Salvati Copiii Romania deruleaza un amplu program antibullying in 60 de gradinite

/ / Modificat: 2023-11-09
Salvati Copiii Romania deruleaza un amplu program antibullying in 60 de gradinite

    • Patru din cinci educatori trebuie sa gestioneze situatii de bullying la grupa de copii

    • 600 de specialisti din gradinite formati sa lucreze cu 8.800 de prescolari si parintii lor 

    • Cele 60 de gradinite primesc o valiza cu resurse ce contine instrumente educationale pentru dezvoltarea capacitatii copiilor si a adultilor de a interveni atunci cand un copil se afla intr-o situatie de bullying

    • Metodologia programului a fost dezvoltata de Mary Foundation si Salvati Copiii Danemarca si a fost pilotata cu succes si adaptata de Salvati Copiii Romania

Salvati Copiii Romania, cu sprijinul Fundatiei OMV Petrom, desfasoara programul Sa fim prieteni - Fara Bullying - un program de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltata de Mary Foundation si Salvati Copiii Danemarca - in 60 de gradinite din Bucuresti si din tara. 600 de specialisti din gradinite - educatori, directori si consilieri - au fost deja formati sa utilizeze metodologia programului si, pe parcursul anului scolar 2023 – 2024, vor lucra cu 8.800 de copii prescolari si cu parintii acestora pentru a crea comunitati educationale incluzive si sigure si a-i ajuta pe copii sa aiba relatii pozitive. Studiul preliminar* efectuat in cadrul programului arata ca 78% dintre educatori trebuie sa gestioneze situatii de bullying la grupa si 35% dintre educatori au in grupa copii care ocazional nu au cu cine sa se joace. 

Programul Sa fim prieteni - Fara Bullying are la bazã cercetãri de ultimã orã si este fundamentat pe patru valori - tolerantã, respect, grijã si curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de gradinite beneficiaza de formarea specialistilor si primesc o valiza cu resurse ce contine instrumente educationale specifice: ursuletul prietenos, ghiduri pentru specialisti, carti cu activitati, cartonase de conversatie, fise cu exemple care stau la baza conversatiilor cu copiii – video proiect aici.

Cu ajutorul acestora, copiii invata sa-si exprime emotiile, dezvolta o intelegere mai profunda a propriului rol in interactiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca intreg este intarit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea in numeroase conversatii si activitati de grup, copiii, parintii si specialistii invata cum sa gestioneze tachinarea si bullying-ul. 

De asemenea, deoarece adultii sunt modele importante pentru copii in viata lor sociala, programul contine instrumente de lucru pentru cadre didactice si parinti. Periodic vor fi organizate intalniri pentru crearea unui mediu social pozitiv in cadrul grupului de parinti. Activitatile desfasurate cu acestia urmaresc dezvoltarea abilitatilor parentale cu scopul reducerii riscului de abuz si neglijare, precum si stimularea cooptarii parintilor in dezvoltarea de strategii de prevenire si combatere a bullying-ului impreuna cu specialistii din gradinite. 

Metodologia programului a fost dezvoltata de Mary Foundation si Salvati Copiii Danemarca si a fost pilotata cu succes si adaptata de Salvati Copiii Romania, cu rezultate vizibile in ceea ce priveste imbunatatirea relatiilor dintre copii si dintre copii si adulti. Activitatile specifice metodologiei pot fi incluse cu usurinta in rutina zilnica si urmaresc intarirea relatiilor sociale ale copiilor, iar filozofia pe care se intemeiaza este ca relatiile pozitive dintre copii inca de la varsta prescolaritatii previn excluderea si bullying-ul. 

Impactul interventiei va fi masurat pe tot parcursul anului scolar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a imbunatati si extinde editiile din anii urmatori.

*Studiul preliminar a fost derulat pe un esantion de 300 de specialisti (educatori, consilieri, directori) inclusi in program si 2315 parinti. 

„Fenomenul de bullying poate lua diverse forme si se manifesta si printre copiii mici din gradinite, unde principala preocupare este dezvoltarea abilitatilor sociale. Este crucial sa prevenim si sa-i invatam pe copii cum sa fie empatici, de la varste fragede, pentru a nu ajunge in situatii critice. Experienta echipei Salvati Copiii in implementarea Sa fim prieteni - Fara Bullying sugereaza ca este nevoie de o abordare sistematica si proactiva in vederea promovarii starii de bine a copiilor dar si pentru gestionarea conflictelor, astfel incat programul sa elimine comportamentul de bullying pe termen scurt si, pe termen lung, sa duca la crearea unei culturi inclusive, plina de compasiune, in care valorile si filozofia programului au devenit o parte fireasca a conventiilor sociale.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.

''Conform statisticilor, fenomenul de bullying ia amploare in Romania, de aceea consideram ca este necesar sa intervenim cat mai devreme astfel incat sa sprijinim copiii sa-si exprime emotiile intr-un mod sanatos. Capacitatea copiilor de invatare depinde intr-o mare masura de starea lor emotionala. Sustinerea unei educatii timpurii de calitate este o prioritate pentru Fundatia OMV Petrom si pentru Salvati Copiii Romania, iar programul Sa fim prieteni ofera oportunitati de a actiona si instrumente de lucru atat copiilor, cat si parintilor si educatorilor, prin care sa previna bullying-ul si sa promoveze relatiile pozitive prin propriul exemplu.” – Ana Maria Mihaescu, Presedinta Fundatiei OMV Petrom.

Cercetarile recente arata ca si copiii prescolari se pot angaja in forme de bullying, direct si indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce ii supara, ii determina sa nu se mai joace cu colegii si le da dureri psihosomatice.

Studiul preliminar derulat de Salvati Copiii Romania in randul specialistilor inclusi in program arata modurile in care copiii din gradinite se supun de obicei unii pe altii comportamentului de bullying: excluderea de la jocuri si activitati, neacceptarea in grup, etichetare si exprimare neadecvata:

    • 35% dintre educatori mentioneaza ca au in grupa copii care ocazional nu au cu cine sa se joace;

    • 10% dintre educatori mentioneaza ca in mod constant se confrunta cu situatii in care anumiti copii sunt exclusi din grup de catre ceilalti;

    • 60% dintre cadrele didactice considera ca tachinarea intre copii este o problema a copiilor si in afara programului de gradinita;

    • 40% dintre repondenti considera ca pot imbunatati modul in care gestioneaza conflictul si hartuirea intre copii si au identificat ca principale domenii in care ar avea nevoie de sprijin: imbunatatirea colaborarii dintre cadre didactice si parinti si formarea cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor educationale care vizeaza cresterea coeziunii de grup.  

CONTEXT

Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii si se refera la comportamente variate care umilesc si exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifesta pentru o perioada de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adultilor si continua in absenta unor masuri specifice de interventie. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violentei fizice, dar se poate manifesta si mai subtil, prin ignorare, excludere, barfa, zvonuri despre o persoana si, prin urmare, poate fi dificil de identificat. 

Salvati Copiii atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying inca din 2016, aducand in atentia specialistilor datele colectate prin derularea studiului ”Bullying-ul in randul copiilor – studiu sociologic la nivel national”: 

    • in ciclurile primar si gimnazial, 3 din 10 copii erau exclusi in mod constant din grupul de colegi; 

    • 3 din 10 copii erau amenintati cu bataia sau lovirea de catre colegi; 

    • 1 din 4 copii fusese umilit in fata colegilor.

In iunie 2022, Salvati Copiii a realizat o consultare in randul copiilor, iar rezultatele arata ca incidenta fenomenului a crescut fata de 2016: 4 din 5 elevi afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala unde invata, procentul elevilor care spun ca au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% in 2016 la 49% in 2022.

Alte consideratii importante

Datele statistice prezentate sunt intarite de concluziile referitoare la Romania din cadrul Programului pentru evaluarea internationala a elevilor (PISA), care indicau ca 35% dintre elevii de 15 ani au fost afectati de fenomenul de bullying cel putin de cateva ori pe lunai (39% in cazul copiilor din mediile defavorizate), performanta lor in procesul de invatare fiind cu 40% mai scazuta echivalentului efortului de invatare dintr-un an scolar. 

Toate analizele stiintifice cu privire la formarea de atitudini si comportamente prosociale bazate pe prietenie, acceptarea diversitatii si onestitate fata de semeni subliniaza importanta preventiei si educatiei timpurii.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Studiu salvati copiii

Articole recomandate

Citeste si despre