Ministrul Educatiei, Daniel David, a semnat vineri un nou ordin privind reglementarea temelor pentru acasa, document care introduce limite clare de timp, tipuri de sarcini adaptate nivelului elevilor si interdictii explicite menite sa reduca supraincarcarea. Regulile se aplica imediat ce actul va fi publicat in Monitorul Oficial.
Ministerul anunta ca temele vor fi diferentiate in functie de nivelul de studiu si nevoile elevilor. Temele obligatorii trebuie sa aiba un grad mediu de dificultate, astfel incat toti elevii sa le poata realiza, iar cele suplimentare raman optionale, putand fi folosite fie pentru recuperare, fie pentru performanta.
Limite stricte pentru timpul alocat temelor si interdictii noi
Pentru prima data, un document oficial stabileste durata maxima pe care elevii o pot petrece zilnic pentru temele obligatorii:
-
maximum 1 ora pentru invatamantul primar
-
maximum 2 ore pentru celelalte niveluri
Pentru nivelul prescolar si clasa pregatitoare, temele pentru acasa sunt complet interzise.
Ordinul mai prevede ca o lucrare ampla sau o tema de sinteza la o disciplina poate fi data cel mult o data pe modul de invatare, pentru a evita suprasarcina.
In vacante, elevii din clasele primare si gimnaziale nu vor primi, de regula, teme pentru acasa, pentru a asigura timp de odihna si activitati recreative.
Documentul interzice clar folosirea temelor ca forma de pedeapsa, precum si transferarea unor continuturi care ar trebui predate sistematic la clasa.
Feedback obligatoriu de la elevi si parinti
Ordinul introduce si obligatia colectarii anuale a feedbackului privind temele. Directorii, pentru invatamantul primar, si dirigintii, pentru celelalte niveluri, trebuie sa centralizeze opiniile elevilor si parintilor, care vor fi analizate in consiliile de administratie ale scolilor.
Rezultatele vor sta la baza unor masuri de imbunatatire a calitatii temelor si a gradului de satisfactie al familiilor, astfel incat sarcinile pentru acasa sa isi pastreze rolul educational, fara a deveni o corvoada.