EducaTIFF 2014, filme premiate, seminarii de critica si ateliere de animatie pentru copii

/ / Modificat: 2014-05-22

Programul de educatie cinematografica EducaTIFF revine, anul acesta, cu o reteta si mai savuroasa. Filme premiate, invitati speciali, un spectacol Cinepiano, lectie de actorie cu "copii-vedete de cinema", seminarii de critica de film, ateliere de animatie si alte activitati vor face deliciul celei de a VI-a editii. Copiii dornici sa descopere lumea filmului se pot inscrie la activitatile EducaTIFF pana in data de 29 mai, pe adresa de email: educatiff@tiff.ro.

EducaTIFF 2014, care se va desfasura in perioada 30 mai – 4 iunie, aduce in atentia micilor cinefili sase lungmetraje, majoritatea rasplatite cu premii importante la festivalurile internationale de profil. A fi si a avea (Franta, 2001), care va fi proiectat in 30 mai, de la ora 10:00, la Cinema Victoria va deschide editia din acest an a EducaTIFF, in prezenta regizorului, Nicolas Philibert. Votat Cel mai bun film documentar la Premiile Academiei Europene de Film in 2002, A fi si a avea ne dezvaluie povestea scolilor din Franta cu o singura clasa, unde toti copiii din sat se afla in grija unui invatator. Intre introversiune si o atitudine deschisa catre lume, mici grupuri eclectice convietuiesc zi de zi, la bine si la rau.

Filmul de deschidere va fi urmat de pelicula norvegiana Suteaza!, care va da startul unei serii nordice foarte interesante. Anja este o fetita plina de energie care adora fotbalul, desi colegul ei Jonas nu crede ca acest sport e potrivit pentru fete. Cu simtul umorului, Anja nu baga in seama rautatile lui Jonas, fara sa stie ca ostilitatea lui e, de fapt, semn ca o iubeste. Cand Anja este diagnosticata cu leucemie si nu mai poate participa la un campionat de fotbal, Jonas vine cu o idee iesita din comun.

Cea de a doua zi din cadrul EducaTIFF va debuta, la Cinema Florin Piersic, de la ora 11:00, cu un proiect special, prima animatie 3D proiectata in cadrul acestui program. O co-productie Suedia-Danemarca, Peste mari si tari este cel de-al doilea film regizat de Esben Toft Jacobsen, cunoscut publicului EducaTIFF pentru animatia Ursul urias, cel mai vizionat film la editia din 2012. Mitologia greaca si fabulele nordice au fost un punct de pornire pentru regizorul danez, care relateaza povestea lui Johan, plecat intr-o calatorie pentru a-si gasi mama.

Lungmetrajul olandezului Dave Schram, Regret! va rula in data de 1 iunie, la Cinema Victoria, de la ora 12:30, in prezenta unuia dintre protagonisti, Stefan Collier. Productia olandeza s-a dovedit a fi un mare succes si, pana in prezent, a obtinut peste 30 de premii internationale, printre care se numara si Premiul Academiei Europene de Film - EFA Young Audience Award, acordat de juratii din 17 orase europene, din care a facut parte si Cluj-Napoca. Filmul va fi urmat de o Lectie de Actorie "Copii-vedete de cinema ", sustinuta de actorul Stefan Collier, la Muzeul de Arta (de la h 15:00).

Tot de Ziua Copilului, la Cinema Florin Piersic, de la ora 11:00, Charlie Chaplin, Stan si Bran si Buster Keaton vor prinde viata, intr-o  experienta unica: un spectacol Cinepiano, al artistului Tony Berchmans. Venit tocmai din Brazilia, compozitorul si pianistul recreeaza magia vizionarilor de cinema de la inceputul secolului XX, cand imaginile mute de pe ecran erau insotite live de muzica, sunete si zgomote, cantate la pian si alte instrumente. Comedia Big Business (1929), cu Stan si Bran, emotionantul si amuzantul A Dog’s Life (1918), cu Charlie Chaplin, si clasicul Cops (1922), cu Buster Keaton, vor avea parte de suspine, rasete,  bufnituri si melodii create live, la pian. Spectacolul e adus in deschiderea celei de-a doua zile a programului Weekend la Castel.

Filmul leton Te iubesc, mama! este un alt rasfatat al festivalurilor de profil: Marele premiu al sectiunii Generation Kplus la Berlinala din 2013 si premiul pentru Cea mai buna drama la Festivalul de Film de la Los Angeles 2013. Lungmetrajul aduce in fata publicului o poveste captivanta despre puterea vindecatoare a adevarului in relatia mama – copil, si va fi proiectat in data de 2 iunie, la Cinema Victoria, de la ora 10:00.

Mike isi ia ramas bun! este unul dintre filmele-vedeta ale celei de a 6-a editii a EducaTIFF. Semnat de olandeza Maria Peters, lungmetrajul a primit, in 2013, premiul pentru Cel mai bun film pentru copii, la Tallinn, precum si premiul pentru Cel mai bun film la festivalul de la Giffoni. Pelicula prezinta povestea lui Mike, un copil care ajunge in pragul sarbatorilor de iarna intr-un orfelinat. Va reusi oare Mike sa isi petreaca, in cele din urma, Craciunul acasa, alaturi de mama lui? Filmul va rula in data 3 iunie, de la ora 10:00, Cinema Victoria.

La fel ca in anii trecuti, organizatorii EducaTIFF vor continua seria seminariilor de critica de film, initiativa lansata cu scopul de a stimula perceptia critica a elevilor si de a-i provoca sa-si exprime punctul de vedere asupra filmelor vizionate. Aceste activitati vin in sprijinul elevilor cinefili care doresc sa se inscrie in Competitia Tineri Critici de Film.

In data de 3 iunie, la 12:30, Muzeul de Arta va gazdui seminarul de critica de film dedicat elevilor din clasele V-VIII si IX-XII, iar a doua zi, de la ora 13:00, va avea loc un seminar pentru elevii din clasele II-IV. Accesul este liber, pe baza de inscriere.

Dupa succesul inregistrat de activitatile desfasurate la editia anterioara, EducaTIFF revine cu o noua serie de ateliere de film pentru copii. In perioada 5 - 8 iunie, copiii de 7-15 ani sunt invitati la Muzeul de Arta la ateliere de animatie (zilnic, intre orele 10.00 si 15.00). Pe parcursul fiecarui atelier, participantii (maxim 30 de elevi/ atelier) vor primi notiunile necesare privind realizarea unui scurt filmulet de animatie, vor lucra in echipe si vor construi povesti si personaje. Atelierele vor fi sustinute de tinerii regizori Cecilia Felmeri si Ion Arama.

Accesul la seminariile si atelierele din programul EducaTIFF este gratuit, pe baza de inscrieri – persoana de contact Gabriela Manolache, Coordonator proiect Cluj: email educatiff@tiff.ro, telefon 0742.302.230.

Biletul de intrare la proiectiile EducaTIFF este 8 lei. Se recomanda participarea pe baza de rezervari, la aceleasi date de contact.

Programul de educatie cinematografica pentru elevi – EducaTIFF este dezvoltat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc.

EducaTIFF 2014 este un proiect cultural finantat de Administratia Fondului Cultural National.