De ce copiii nu ar trebui sa fie fortati sa citeasca inainte de varsta de sase ani

/ / Modificat: 2023-06-05
De ce copiii nu ar trebui sa fie fortati sa citeasca inainte de varsta de sase ani

Neuroeducatia este o noua viziune a predarii bazata pe furnizarea de strategii si tehnologii educationale care se concentreaza pe modul in care functioneaza creierul. Scopul sau: optimizarea procesului de predare si invatare.

Iar aceasta noua didactica se bazeaza pe convingerea ca invatarea cititului nu poate avea loc inainte ca creierul copilului sa fie suficient de matur pentru a face fata acestei sarcini.

Neuropediatrul Manuel Antonio Fernández explica de ce nu ar trebui sa-i fortam pe copii sa citeasca inainte de varsta de sase ani.

Cum functioneaza creierul

Eterna intrebare a multor parinti: "De ce Maria stie deja sa citeasca la patru ani, iar copilul meu nu? Este mai putin inteligent?". Raspunsul doctorului Manuel Antonio Fernández este un "Nu" rasunator.

"Fiecare copil este diferit si are un ritm diferit de maturizare. Asta inseamna ca zonele din creier care controleaza memoria si invatarea nu se maturizeaza in acelasi timp".

Cu totii vorbim despre importanta creierului, dar stim cu adevarat cum functioneaza acesta si suntem constienti ca este singurul lucru care ne ofera date dovedite despre invatare?

Neurologul pediatru explica faptul ca exista doua parti ale creierului (cortexul parietal posterior si cortexul temporal superior), care sunt esentiale pentru dobandirea oricarui tip de informatie. "De ele depind functiile executive, care evolueaza progresiv pe masura ce creierul copiilor se maturizeaza.

Iar aceste functii sunt esentiale pentru ca creierul sa dobandeasca restul abilitatilor: daca nu sunt capabil sa imi mentin atentia, sa controlez miscarile si impulsurile, cu greu voi putea invata urmatorii pasi in procesul de invatare.”, explica acesta.

"Nu poti invata decat ceea ce iti place"

Dar daca exista cineva care apara relatia dintre educatie si creier, acesta este, fara indoiala, Francisco Mora, doctor in medicina si neurostiinte.

Prin numeroasele sale carti, precum "Neuroeducatia" sau "Cum functioneaza creierul", a lasat reflectii si adevaruri care se intiparesc in memoria oricarui parinte sau educator. El explica faptul ca: "esenta cititului consta in transformarea grafemului in fonem si ca acest lucru se realizeaza datorita dezvoltarii unei zone a creierului. Daca aceasta zona nu este dezvoltata, se citeste prost".

Si, desi exista copii care invata sa citeasca mai devreme, aceasta transformare are loc, de obicei, incepand cu varsta de 6-7 ani, "cand circuitele sinaptice au terminat de a se forma si axonii au fost izolati cu mielina, astfel incat informatia sa fie transmisa clar".

Mai mult, Francisco Mora insista asupra versatilitatii copiilor si asupra faptului ca creierul lor se dezvolta diferit. Fiecare are propriul sau ritm.  

FOTO: freepik.com

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Citire copii Invatarea alfabetului

Articole recomandate

Citeste si despre