Cum activitatile senzoriale contribuie la dezvoltarea armonioasa a copiilor

/ / Modificat: 2017-03-08
Cum activitatile senzoriale contribuie la dezvoltarea armonioasa a copiilor

Copiii mici iubesc joaca si experientele senzoriale. Cu siguranta ai observat cat de mult le place copiilor mici sa topaie prin baltile lasate de ploaie si sa calce acolo unde este noroiul mai gros, incantati de efectele spectaculoase pe care le produc. Ca sa nu mai vorbim de „mirajul” prafului ridicat in aer. Asa este construit creierul, sa invete si sa se dezvolte in primii 6 ani de viata: prin simturi!

Se spune ca memoria ne creeaza trecutul, simturile percep prezentul, iar imaginatia ne construieste viitorul. Dar atat trecutul, cat si viitorul se bazeaza pe prezent. Pentru copiii mici, in special, prezentul este dimensiunea care consuma cea mai multa energie. Cel putin pana la varsta de 2-3 ani, copiii traiesc „aici si acum”, absorbind intens fiecare experienta in contactul direct cu mediul inconjurator. Astfel, experientele timpurii variate – ceea ce copilul vede, aude, simte, atinge, gusta, miroase si pune in miscare – construiesc baza de conexiuni nervoase pentru abilitatile cognitive complexe de mai tarziu.

Pentru a crea oportunitati de stimulare senzoriala, copiii au nevoie de lucruri si materiale simple, cat mai naturale, pe care le gasim usor in natura inconjuratoare sau in gospodarie. Jucariile sofisticate, cu lumini si zgomote ne-naturale, nu sunt de prea mare folos, ca sa nu mai mentionam privitul la televizor. Pentru a intelege cum functioneaza lumea in care traiesc, copiii trebuie sa interactioneze direct cu aceasta.

Iata o lista de materiale utile pe care sa le utilizati in activitati senzoriale de joaca pe care cei mici cu siguranta le vor adora:

Pentru stimularea vizuala:

- betisoare de diverse lungimi si grosimi pe care copilul sa le sorteze;

- forme geometrice colorate tridimensionale (cuburi, conuri, sfere, piramide etc) si plane (patrat, cerc, triunghi, romb, etc), care sa se poata desface in bucati (jumatati, sferturi etc);

- litere si cifre colorate (eventual cu magnet ca sa poata fi usor combinate pe un suport sau o tabla), piese colorate care sa se poata imbina si desface pentru a construi, cutiute si recipienti de diverse marimi (inclusiv sticle-pet albe si colorate);

- piese de tip puzzle (ii puteti cere copilului, de exemplu, sa taie o imagine in bucatele, sa le amestece si apoi sa recompuna imaginea);

- materiale transparente colorate (prin care sa se poata proiecta lumina pe perete, cu ajutorul unei lanterne);

- bucatele de materiale in nuante apropiate pentru a lucra pe discriminarea vizuala (exemplu: diverse nuante de verde, de la foarte deschis la foarte inchis, pe care copilul sa le aseze in ordine);

- bucatele de sfoara pentru a reproduce diverse forme;

- acuarele, buretei si pensule de diverse grosimi;

- poti colecta din parc sau de pe strada frunze, pietricele, betisoare, castane, ghinde etc cu care sa realizati colaje care sa reproduca scene din natura pe care le-ati studiat impreuna cu copiii.

Pentru stimularea auditiva:

- pietricele de diverse marimi, pe care sa le introduceti in recipienti de plastic sau de sticla;

- pahare de diverse dimensiuni, pe care sa improvizati o arie muzicala cu o lingurita;

- ambajale „fosnaitoare”, cutii de carton goale pe care sa „batem toba”, etc.

stimulare-auditiva

Pentru stimularea tactila:

Nisip (inclusiv nisip kinetic), platilina, spuma de ras sau spuma de modelaj, acuarele, bucati de materiale cu diverse grade de rugozitate pe care sa le lipiti pe un carton si sa ceri copilului sa le pipaie cu ochii inchisi pentru a le recunoaste sau a le diferentia, plastilina si gelatina, alimente de texturi diverse (malai, faina, gris, orez, sare grunjoasa, boabe de linte, de fasole, etc), etc

Atunci cand timpul nu iti va permite sa lasi copilul sa exploreze natura, amenajeaza acasa un spatiu de stimulare senzoriala. De exemplu, intinde pe jos un material (exemplu: folie de plastic) pe care copilul sa poata improviza, picta, modela, combina diverse materiale, fara teama de a murdari. Pune-i la indemana cutiute si tavi cu materialele mentionate mai sus si da-i copilului cate o tema de lucru, spre exemplu „gradina cu legume/flori” sau „ferma de animale”, ajutandu-l sa reproduca scene din natura.

Lasa-ti copilul sa se joace in voie, fara sa il tii din scurt repetandu-i in mod constant ca isi va murdari hainele. Avem un ajutor de nadejde in OMO, asa ca, dupa ce curatam hainutele, putem sa trecem la o noua experienta senzoriala. Lasa-l sa se murdareasca azi, ca sa devina ce vrea el maine! 

Spor la joaca!

Articol scris de Monica Bolocan
Psiholog clinician si educational
www.psiholog-pentru-copii.ro

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre