Carti deschise, usi deschise! Concluziile copiilor

/ / Modificat: 2009-05-14
Carti deschise, usi deschise! Concluziile copiilor





 

In Aula Bibliotecii Centrale Universitare "Carol I" din Bucuresti s-a desfasurat evenimentul central al Campaniei Globale pentru Educatie editia 2009 - Lectia de Citire. In cadrul evenimentului atat copii, parinti, profesori, cat si personalitati ale societatii romanesti au trecut in revista suferintele sistemului educational romanesc si au propus remediile lor autoritatilor responsabile de elaborarea unor politici educationale coerente in vederea respectarii dreptului de a invata sa scrii si sa citesti la orice varsta.

Obstacole in calea educatiei

• Saracia, situatia materiala a familiei;

• Nevoia sau obligatia de a munci:

"In familiile numeroase copiii trebuie sa munceasca pentru a-i intretine pe cei mai mici";

"Persoanele din mediul rural care toata viata au lucrat pamantul ";

• Probleme de sanatate;

• Lipsa actelor, a certificatului de nastere;

• Traditiile, "mentalitatea diferitelor comunitati";

• Dezinteresul fata de educatie al parintilor, dar si al copiilor, lipsa sprijinului familiei (copiii cu parinti plecati in strainatate).

Ce se intampla cand nu ai acces la educatie

Activitatile cotidiene sunt afectate

• "nu as sti sa citesc" si "nu pot intelege filmele straine cu subtitrare", "nu-i pot cumpara bunicii medicamentele", "nu pot sa citesc instructiunile pentru a-mi asambla o jucarie";

• "as putea fi inselat de oameni rai";

• "nu ai putea tine post pentru ca nu poti citi ingredientele de pe alimente".

Relatiile cu cei din jur sunt afectate

• "nu as fi sigur pe mine",

• "as putea fi inselat de oameni rai",

• "nu ai capacitatea de a comunica in mod coerent cu cei din jur",

• "nu iti poti face hi5 sau un id",

• "nu pot sa ma imprietenesc cu toti copiii", "ne-am face prieteni greu",

• "nu am putea da telefoane".

Viitorul este afectat

• "nu-mi dezvolt vocabularul",

• "nu as fi capabila sa-mi exprim liber votul",

• "nu as putea citi un contract si nu as putea sti ce se intampla cu lucrurile mele",

• "nu pot obtine carnet de sofer",

• "nu pot avea loc de munca, nu se pot califica si nu pot obtine job-uri decat ca muncitori".

"Nu am putea citi copiilor nostri o poveste, nu as putea sa-mi ajut copiii la teme, nu as putea sa le spun ce este rau si ce e bine."

"As fi inchis ca intr-un labirint."

"Viata mea ar fi grea si urata."

"Fara educatie, informatiile aflate recent nu s-ar mai raspandi si din cauza aceasta omenirea ar fi inca in epoca de piatra sau chiar mai rau", elev clasa a IV-a.

Carti postale pentru autoritati

Dezvoltarea invatamantului la sate

• "sa construiti scoli in fiecare comuna din tara noastra!" si in satele izolate si sarace;

• "sa se angajeze cateva autobuze si sa-i aduca pe copii in oras ca sa studieze ", elev clasa a IV-a, Gura Humorului;

• "sa se instaleze curent electric si sa existe caldura in fiecare scoala".

Dotarea scolilor

• scoli noi, dotate cu mobilier modern, calculatoare, biblioteci, sali de sport, laboratoare moderne, ateliere, spatii de joaca si de recreare;

• carti suficiente pentru biblioteca scolii, enciclopedii gratis;

• "scoala are nevoie de o cantina pentru a evita consumul de junk food", asigurarea unui pranz cald;

• "materiale didactice adecvate oferite de minister".

"Daca as fi Presedinte pentru o zi as, angaja niste persoane si aceste persoane ar trebui sa faca urmatoarele servicii: sa caute in toata tara copiii fara scoala si sa-i aduca la institutiile de invatamant cu program prelungit sau in cele cu program normal."

Ajutor oferit copiilor si persoanelor aflate in situatii dificile

• "sprijinirea cu burse a copiilor din familii sarace pentru a merge la scoala";

• "after-school-ul sa fie gratuit", elev clasa a III-a;

• rechizite gratuite;

• colaborarea cadrelor didactice cu primaria, protectia copilului si cu politia;

• profesorii sa faca ore suplimentare pentru copiii care intampina probleme;

• psihologi, consilieri si asistenti medicali in fiecare scoala;

• pedepsirea parintilor care nu-si trimit copiii la scoala;

• profesori care sa-i ajute pe copiii cu dizabilitati si rampe in fiecare scoala;

• copiii fara posibilitati sa mearga gratuit in tabere, la teatru si muzee.

"Cei care nu pot veni la scoala din cauza neavutului sa primeasca de la minister sprijin si toate cele necesare pentru a putea sa invete si sa mearga la scoala."

Lupta impotriva analfabetismului:

• "infiintarea de centre de scolarizare tarzie a adultilor analfabeti si invatarea unei meserii in fiecare oras";

• "sa-i detectati pe toti copiii si adultii analfabeti si sa construiti centre pentru ei unde sa primeasca materiale si carti speciale";

• "sa angajati mai multe doamne invatatoare sa-i invete multe lucruri";

• promovarea modelelor de succes ale persoanelor care au reusit sa invete sa scrie si sa citeasca, desi nu mai aveau varsta pentru scoala (implicarea mass-media).

"Copilul analfabet trebuie integrat intr-o scoala deoarece el nu trebuie sa aiba limitat accesul la educatie egala cu ceilalti copii."

Avem nevoie de...

• "Un ZAMBET si CUVINTE CALDE adresate noua, copiilor";

• "Sprijin moral si financiar";

• "Ore mai distractive si mai atractive pentru a nu mai lipsi de la scoala";

• "O 'Scoala pe Bune' in care elevii sa invete sa se descurce in viata in situatii grele", elevi clasa a III-a;

• "Ore mai scurte, materii mai usoare";

• "Acces nelimitat la toate formele de specializare si la toate dotarile scolii: laboratoare, sali de sport, cantina etc.";

• "Acceptarea in scoala a tuturor copiilor indiferent de etnie sau religie";

• "Marirea salariilor slujitorilor scolii pentru a nu fi pusi in situatia de a abandona aceasta meserie nobila cautandu-si alte servicii in strainatate", elev clasa a III-a.

"As da o lege prin care toti elevii sa-si faca temele la scoala ajutati de profesori!"


Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre