Medicul Mihai Craiu, despre modalitatile prin care copiii se pot infecta cu coronavirus la scoala

/ / Modificat: 2020-09-09
Medicul Mihai Craiu, despre modalitatile prin care copiii se pot infecta cu coronavirus la scoala

Medicul pediatru Mihai Craiu, de la Institutul National pentru Sanatatea Mamei si Copilului "Alessandrescu-Rusescu", a vorbit in cadrul unei dezbateri online organizata de Organizatia Salvati Copiii Romania, despre modalitatile prin care copiii se pot infecta cu noul coronavirus si ce masuri de precautie ar trebui luate. 

Medicul a precizat ca distanta de un metru intre elevi nu este suficienta pentru a limita infectarile cu SARS-CoV2 in scoli. Vitala este insa purtarea mastii, atat de catre elevi, cat si de catre profesori. De asemenea, medicul a atentionat ca aerisirea claselor este foarte importanta pentru evitarea raspandirii virusului, iar frica nationala fata de curent trebuie sa dispara, odata cu 14 septembrie.

Cum se pot infecta copiii cu coronavirus la scoala 

”Modalitatile prin care putem sa ne infectam de la un asimptomatic, pentru ca evident parintii nu isi vor duce la scoala copiii bolnavi, sunt trei.

stim ca se poate infecta o persoana daca vine in contact direct, asta insemnand fie atingere fizica, lucru dificil de oprit la scoala, pentru cei mici, va fi de discutat despre cum ne salutam, rutina de dimineata.

Al doilea lucru prin care ne putem contamina e contactul indirect, adica sa punem mana pe suprafete care au fost contaminate cu picaturi de saliva ce contin virusul.

A treia posibilitate este prin intermediul aerului.  In timp ce toata lumea s-a concentrat pe aceasta distanta fizica de trei picioare, de un metru, care apare in recomandarile OMS, inca din documentele din martie, datele actuale si fizica ne spun ca acest metru necesar este insuficient.

Fizica spune simplu: atunci cand respiram, fara sa vorbim, emitem picaturi de saliva de dimensiuni diferite, unele de ordinul zecilor de microni – prin comparatie, un fir de par are 80 de microni grosime. Sunt persoane care vorbesc mai intens, mai zgomotos si se vede.

Aceste picaturi mari de saliva, gravitational, au tendinta sa sedimenteze, se asaza la sol, in medie in  4- 5 secunde, si se imprastie pe o distanta mai mare de un metru.

De aceea, in recomandarile recente apare distanta de sase picioare, deci de doi metri. Asta e o nuanta.

Tot cand vorbim si respiram eliminam o cantitate de saliva sub forma de aerosoli. Si contrar a ceea ce ne-am astepta prin bun-simt de la fizica, nu in picaturile mari de saliva e cea mai mare incarcatura virala, ci in acesti aerosoli. si viteza cu care ies aceste picaturi se modifica, cand vorbim viteza creste la 10 metri pe secunda.

Abilitatea noastra ca persoana de a raspandi virusul e similara cu aceea a unui sistem de irigatie, a unei stropitori. Cu cat vorbim mai intens, cu cat avem capacitate pulmonara mai mare si cu cat suntem mai inalti, vom transmite in jurul nostru o cantitate mai mare de saliva”, a explicat pediatrul.

Cum ne protejam in scoli?

Masca si aerisire, iata cele doua elemente necesare. ”Teoretic, e imperios necesara purtarea mastii in clase, in spatii inchise neventilate, pe durata orei. Trebuie aerisite clasele. La noi e spaima asta de curenti, de aer, ne trage curentul, ca neam”.

Nu copiii sunt principala problema in aceasta ecuatie, a precizat insa doctorul Craiu.

”Chiar daca se imbolnavesc, copiii reprezinta o minoritate de cazuri severe care ajung spitalizate – 0,9% in Marea Britanie. Mortalitatea la copiii e minuscula – sase copii in Regatul Unit, cu comorbiditati extrem de severe.

Sursa: spotmedia.ro

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre