Fiecare generatie de elevi aduce cu ea nu doar emotii si ambitie, ci si inevitabilele “perle” de la examene acele formulări involuntar amuzante care circula rapid pe retelele sociale, starnesc rasete, dar scot la iveala si realitati mai putin comice din sistemul educational.
Anul acesta, la Evaluarea Nationala, au fost recoltate din nou zeci de “perle” memorabile, dintre care unele au devenit virale. Una dintre cele mai comentate afirmatii vine dintr-un eseu de analiza literara:
“Personajul avea un cap de pasarica si niste soareci deasupra genunchilor.”
O imagine greu de uitat, dar, din pacate, si greu de incadrat in barem.
Cand amuzamentul costa: fiecare punct conteaza
Desi aceste exprimari pot parea haioase pentru publicul larg, ele au un cost real pentru elevi. La examenele nationale, fiecare punct si fiecare virgula pot face diferenta intre un liceu bun si unul mediocru. Asta subliniaza si profesoara Adriana Stere:
“In barem, 5 puncte din 100 sunt rezervate pentru coerenta exprimarii, 3 pentru punctuatie, 4 pentru ortografie si 3 pentru respectarea numarului de cuvinte. Adica, un punct si jumatate din nota finala tine doar de felul in care elevul isi ‘impacheteaza’ ideile.”
Poezia salvatoare si eul liric neinteles
Surprinzator, “De ce le-a fost frica” – poezia – i-a lasat in pace anul acesta pe candidati. Nu s-a regasit in subiecte, spre usurarea multora. Si totusi, “eul liric” ramane o sursa continua de confuzii:
“Nu toti copiii stiu ce vrea sa zica eul liric. Dar nici profesorii care corecteaza nu inteleg mereu ce vrea sa spuna ‘eul elevului’.”
Creativitate... necontrolata
Unele lucrari au dezvaluit o imaginatie debordanta, dar complet iesita din contextul cerintelor:
“Omul era imbracat cacacios (sic!), asa cum il descrie autorul, si era peticit ca Franchenstain.”
“Reusita unei calatori depinde in primul rand de punga cu mancare. Mama pune cornuri, tata pune bere.”
“Sunt mut in vorbire si scriu mult pe foaie. Mai ales in compuneri.”
“Am facut o excursie in stomacul meu. Am intrat pe gura, unde am vazut o carie noua. M-am aruncat pe gat si am facut Pleosc! in stomac. Acolo am gasit un burger facut pilaf si o inghetata topita, cand a inceput sa ploua. Am uitat ca atunci beam niste ceai.”
“Am ajuns la Zoo, unde tigrul a mancat capul unui coleg. Dar noi l-am scos, iar doctorii l-au cusut la loc. Apoi neam jucat in parc.” (sic!)
“Cand plecam la mare, mama pregateste senvisuri si apa, a zis ca nu ia pizza ca vomit in masina.”
Asocieri literare neasteptate
Un alt subiect a cerut elevilor sa compare textele citite cu lecturi suplimentare. Raspunsurile, desi originale, au dat de gandit:
“Asociez cartea ‘Toate panzele sus’ cu ‘Fram’, pentru ca in amandoua e ocean si animale marine.”
“Aceasta opera are multe in comun cu Greuceanu, pentru ca si marinarii sunt niste uriasi ai marilor.”
Gramatica, pierduta printre idei
Creativitatea unora nu a fost dublata si de stapanirea regulilor gramaticale:
“Sa fi elev e foarte greu. Eleviii au teme foarte multe.”
“De o data cerul s-a inorat.”
Iar la cerinta privind expresia „a taia frunze la caini”, un raspuns a redefinit complet sensul metaforic:
“Sa tai frunza la caini inseamna sa hranesti cainii. Si ei au nevoie sa manance legume.”
Cand ciorna nu ajuta
Un alt moment ratat a fost pentru elevii care si-au pus inspiratia pe ciorna, dar au uitat sa o transcrie pe foaia oficiala. Conform regulamentului, nimic de pe ciorna nu se puncteaza, oricat de creativ ar fi fost scrisul:
“Anton Lupan si Ieremia fac cunostinta pe un vapor.” Adevărat sau fals? – “Nu. Fac pe maidan.”
O realitate trista: umorul de moment poate deveni obstacol pe termen lung
Perlele de la examene sunt savuroase la prima vedere, dar dincolo de amuzament se ascunde o realitate ingrijoratoare: multi copii nu inteleg textele, nu reusesc sa-si exprime ideile clar si nici nu stapanesc regulile de baza ale limbii romane. Si nu e doar vina lor.
Este nevoie de mai multa lectura, mai multa indrumare practica si mai multa rabdare – atat din partea scolii, cat si din partea familiei. Altfel, aceste “perle” nu vor mai fi doar accidente simpatice, ci simptome ale unei crize de fond.
Fiecare cuvant conteaza. Fiecare punct poate schimba destinul unui copil. Iar in examenele nationale, chiar si o metafora nereusita poate face diferenta intre primul loc si... lista de asteptare.
Sursa: stirileprotv.ro
Foto: Freepik.com