Daca locul ei nu e in rama, nu trimite poza mai departe: O campanie Salvati Copiii pentru constientizarea riscurilor si consecintelor distribuirii co

/ / Modificat: 2025-09-02
Daca locul ei nu e in rama, nu trimite poza mai departe:  O campanie Salvati Copiii pentru constientizarea riscurilor si consecintelor distribuirii co

Andreea (40 ani), parinte: „Am observat ca fetita mea de 13 ani se inchidea in ea, era retrasa, tacuta, nu mai iesea din casa. Am incercat de multe ori sa vorbesc cu ea, sa aflu ce se intampla ... intr-o seara a izbucnit in plans si mi-a spus ca un coleg a convins-o sa ii trimita o fotografie mai ... personala. Mai tarziu, poza a ajuns pe grupuri, si la alti copii din clasa. Atunci mi-a spus ca nu mai vrea sa mearga la scoala. Eram disperata si eu, nu stiam ce sa fac. Ce poti sa faci?.”

Bucuresti, 2 septembrie 2025. in primele sapte luni ale anului 2025, linia de raportare esc_abuz, unicul punct civil de contact unde se pot raporta anonim materialele online cu abuzuri asupra minorilor, a raportat 16.212 materiale CSAM (Child Sexual Abuse Material) catre IGPR. intr-o proportie covarsitoare, imaginile sunt generate chiar de catre copii si adolescenti, cel mai probabil sub presiunea manipularii, a santajului emotional sau a promisiunilor false. Prin comparatie, pe tot parcursul anului 2024 au fost procesate 19.369 de materiale cu caracter daunator pentru copii. Dintre acestea, 84% reprezinta materiale generate chiar de catre minori, majoritatea lor (99%) infatisand persoane de gen feminin.

Organizatia Salvati Copiii lanseaza campania „Daca locul ei nu e in rama, nu trimite poza mai departe”, pentru a atrage atentia publicului asupra dimensiunii fenomenului si pentru a promova constientizarea impactului psihologic si social al distribuirii imaginilor intime ale minorilor. Mai mult, campania isi propune sa aduca in fata posibilitatea raportarii continutului explicit cu minori gasit online, in mod anonim, pe www.oradenet.ro.

Una dintre modalitatile prin care a fost ilustrat mesajul campaniei este un clip video cu care adolescentii se pot identifica usor, disponibil aici: https://youtu.be/rVYabh6Tro4. Tocmai pentru ca ne-am dorit sa ii inspiram, personajul feminin are in aceasta poveste o pozitie de putere. Pentru ca scopul nu a fost sa o portretizam ca pe o victima, am creat o perspectiva care sa incurajeze adolescentele, cu un mesaj clar: poti oricand sa alegi sa raspunzi inteligent acestui tip de cereri si sa dovedesti ca esti cu un pas inainte.

Campania va fi sustinuta printr-o serie de actiuni in social media, dar si offline, pentru a atrage atentia asupra fenomenului, a evidentia caracterul ilegal al producerii si distribuirii acestor materiale si, mai ales, pentru a oferi solutii si a incuraja raportarea abuzurilor.

 

Responsabilitatea nu se opreste la momentul in care fotografia este trimisa, ci continua prin fiecare persoana care alege sa o dea mai departe sau sa o pastreze. Riscul psihologic trait de copii in astfel de situatii este devastator: rusinea, vinovatia si frica se transforma adesea in anxietate, depresie, retragere sociala si chiar ganduri de autovatamare. Pentru un adolescent a carui identitate este in formare, circularea unei fotografii intime devine o trauma greu de gestionat si o povara care ii poate afecta increderea in sine si relatiile viitoare.

O fotografie distribuita fara consimtamant poate fi o forma de abuz care lasa urme adanci in viata unui copil, de la teama, rusine, chiar la anxietate si pierderea increderii in ceilalti. Prin aceasta campanie de constientizare ii indemnam pe copii si adolescenti sa se gandeasca la consecinte inainte de a da mai departe o poza intima. Un gest care aparent pare minor poate, in realitate, sa zdruncine echilibrul emotional al copilului pe termen lung.” a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv al Organizatiei Salvati Copiii Romania.

Campania „Daca locul ei nu e in rama, nu trimite poza mai departe” isi propune sa schimbe perspectiva asupra distribuirii imaginilor explicite care implica minori, aducand in prim-plan o realitate ignorata: atunci cand astfel de imagini circula online, exista mai multe niveluri de responsabilitate – persoana care le-a generat, cea care le-a primit si, mai ales, cei care aleg sa le redistribuie. Campania derulata de Salvati Copiii vizeaza preventia, printr-un mesaj care nu judeca, ci ofera incredere si optiuni. Scopul este acela ca adolescentii sa inteleaga ca au puterea de a opri un abuz, ca pot alege sa nu dea mai departe si ca pot actiona inteligent si curajos intr-o situatie vulnerabila. Daca o imagine nu e de pus in rama, atunci nu e de dat mai departe.

Certificatul de notificator de incredere, acordat Organizatiei Salvati Copiii de catre ANCOM, atesta statutul de entitate de referinta in domeniul sigurantei online pentru „Fapte care privesc minorii”, cu urmatoarele subcategorii:

  • „Neimplementarea de catre persoanele care realizeaza site-uri cu caracter pornografic a restrictiilor specifice varstei privind minorii (inclusiv continut cu caracter pornografic accesibil minorilor)”;

  • „Pornografia infantila sau producerea, deţinerea, procurarea, stocarea, expunerea, promovarea, distribuirea, precum şi punerea la dispoziţie de materiale care prezinta abuzuri sexuale asupra copiilor”;

  • „Castigarea increderii sau ademenirea minorilor in vederea comiterii de abuzuri sexuale”.

Alaturi de analizele statistice oferite de Salvati Copiii, apelurile adolescentilor la linia de consiliere din cadrul programului Ora de Net se transforma in intrebari presante, rostite cu teama si vinovatie: „Cum fac sa sterg poza?”,Daca au vazut-o altii, mai pot sa scap?”, „Ce fac sa nu afle parintii?”. Aceste intrebari scot la iveala un adevar tulburator: pentru multi tineri, pericolul cel mai mare nu este doar imaginea care circula, ci si teama de judecata celor din jur. Rusinea devine atat de apasatoare, incat copilul prefera sa ascunda totul, chiar si de cei care ar putea sa il sprijine. in intervalul ianuarie - iunie 2025, in cadrul liniei de consiliere care se adreseaza in principal copiilor si adolescentilor care intampina dificultati in mediul digital, au fost primite 1001 solicitari, subiectele cele mai des intalnite fiind nevoia de educatie media, identitate online, cyberbullying-ul si abilitatile tehnice.

Fiica mea se inchide in camera cu telefonul si refuza sa-mi raspunda. ii spun ca vreau doar sa stiu ce se intampla, dar ea striga sa o las in pace”, marturiseste Ioana, mama, 39 de ani.

Profesorii confirma acelasi impas: „Avem elevi care vin obositi, care evita sa priveasca in ochi colegii, care izbucnesc din nimic. si parintii ne spun ca nu reusesc sa vorbeasca cu ei. Adolescentii raman prizonierii unor frici pe care nu le impartasesc nimanui”, explica un cadru didactic de gimnaziu din Bucuresti.

Pentru a sustine parintii, profesorii si adolescentii, Organizatia Salvati Copiii pune la dispozitie un pachet de resurse educationale si psihologice, disponibile pe portalul Ora de Net (www.oradenet.ro), care include ghiduri, planuri de lectie si materiale video pentru profesori si parinti.

 

Persoana de contact:

Claudia Oprescu, coordonator program, tel. 0723 649 885, email – claudia.oprescu@salvaticopiii.ro.

Note pentru redactori:

Context european

  • Victimele de sex feminin au continuat sa fie reprezentate in mod covarsitor, constituind 98,71% din cazurile raportate, in crestere fata de 94,60% in 2023. in schimb, procentul victimelor de sex masculin a scazut semnificativ, de la 3,66% in 2023 la doar 0,76% in 2024. Cazurile care implica ambele sexe au scazut, de asemenea, usor, reprezentand 0,53% din rapoarte. Aceste tendinte evidentiaza reprezentarea disproportionata persistenta a victimelor de sex feminin, reflectand in acelasi timp o scadere brusca a numarului de victime de sex masculin si o reducere minora a cazurilor care implica ambele sexe.

  • in 2024, 93,24% dintre victimele CSAM erau prepuberi (cu varste cuprinse intre 3 si 13 ani), in crestere fata de 90% in 2023, continuand sa reprezinte marea majoritate a cazurilor. Victimele pubere (cu varste cuprinse intre 14 si 17 ani) au scazut la 6,59%, fata de 10% in 2023, inregistrand o scadere notabila. Victimele de varsta infantila si prescolara (sub 3 ani) au reprezentat 0,17%, o usoara scadere fata de 0,34% la inceputul anului. Aceste tendinte subliniaza predominanta continua a victimelor prepuberi.

Organizatia Salvati Copiii Romania lanseaza periodic studii, creeaza spatii de dialog si dezvolta interventii concrete pentru sprijinirea copiilor, parintilor si profesorilor. Spre exemplu, la sectiunea https://oradenet.ro/profesori-si-specialisti/resurse-informationale/ pot fi accesate gratuit materiale informationale pentru profesori, parinti si elevi, adaptate pentru nivelurile de invatamant gimnazial si liceal, raspunzand specificului grupului de elevi si nevoilor lor. Acestea prezinta o abordare holistica a sigurantei online, incluzand aspecte tehnice si de securitate, dar si dezvoltarea abilitatilor digitale ale elevilor, imbunatatindu-le capacitatea de comunicare si relationare in mediul online. 

Mai multe informatii despre campanie sunt disponibile la adresa: https://oradenet.ro/campanii/de-pus-in-rama

Despre Organizatia Salvati Copiii:

De 35 de ani, Salvati Copiii Romania construieste programe sociale, politici publice si practici solide in beneficiul copilului din Romania. Expertiza si complexitatea proiectelor la nivel national fac din organizatie o institutie sociala esentiala, al carei rol este medierea intre societate si autoritatea publica, in beneficiul copilului. in cele peste trei decenii de activitate, Salvati Copiii a intervenit activ in societate, identificand solutii concrete pentru protejarea si sprijinirea copiilor vulnerabili, si a militat, in acelasi timp, pentru o colaborare viabila cu autoritatile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvati Copiii si-a asumat rolul de supraveghere vigilenta a autoritatilor publice, in asa fel incat acestea sa implementeze politici publice de durata care sa corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodata, organizatia a reusit sa creeze retele active de solidaritate, prin incurajarea responsabilitatii sociale a companiilor si a societatii, in sens larg. in calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizatie independenta din lume care promoveaza drepturile copilului si care cuprinde 30 de membri si desfasoara in prezent programe in 108 tari, VIZIUNEA noastra este o lume care respecta, pentru fiecare copil, dreptul sau la supravietuire, educatie, protectie si participare, asumandu-ne MISIUNEA de a obtine progrese importante privind modul in care copiii sunt tratati si producerea schimbarilor imediate si de durata in viata acestora. Peste 4.150.000 de copii au fost implicati in programele si campaniile Organizatiei Salvati Copiii Romania.

Taguri Copii

Articole recomandate

Citeste si despre