Profesorii nu mai au voie sa discute despre performantele elevilor in fata clasei sau in sedintele cu parintii

/ / Modificat: 2025-10-07
Profesorii nu mai au voie sa discute despre performantele elevilor in fata clasei sau in sedintele cu parintii

Ministerul Educatiei interzice invatatorilor si profesorilor sa comenteze public rezultatele elevilor la Evaluarea Nationala sau la testele cu subiect unic.

Discutiile despre performanta fiecarui elev nu mai pot avea loc nici in fata clasei, nici in sedintele cu parintii. De asemenea, cadrele didactice nu au voie sa compare elevii intre ei, chiar daca multi parinti cer explicit acest lucru. Psihologii avertizeaza insa ca astfel de restrictii pot duce la o abordare prea rigida, in care feedbackul real devine dificil.

Testarile cu subiect unic devin confidentiale

La cinci ani dupa ce mediile de la examenele nationale au fost anonimizate prin coduri, Ministerul extinde confidentialitatea si asupra testarilor din ciclul primar. Chiar daca rezultatele se exprima prin calificative, acestea pot fi transformate in note doar la cererea parintelui. Potrivit ordinului emis de Ministerul Educatiei, accesul la datele privind punctajul obtinut este limitat la profesor, elev si parintii acestuia.

Multi parinti sustin aceasta masura, considerand ca ii protejeaza pe copii de comparatii inutile. „Creeaza anumite limitari ale copilului. O sa se gandeasca: nu sunt bun de nimic. Nu mi se pare o idee buna sa fie expusi”, a spus un parinte.

Pe de alta parte, invatatorii marturisesc ca, in discutiile private, parintii cer adesea sa afle cum se situeaza copilul lor fata de colegi. Psihologul Simona Hainagiu explica: „Nu este natural sa comparam copiii, dar intrebarea ‘ceilalti cum au facut?’ apare mereu. Profesorii evita comparatiile directe, insa cele implicite exista si copiii le observa.”

O schimbare influentata de noile generatii de parinti

Aceasta decizie marcheaza o schimbare fata de generatiile anterioare. Parintii de acum doua-trei decenii erau obisnuiti cu comparatiile directe si chiar cu pedepsele pentru note slabe. Generatiile mai noi, in special milenialii si parintii din Generatia Z, adopta o abordare diferita: mai blanda, dar si mai anxioasa in privinta performantei scolare.

Un parinte a spus pentru Stirile PRO TV: „Pe vremuri, ni se spunea ‘De ce Gigel poate si tu nu poti?’. Acum, unii parinti ii duc la meditatii din clasa a treia, altii ii lasa in ritmul lor pana la Evaluarea Nationala.”

Masura Ministerului are ca scop crearea unui mediu mai echilibrat, fara presiuni publice, insa profesorii spun ca succesul acestei schimbari depinde de modul in care parintii inteleg si sustin noua abordare.

Taguri Performante scolare copii

Articole recomandate

Citeste si despre