In Romania, 1 din 4 copii nu merge la gradinita

/ / Modificat: 2012-04-25
In Romania, 1 din 4 copii nu merge la gradinita

Sub sloganul "Drepturi de la nastere!", in perioada 22 – 28 aprilie 2012, peste 600 de gradinite, dar si scoli si licee din intreaga tara vor lua parte la Campania Globala pentru Educatie, proiect coordonat de Organizatia Salvati Copiii.

Potrivit celor mai recente statistici ale Ministerului Educatiei, Cercetarii Tineretului si Sportului, rata de frecventare la nivel national a invatamantului prescolar este de 78,4%, in conditiile in care Strategia "Europa 2020" stabileste ca obiectiv de atins de statele membre ale UE ca cel putin 95% dintre copii de varsta prescolara sa participe la educatia timpurie. Procentul copiilor care frecventeaza invatamantul prescolar scade simtitor in cazul copiilor romi, situandu-se putin peste 30% (Administratia Prezidentiala, Riscuri si inechitati sociale in Romania).

Gradinita este fundamentul pe care copiii isi construiesc norme de relationare si mediul in care isi insusesc abilitatile necesare pentru integrarea lor cu succes in scoala.

In scolile participante la Campania Globala pentru Educatie, copiii, alaturi de cadrele didactice, parinti, reprezentanti ai autoritatilor locale si membri ai comunitatilor, vor participa la activitati de informare si constientizare pe subiecte importante pentru ingrijirea si educatia pentru copilaria timpurie (0-8 ani) si vor incerca sa ilustreze prin fotografii, desene si picturi cum ar trebui sa arate copilaria timpurie ideala. 

La nivel international, numeroase studii confirma importanta copilariei timpurii, aceasta reprezentand cea mai critica perioada a dezvoltarii umane.

Potrivit studiului Rethinking the Brain (Shore, R., 1997):

  • Experientele de pana la varsta de trei ani au un impact decisiv asupra dezvoltarii structurilor cerebrale si a competentelor de viitor adult;
  • In jurul varstei de trei ani, creierul unui copil este de doua ori mai activ decat cel al

unui adult;

  • Pana la trei ani se realizeaza aproximativ 80% din dezvoltarea creierului;
  • In perioada prescolara, creierul copilului e de 3 ori mai activ decat creierul unui adolescent.

Educatia prescolara are efecte pozitive pe termen lung, inclusiv in ceea ce priveste succesul scolar, rezultate mai bune la testari, reducerea riscului repetentiei si abandonului scolar (W. Steven Barnett, Preschool education and its lasting effects). Acelasi studiu arata ca investitiile publice in educatia prescolara pentru toti copiii pot produce beneficii semnificative de natura educationala, sociala si economica.

Interventiile necesare pentru asigurarea unui bun start in viata tin de domenii diferite cum ar fi nutritia, accesul la servicii adecvate de sanatate, asigurarea unui mediu sigur si oferirea de stimulare intelectuala si fizica. Copiii invata in mod activ inca de la nastere, iar primii ani sunt vitali pentru succesul lor viitor la scoala si in viata.

In Romania, exista suficiente date care subliniaza nevoia ca autoritatile sa faca eforturi suplimentare pentru imbunatatirea ingrijirii si educatiei pentru copilaria timpurie. Astfel:

  • Doar 2,5% dintre copiii cu varsta educatiei anteprescolare beneficiaza de acces la crese. Insuficienta locurilor in cresa este ilustrata si de faptul ca, in anul 2010, in cresele publice numarul copiilor – 17.293 – era semnificativ mai mare decat numarul de paturi – 14.880 (Sursa: INS si Ministerul Sanatatii, date prelucrate). Conform datelor Ministerului Sanatatii, numarul creselor a scazut drastic dupa anul 1990, de la 840 (in anul 1990) la 285 (in anul 2010);
  • Dupa primele trei trimestre ale anului 2011, un numar de 8.203 copii cu varsta intre 0 si 3 ani suferind de malnutritie se aflau in evidenta medicului de familie, reprezentand peste 72% din totalul persoanelor suferind de malnutritie in Romania (Sursa: Ministerul Sanatatii);
  • Datele si informatiile disponibile indica o stare de sanatate ingrijoratoare a copiilor romi. Astfel, se estimeaza ca 40% dintre copiii din gospodariile rome sunt subnutriti, iar 45,7% dintre acesti copii nu beneficiaza de toate vaccinurile din Planul national de imunizare. Mai mult, 50% dintre copiii romi care traiesc in ghetourile izolate si zonele rurale nu sunt imunizati impotriva niciunei boli (Sursa: FSD, Roma Education Fund, UNICEF);
  • Legea educatiei nationale recunoaste locul educatiei timpurii (inclusiv a celei anteprescolare) in sistemul national de invatamant si include prevederi speciale cu privire la aceasta, insa, in prezent, Romania nu are o Strategie privind educatia timpurie;
  • Romania nu a adoptat inca o strategie privind educatia parentala, desi autoritatile romane recunosc importanta Recomandarii nr.19/2006 a Consiliului de Ministri al Consiliului Europei referitoare la politicile care vizeaza sustinerea parentalitatii pozitive;
  • Conventia ONU cu privire la drepturile copilului consacra drepturile de care trebuie sa se bucure fiecare copil, inclusiv dreptul la educatie, ingrijire si sanatate, si recunoaste si rolul prioritar al parintilor si familiei in asigurarea acestor drepturi. Inca din anul 2006, Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului si-a exprimat ingrijorarea cu privire la faptul ca statele nu acorda suficienta atentie asigurarii acestor drepturi si celor mai mici dintre copii.

"Copilul meu a reusit sa-si faca prieteni la gradinita, dar in afara de acest lucru a invatat sa fie ascultator, sa stie ca temele sunt foarte importante. Datorita acestui program de gradinita organizat de Salvati Copiii, copilul meu se descurca la scoala" (mama unui copil care a beneficiat de acces la gradinita estivala, in cadrul programelor derulate de Salvati Copiii Romania).

"Copilaria timpurie reprezinta o perioada esentiala. Fara acces la educatie, in lipsa unei nutritii adecvate si a unei minime educatii parentale a celor care se ocupa de ingrijirea lor, multi copii sunt condamnati la un start mai putin bun in viata. In Romania, avem nevoie de initiative strategice, coerente si coordonate, in special in domeniul educatiei timpurii si educatiei parentale, prin care sa ne asiguram ca drepturile copiilor nostri sunt protejate si puse in practica inca de la inceput", a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.

La nivel international, Campania Globala pentru Educatie se deruleaza in peste 180 de tari si se bucura de sprijinul unor personalitati, cum ar fi Nelson Mandela, Regina Rania a Iordaniei, Hillary Clinton, Kofi Annan, Paulo Coelho, Angelina Jolie.

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre