Evaluarile nationale din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a vor fi modificate si vor include itemi de tip PISA, a transmis Daniel David. Potrivit ministrului Educatiei, testele „ar trebui sa masoare mai multe competente”.
Anuntul a fost facut marti, in cadrul conferintei „Capitalul uman: Educatia – stringenta economiei – Ce livreaza sistemul de educatie de la scoala la universitate – pregatire, adecvare la economie, solutii la problema momentului”, organizata de Curs de Guvernare.
Ce schimbari se pregatesc la evaluarile nationale
Daniel David a precizat ca in aceasta saptamana sau in urmatoarea va fi emis un ordin de ministru prin care evaluarile vor fi schimbate, urmand sa acopere un spectru mai larg de competente.
Astfel, evaluarile vor include si itemi de tip PISA, adica exercitii care vizeaza folosirea cunostintelor in viata de zi cu zi, nu doar reproducerea materiei. „Ele ar trebui sa masoare mai multe competente, iar in aceste testari vreau sa vad, pe langa itemii clasici legati de programe, si itemi in logica PISA. Copiii trebuie antrenati sa foloseasca ceea ce invata in situatii reale”, a explicat Daniel David.
Potrivit ministrului, rezultatele vor trebui sa se intoarca la scoala pentru a ajuta profesorii si invatatorii sa inteleaga mai bine unde se situeaza elevii in raport cu alti colegi din tara.
Evaluarea Nationala de la finalul clasei a VIII-a, regandita
Schimbari importante vor fi aduse si Evaluarii Nationale de la finalul clasei a VIII-a. Daniel David a anuntat ca examenul nu va mai fi axat doar pe Limba romana si Matematica, ci va fi gandit pentru a acoperi mai multe materii si competente.
„Pana in toamna acestui an vom veni cu o propunere, care va fi discutata public. Nu se pune problema sa fie aplicata imediat, dar vrem un model mai complex, apropiat de cel francez, cu subteste la mai multe discipline: Istorie, Geografie, Stiinte, limbi straine. Evaluarea actuala este prea restrictiva si nu reflecta intregul profil al absolventului de gimnaziu”, a spus ministrul.
Sindicatele din Educatie sustin la randul lor aceasta idee, subliniind ca toate materiile au importanta in formarea elevilor.
Raport oficial: evaluarile actuale sunt prea restrictive
Conform Raportului de diagnostic al educatiei si cercetarii din Romania, coordonat de Daniel David, evaluarile nationale sunt „prea restrictive”, iar miza pentru admiterea la liceu este „prea mare” pentru un moment inca din invatamantul obligatoriu.
Raportul recomanda extinderea evaluarii la un set mai larg de competente si sugereaza ca liceele sa poata organiza examene proprii pentru cel mult 50% din locuri, dupa sustinerea Evaluarii Nationale.
Calendarul evaluarilor pentru 2026
Potrivit proiectului de calendar aflat in consultare publica, Evaluarile Nationale 2026 vor avea loc astfel:
-
Clasa a II-a (EN II): intre 12 si 15 mai 2026
-
Clasa a IV-a (EN IV): intre 19 si 21 mai 2026
-
Clasa a VI-a (EN VI): intre 26 si 28 mai 2026
Testarile vor viza competente de citire, scriere, matematica, stiinte si limbi moderne, in functie de nivelul de studiu.