Tinerii de 18 ani din ziua de azi au aceeasi rezistenta emotionala si independenta ca cei de 12 ani, de acum un deceniu

/ / Modificat: 2024-01-07
Tinerii de 18 ani din ziua de azi au aceeasi rezistenta emotionala si independenta ca cei de 12 ani, de acum un deceniu

Rezilienta emotionala, independenta, toleranta la frustrare, capacitatea de a face fata si de a rezolva conflicte... sunt, cu siguranta, multe dintre lucrurile pe care vrei ca micutul tau sa le stapaneasca.

Tinerii de 18 ani din preent au aceeasi rezistenta emotionala si independenta precum cei de 12 ani de acum un deceniu, arata un studiu publicat pe Kqed.org.

Printre concluziile specialistilor se numara si urmatoarea: expertii afirma ca tinerii de 18 ani din ziua de azi seamana cu cei de 12 ani de acum un deceniu; ei au mai putina rezistenta emotionala si mai putina independenta. Dar de ce si cum sa rezolvam acest lucru?

Dificultatea de a face fata conflictelor

Potrivit lui Brett Mallon, profesor la Universitatea de Stat din Kansas, care conduce ateliere de rezolvare a conflictelor cu tinerii, elevii vorbesc despre conflicte ca si cum ar fi ceva teribil. Sa fie faptul ca le este frica de conflict sau ca le lipseste experienta? Potrivit acestuia, probabil ca sunt ambele.

Un numar tot mai mare de dovezi stiintifice incepe sa sugereze ca problemele de la varsta adulta si de sanatate mintala ale studentilor universitari ar putea fi partial inradacinate in copilarie si in lipsa de rezistenta si independenta in abordarea dificultatilor vietii.

Tinerilor le lipsesc rezilienta emotionala si independenta in comparatie cu generatiile anterioare, potrivit unor cercetari recente, cum ar fi cea a lui Bernard & Stephanou, publicata in Child Indicators Research.

Lipsa de rezilienta si independenta: anxietate si depresie

Rezilienta este definita ca fiind capacitatea de a face fata adversitatilor vietii si de a iesi mai puternic din ele. Iar independenta este capacitatea de a lua propriile decizii si de a rezolva propriile conflicte (de asemenea, cerand ajutor atunci cand este necesar).

Acest fenomen al lipsei de rezilienta si de independenta, potrivit expertilor, a mers mana in mana cu o crestere a anxietatii si a depresiei in randul tinerilor. In plus, aceasta crestere a fost exacerbata de pandemia COVID-19.

Dori Hutchinson, director executiv al Centrului pentru reabilitare psihiatrica de la Universitatea din Boston, rezuma situatia astfel: "unii copii cresc cu intarziere in dezvoltare, cei de 18 ani de astazi sunt ca si cei de 12 ani de acum zece ani. Ei au o toleranta foarte mica la conflict si la disconfort, iar COVID tocmai a scos la iveala acest lucru".

Rezilienta mai mare = rezultate mai bune

Alte cercetari au aratat ca tinerii cu o buna rezilienta si independenta se descurca mai bine la universitate din punct de vedere academic si, de asemenea, din punct de vedere emotional.

Cu toate acestea, din ce in ce mai multi studenti ajung acum la universitate cu mai putina experienta sau capacitate de a se descurca cu suisurile si coborasurile vietii. Acest lucru este adesea legat de o toleranta mai scazuta la frustrare si de rezilienta.

Cum apreciaza tinerii situatiile de risc

Capacitatea de a dezvolta rezilienta si de a face fata conflictelor tine in parte de ce situatii sunt periculoase (riscante) pentru mine si care nu sunt.

Un nou studiu (in curs de revizuire), condus de psihologul Yulia Chentsova Dutton de la Universitatea Georgetown, a analizat tocmai acest lucru. Mai exact, ei au analizat daca pragul studentilor universitari din SUA pentru ceea ce ei considera "riscant" este comparabil cu cel al studentilor din alte parti.

Ei au constatat urmatoarele: atat studentii turci, cat si cei rusi au descris faptul ca au fost martorii unor evenimente care implicau un risc real (batai, violente in mijloacele de transport in comun, conditii periculoase la volan cauzate de soferi beti, femei urmarite agresiv pe strada...).

In schimb, studentii din SUA au fost mult mai predispusi sa citeze ca fiind periculoase lucruri pe care majoritatea adultilor le fac de fapt in fiecare zi, cum ar fi "a fi singur afara" sau "a merge singur cu un Uber".

Nevoia de a putea exersa autonomia

Psihologul de la Universitatea Georgetown formuleaza urmatoarea ipoteza: atunci cand studentii au mai putine oportunitati de a exersa autonomia, au mai putina incredere in ei insisi pentru a putea rezolva o situatie riscanta. Potrivit psihologului: "Suspiciunea mea este ca o autonomie scazuta pare sa se traduca intr-o eficacitate scazuta" [...] "O eficacitate scazuta si o combinatie de stres sunt asociate cu suferinta, anxietatea si depresia".

Prin urmare, in calitate de parinti si adulti, trebuie sa incurajam aceste spatii si oportunitati de invatare si autonomie la copiii nostri, inca de cand sunt mici.

Pentru ca a fi supraprotector sau excesiv de controlant cu ei nu numai ca impiedica aceasta capacitate de a-si dezvolta autonomia, dar si de a fi mai rezilient. Daca nu se confrunta cu conflicte, nu pot invata strategii pentru a le rezolva.

Mai putina rezilienta = mai multe probleme de sanatate mintala

Rezilienta, un element al inteligentei emotionale, este importanta. Intr-o alta lucrare, realizata de Daniel Esienberg si colegii sai, psihologii au facut legatura intre lipsa de rezilienta si independenta si cresterea problemelor de sanatate mintala si a tulburarilor psihiatrice la adultii tineri.

"Psihologii leaga lipsa rezilientei si a independentei de cresterea problemelor de sanatate mintala si a tulburarilor psihiatrice la adultii tineri.", spune Daniel Esienberg.

Stresul poate fi pozitiv

Autorii articolului mai afirma ca momentele de stres sau de conflict nu numai ca nu sunt daunatoare, dar sunt esentiale pentru dezvoltarea umana. Insa "copilaria moderna", din diverse motive, ofera putine oportunitati pentru copii de a exersa aceste abilitati.

Cum pot fi incurajate rezilienta si independenta?

Dupa cum am spus, este important sa se creeze situatii in care copiii si adolescentii au posibilitatea de a lua propriile decizii (adaptandu-se intotdeauna la varsta lor), ceea ce este benefic pentru autonomia si rezilienta lor.

De asemenea, este important sa ne adaptam ajutorul (si sprijinul) la ceea ce au nevoie in fiecare moment, invatand, in acelasi mod, sa avem incredere in ei si sa delegam (si sa-i invatam) ceea ce pot face singuri.

Mary Alvord, creatoare a unui grup care ajuta la dezvoltarea rezilientei la studentii din mediul academic, Resilience Builder Programme, vorbeste despre cateva idei pentru promovarea acestor abilitati, pe care le-a adaptat in cazul copiilor si adolescentilor:

  • Incurajeaza-le proactivitatea.
  • Evita victimizarea.
  • Incurajeaza-i sa se gandeasca la ce lucruri pot controla si cum.
  • Incurajeaza-i sa identifice ceea ce nu pot controla.
  • Incurajeaza-i sa aiba incredere in ei pentru a cere ajutor atunci cand este necesar.

In cele din urma, Courtney Joly-Lowdermilk, director asociat al serviciilor strategice la Centrul pentru reabilitare psihiatrica de la Universitatea din Boston si citata, de asemenea, in articolul Kqed.org, considera ca este important sa incurajam tinerii sa aiba tot felul de experiente:

"Atunci cand controlam experientele unui tanar adult si acesta nu are parte de acea gama completa de experiente emotionale, restrictionam de fapt oportunitatile oamenilor de a trai o viata completa si de a avea toata gama de experiente umane".

  • Surse: kqed.org, letgrow.org
  • FOTO: freepik.com

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Tineri Emotii copil

Articole recomandate

Citeste si despre