Tinerii nu sunt atrasi spre lectura

/ / Modificat: 2005-10-19
Tinerii nu sunt atrasi spre lectura

Jumatate din elevii claselor V-VIII nu sunt inscrisi la nici o biblioteca si doar 39% din ei reusesc sa citeasca o carte intr-o luna de zile. Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat de Facultatea de Litere a Universitatii Bucuresti in perioada ianuarie-aprilie 2005.


Jumatate din elevii claselor V-VIII nu sunt inscrisi la nici o biblioteca si doar 39% din ei reusesc sa citeasca o carte intr-o luna de zile. Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat de Facultatea de Litere a Universitatii Bucuresti in perioada ianuarie-aprilie 2005.

Initiatorii acestei cercetari recunosc ca situatia este ingrijoratoare, dar de vina nu sunt copiii, ci adultii, care nu stiu sa-i atraga spre lectura. In incercarea de a reduce acest fenomen, Federatia Internationala a Comunitatilor Educative (FICE) va demara campania "Bucuria lecturii" in scolile bucurestene.

Cercetarea a cuprins aproximativ 2.600 de elevi cu varste intre 10 si 15 ani din 107 clase si a incercat, pe de o parte, sa urmareasca lectura lunara a copiilor si sa-i testeze, iar pe de alta parte sa desfasoare activitati legate de lectura si sa analizeze rapoartele prezentate.

La sfarsitul celor cinci luni, s-a ajuns la concluzia ca tinerii din ziua de azi sunt tot mai putin preocupati de lectura, dar si la constatarea ca vina apartine adultilor, si nu copiilor, pentru ca "un copil este dependent atat concret, cat si psihologic de adultii din jur", dupa cum a precizat initiatorul acestei cercetari, Simona Antonescu, lector la Facultatea de Litere.

Copiii nu considera lectura ca pe ceva rau, dar nu citesc

Cercetatorii sustin ca elevii manifesta o anumita disponibilitate fata de lectura, care nu este insa deloc valorificata de adulti. Spre exemplu, studiul a evidentiat faptul ca "exista o diferenta socanta intre ceea ce ar citi copiii si ceea ce li se ofera".

Ei isi manifesta interesul fata de carti care sa aiba ca eroi personajele la mare moda acum: vrajitorii, dragonii sau magicienii, sau fata de subiecte de actualitate sau istorii cu copii de varsta lor. Li se ofera in schimb o bibliografie scolara deloc atractiva, care "este practic aceeasi bibliografie din 1953, cu cateva cosmetizari, care tin de evolutia politica", dupa cum a precizat lector Simona Antonescu.

Astfel se explica de ce la intrebarea "care este cea mai oribila, groaznica lectura, cea pe care ati vrea sa uitati ca ati facut-o", primele 15 locuri au fost ocupate de autori care se regasesc in bibliografia scolara. Cercetarea a mai aratat ca fetele citesc mai mult decat baietii si ca o data cu inaintarea in varsta, interesul pentru lectura scade.

Astfel, "daca in clasa a V-a majoritatea copiilor citesc cam acelasi lucru, in clasa a VII-a lucrurile se separa net - pe de o parte avem un grup restrans - sub 10% - de elevi cu lecturi foarte bune, si calitativ si cantitativ, si o masa de elevi care merg treptat spre abandonul lecturii".

Editurile si presa sunt la fel de vinovate

FICE Romania va demara campania "Bucuria lecturii" in 1.500 de clase din cele 6.000 existente in Bucuresti. Toma Mares, presedintele FICE, a declarat ca editurile nu sunt deloc interesate sa-si prezinte cartile in scoli pentru a starni interesul copiilor. Astfel, autori foarte buni raman necunoscuti pentru ca nimeni nu le vorbeste de ei. Pe de alta parte, Simona Antonescu ne-a atras atentia si asupra faptului ca tinerii sunt foarte receptivi la informatiile despre carti difuzate de catre mass-media, pentru ca "toate cartile despre care s-a vorbit se regasesc cu indice ridicat de lectura " dar, din pacate, in presa "apare foarte putin."

Sursa: Curentul

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre