Urmareste-ne:

Convinge copilul sa manance legume

Copilul tau stramba din nas si il ia pe NU in brate ori de cate ori ii pui in fata o farfurie cu legume. Ai emotii de fiecare data cand servesti masa si ai legume in meniu, intrucat nu stii cum va reactiona prichindelul tau. Specialistii au descoperit ca strecuratul legumelor printre mancarurile lui preferate nu pare sa dea rezultatele mult dorite de parinti, de aceea, ai nevoie de alte "arme" prin care sa-ti convingi micutul de savoarea si importanta acestor alimente in meniul lui.

copil-legume

Legumele sunt foarte importante pentru sanatate datorita continutului de fibre. Pe langa continutul mare de nutrienti si vitamine, fibrele din legume ajuta la prevenirea constipatiei.

Nu le mai ascunde in preparate

Sau cel putin... strecoara-le cu masura. Incercarea de a-i oferi copilului legume doar in deserturi, pizza, hamburgeri sau in compozitia painii ori a altor mancaruri pare sa nu fie atat de "sanatoasa" pe cat se credea.

Potrivit unui studiu publicat in 2012 in Journal of Nutrition Education and Behavior, jocul "de-a v-ati ascunselea" cu fructele si legumele in alimentatie nu este cea mai recomandata metoda prin care sa cresti consumul acestora in meniul lui. Copilul nu este constient de consumul lor si nu va dezvolta un obicei alimentar sanatos la maturitate.  

Permite-i sa si le aleaga singur

Ofera-i posibilitatea de a-si alege singur fructele si legumele pe care vrea sa le manance. Mergi cu el la raionul de fructe si legume dintr-un supermarket si incurajeaza-l sa-si aleaga cateva sortimente din fiecare.

Este posibil sa nu le recunoasca pe toate si sa le aleaga mai mult dupa culoare sau forma. Explica-i ce fel de fruct sau leguma este fiecare, apoi subliniaza-i ideea ca daca le cumparati, va trebui sa le si manance.

Cercetatorii din Olanda au intreprins un studiu pe 259 de copii cu varste cuprinse intre 4 si 12 ani si au descoperit ca acestia consuma mai multe fructe si legume atunci cand sunt lasati sa si le aleaga singuri decat atunci cand li se impun in meniu.

Fii un model pozitiv pentru el

Atat tu, cat si ceilalti membri ai familiei, trebuie sa fiti modele pozitive pentru copil in ceea ce priveste obiceiurile alimentare. Daca cel mic aude in casa ca aveti preferinte pentru anumite legume sau fructe si ca strambati din nas la altele, va prelua aceste preferinte de la voi.

Consumati o gama cat mai variata de fructe si legume, laudati-le si specificati mereu cu voce tare cat sunt de gustoase, iar copilul va fi mult mai dornic sa le incerce si sa le adopte in dieta lui uzuala.  

Cultivati-le in propria gradina

Daca vrei sa-ti faci copilul sa se indragosteasca de legume, cultiva-le impreuna cu el in gradina casei voastre. Potrivit profesorului in nutritie Joan Salge Blake, de la Universitatea din Boston, SUA, implicarea copilului in procesul de cultivare si crestere a legumelor (gradinarit) reprezinta un truc pentru a-l convinge sa manance mai usor aceste alimente.

Vede cum cresc si se ingrijesc aceste alimente si abia asteapta sa poata fi recoltate pentru a le consuma. Faptul ca mananca ceea ce a sadit cu mana lui ii ofera o satisfactie personala. Aproape ca nici nu mai conteaza daca legumele au gust bun sau nu - le va manca oricum.  

Gateste-le cat mai crocant

Cercetatorii de la Universitatea Wageningen, Olanda, au realizat un experiment pe un grup de mai multi copii, pentru a descoperi care este textura alimentelor pe care o prefera cel mai mult. Acestia le-au oferit copiilor morcovi si fasole verde gatite in 6 moduri diferite.

Concluzia experimentului a fost aceea ca micutii prefera legumele crocante si suculente in defavoarea celor moi, pastoase si lipicioase. Nu ar strica sa inlocuiesti piureurile si supele cu care incerci sa iti ademenesti copilul cu variante ceva mai crocante ale legumelor, preparandu-le in chipsuri, pane-uri si in alte moduri prin care sa le rontaie mai usor.

Mancarea trebuie sa arate bine

 Serveste-i legumele cat se poate de aspectuos si de atractiv pentru a-i dezvolta apetitul. De exemplu, aranjeaza legumele in farfurie diferit, ca forma, culoare si gust pentru a arata interesant. Daca faci o supa, poti de exemplu sa tai morcovii in forma de floricele sau sa aranjezi legumele sub forma unui copac, animal, masinuta, fata zambitoare sau orice alta forma care sa il atraga.

Poti folosi o gama variata de legume precum morcovi, fasole verde, porumb, castravete sau patrunjel care sa arate cat mai colorate si atractive. Fii creativa! Aceste activitati nu numai ca sunt amuzante, dar pot de asemenea sa stimuleze imaginatia ta si a copilului.

Fa combinatii delicioase cu ele

Daca vrei ca micutul tau sa manance mai multe legume, "imperecheaza-le" intotdeauna in farfurie cu sosuri si dressinguri delicioase si condimenteaza-le cat mai savuros cu putinta.

Cercetatorii ded la Universitatea Temple, Philadelphia, SUA, au facut un experiment si au incercat sa vada daca asociind broccoli cu un dressing sau sos vor convinge 152 de prescolari sa manance aceasta leguma. Rezultatele au fost surprinzatoare: copiii au mancat cantitati mai mari de broccoli atunci cand a fost asociat cu un sos aromat.  

Tu cum ai convins copilul sa manance mai multe legume? Spune-ne sugestiile tale in sectiunea de comentarii de mai jos.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri

Gabriela David

Redactor Copilul.ro

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:



Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul