala, capacitatea de adaptare si disponibilitatea cadrelor didactice de a lucra in sistem hibrid.

Toate aceste unitati primesc statutul de „scoli-pilot”, ceea ce le confera libertate suplimentara in distribuirea orelor, folosirea resurselor si organizarea activitatilor.
Unde sunt scolile incluse in program
Lista este variata si cuprinde unitati din Bucuresti, Sibiu, Timis, Iasi, Harghita, Constanta, Satu Mare, Ilfov, Ialomita, Teleorman, Covasna si Calarasi. Aceste scoli au libertatea de a stabili orarul, de a decide tipurile de resurse digitale folosite si de a organiza activitatile interne in functie de nevoile comunitatii.
Obiectivele Ministerului Educatiei
Programul-pilot face parte din strategia mai larga de modernizare a invatamantului romanesc. Principalele obiective sunt:
-
Cresterea autonomiei scolare – scolile-pilot pot decide modul de organizare a programului si a resurselor.
-
Curriculum flexibil – orele de vineri sunt concepute special pentru mediul online, cu platforme interactive si instrumente colaborative.
-
Formarea cadrelor didactice – profesorii vor urma programe dedicate predarii hibride si evaluarii digitale.
-
Modernizarea managementului scolar – scolile pot adapta orarul, activitatile remediale si proiectele interne la nevoile elevilor.
Aceasta initiativa ar putea fi extinsa la nivel national daca rezultatele pilotului se dovedesc eficiente.