Greva in prima zi de scoala: cum resimt copiii un inceput de an atipic

/ / Modificat: 2025-09-07
Greva in prima zi de scoala: cum resimt copiii un inceput de an atipic

Pentru cei mici, prima zi de scoala este un moment simbolic, un prag emotional incarcat de emotie, curiozitate si speranta. Insa atunci cand, in loc de chipul cald al unei invatatoare sau al unui diriginte entuziast, copiii gasesc usile inchise sau un mesaj sec despre greva, perceptia acestui moment se schimba profund.

Ce inteleg copiii cand nu sunt intampinati la scoala?

In primii ani de scoala, copiii isi formeaza imaginea despre ce inseamna educatia nu doar prin lectii, ci si prin ritualuri. Prima zi este printre cele mai importante: o festivitate, o urare, o prezentare a clasei, intalnirea cu colegii si dascalul care le va ghida pasii.

Dar ce se intampla cand aceste lucruri lipsesc?

„A fost ca si cum nimeni nu ne astepta acolo. Ne-au zis sa stam in curte si ca nu e nimeni in clase. Nu am vazut invatatoarea, nici nu stim cine este.”
— Elev de clasa I, Bucuresti

Intr-un astfel de context, copilul poate percepe incertitudine, dezamagire sau chiar respingere, mai ales daca este prima sa interactiune cu scoala (clasa pregatitoare sau clasa a V-a). Aceasta prima impresie poate influenta motivatia, nivelul de atasament fata de scoala si chiar increderea in autoritate.

Ce spun psihologii: greva din prima zi creeaza ruptura emotionala

Psihologii scolari si specialistii in dezvoltarea copilului considera ca prima zi de scoala este esentiala in formarea atasamentului educational si a relatiei cu dascalul.

Mai ales pentru copiii introvertiti, anxiosi sau care se adapteaza greu la schimbari, aceasta experienta poate lasa urme mai profunde: refuzul de a merge la scoala, lipsa motivatiei sau dificultatea de a se atasa ulterior de cadrul didactic.

Ce impact are asupra intregului an scolar?

1. Relatie fragila cu cadrul didactic

Atunci cand nu exista un moment de intampinare si conectare, relatia elev-profesor se construieste mai greu. Copilul poate deveni reticent, neincrezator sau chiar detasat de ceea ce se intampla in clasa.

2. Lipsa coeziunii de grup

Prima zi are si rolul de a crea identitate de grup – prin activitati comune, jocuri, prezentari. Cand aceasta etapa lipseste, copiii interactioneaza mai putin, grupul se formeaza mai greu, iar unii elevi pot ramane marginalizati.

3. Intarzierea integrarii scolare

Pentru cei din clasa pregatitoare sau pentru elevii transferati intr-o scoala noua, prima zi este decisiva pentru sentimentul de apartenenta. Daca scoala nu devine rapid un spatiu sigur si prietenos, copilul poate percepe scoala ca un loc strain si impersonal.

4. Confuzie emotionala si concept gresit despre scoala

Un copil care vede ca scoala incepe cu „proteste”, „suparare” si „lipsa de organizare” poate interioriza ideea ca scoala este un loc tensionat, nedrept sau haotic – afectandu-i astfel implicarea si dorinta de a invata.

Ce pot face parintii pentru a echilibra situatia?

Parintii pot juca un rol important in diminuarea efectelor negative si in oferirea unui sentiment de siguranta si sens.

Recomandari pentru parinti:

  • Explicati sincer si adaptat varstei ce este o greva si de ce profesorii aleg sa protesteze – fara a-i invinovati.

  • Asigurati copilul ca scoala este un loc bun, iar lipsa invatatoarei nu inseamna ca nu e dorit.

  • Organizati acasa un mic ritual de „prima zi” – o fotografie, o masa festiva, o felicitare scrisa de mana, un joc legat de scoala.

  • Pastrati legatura cu alti parinti pentru a organiza intalniri informale intre copii – socializarea timpurie ajuta mult la adaptare.

  • Fiti atenti la semnalele emotionale ale copilului: tristete, anxietate, refuzul de a merge la scoala – si discutati deschis despre ceea ce simte.

  • Cereti informatii clare de la scoala: cand va fi organizata o intalnire oficiala cu dascalul, cum vor fi recuperate activitatile de cunoastere etc.

Ce pot face cadrele didactice dupa incheierea grevei?

Chiar daca nu au putut fi prezenti in prima zi, dascalii pot reconstrui relatia pierduta prin gesturi simple, dar autentice:

  • Organizarea unei activitati speciale de cunoastere si conectare (chiar si la o saptamana dupa start);

  • Discutii sincere cu copiii, pe intelesul lor, despre absenta din prima zi – recunoasterea situatiei aduce incredere;

  • Crearea unui mediu cald, empatic si deschis, in care copiii sa simta ca sunt vazuti si apreciati;

  • Implicarea parintilor in recuperarea acestei prime etape, prin comunicare activa si transparenta.

Prima zi de scoala are o incarcatura simbolica si emotionala enorma pentru copii. Este o zi care poate modela felul in care acestia percep educatia, scoala si relatia cu dascalii. Cand acest moment este afectat de greva, lipsa de organizare sau comunicare, copilul este lasat fara repere, fara incurajare si fara sentimentul ca apartine.

Desi protestul este un drept legitim, efortul de a reconstrui legatura emotionala cu elevii trebuie sa fie o prioritate imediata, atat pentru cadrele didactice, cat si pentru conducerea scolilor. Iar parintii, prin empatie, sustinere si implicare activa, pot transforma o experienta dezamagitoare intr-o lectie de viata: ca uneori lucrurile nu incep perfect, dar pot deveni frumoase prin implicarea si bunavointa celor din jur.

 

Foto: freepik.com

Taguri Greva profesorilor Inceput de an scolar Sfaturi inceput an scolar

Articole recomandate

Citeste si despre