Alintarea bebelusului ii schimba acestuia ADN-ul. In bine!

/ / Modificat: 2023-08-14
Alintarea bebelusului ii schimba acestuia ADN-ul. In bine!

Alintul, dezmierdarea, imbratisarea si mangaierea bebelusului ii modifica ADN-ul, avand o influenta notabila asupra dezvoltarii psihologice a copilului. Cercetatorii au descoperit ca micutii care au fost dezmierdati si tinuti in brate mai putin, atunci cand au fost bebelusi, dezvolta un profil molecular in celulele lor subdezvoltat pentru varsta lor.

Stim ca dezmierdarile si alintarile sunt bune pentru nou-nascuti, de aceea atat de multi parinti practica mangaierile in primele zile. Dar un nou studiu, realizat in cadrul Universitatii British Columbia, ne arata ca dezmierdarile ii afecteaza pe bebelusi la un nivel mai profund decat ne-am gandit.

Conform studiului publicat in revista "Dezvoltare si psihopatologie", dezmierdarile si imbratisarile pe care le oferim copiilor nostri au un impact de durata la nivel molecular, timp de ani de zile. Practic, dezmierdarea bebelusului ii schimba acestuia genele.

Cercetatorii au urmarit 94 de copii sanatosi, cu varsta de 5 saptamani, cerandu-le parintilor sa tina jurnale in care sa-si noteze cand copiii au mancat, au dormit si au plans, precum si cat de mult au avut contact cu corpul lor in timpul ingrijirilor. Patru ani si jumatate mai tarziu, obrajii copiilor au fost tamponati, astfel incat oamenii de stiinta sa le poata examina ADN-ul.

Cercetatorii au descoperit ca micutii care au fost dezmierdati si tinuti in brate mai putin, atunci cand au fost bebelusi, aveau un profil molecular in celulele lor subdezvoltat pentru varsta lor.

"La copii, credem ca imbatranirea epigenetica mai lenta ar putea reflecta progresul de dezvoltare mai putin favorabil", a spus Michael Kobor, profesor la Departamentul de Genetica Medicala UBC.

Cercetatorii si-au dat seama de acest lucru urmarind metilarea ADN-ului, un proces care schimba modul in care genele functioneaza, afectand exprimarea lor. Potrivit cercetatorilor, metilarea ADN-ului implica molecule care actioneaza ca un intrerupator reglabil, controland cat de activa este fiecare gena.

Au existat diferente notabile in ceea ce priveste metilarea ADN-ului la copiii care fusesera dezmierdati mult, fata de cei care nu fusesera dezmierdati deloc. Copiii care au avut parte de mai putine imbratisari si au fost stresati in copilarie aveau la patru ani si jumatate o epigeneza mai mica decat se asteptau cercetatorii.

"Ne propunem sa urmarim daca imaturitatea biologica pe care am vazut-o la acesti copii are implicatii generale asupra sanatatii lor, mai ales asupra dezvoltarii lor psihologice", spune autorul principal al studiului, Sarah Moore.

In cazul in care cercetarile suplimentare confirma aceasta constatare initiala, aceasta va sublinia importanta de a asigura contact fizic, in special copiilor aflati in dificultate.

Intre timp, parintii nu ar trebui sa-si faca griji ca-si dezmiarda prea mult copiii, deoarece nu doar celulele lor au de castigat, ci si creierul. Un alt studiu realizat de Spitalul de Copii Nationwide din Columbus, Ohio, a aflat ca afectiunea timpurie si blanda a parintilor si ingrijitorilor are efecte pe termen lung asupra modului in care creierul copiilor reactioneaza la atingerea blanda. Asa ca giugiuliti-va si alintati-va copiii cat de mult puteti!

Sursa: mother.ly