Cat de repede ar trebui sa citeasca un elev in primii ani de scoala. Recomandarile unui profesor

/ / Modificat: 2023-02-02
Cat de repede ar trebui sa citeasca un elev in primii ani de scoala. Recomandarile unui profesor

Cititul este esential pentru elevi, deoarece ii ajuta sa se dezvolte pe multe planuri. Cu toate acestea, gradul de analfabetism functional in tara noastra este unul ridicat, iar multi elevi citesc fara a fi capabili sa inteleaga, sa reproduca sau sa sintetizeze un text. Acest lucru se intampla pentru ca le lipsesc bazele si pentru ca nu sunt invatati sa citeasca eficient. Pentru a nu ajunge la liceu in postura de a nu putea interpreta corect un text, copiii trebuie sa citeasca constant, inca de cand invata alfabetul.

Mariana Marin, conferentiar universitar in cadrul Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Sociologie si Asistenta sociala de la Universitatea de Stat din Republica Moldova, a dezvaluit cat de repede ar trebui sa citeasca un elev si in ce ritm, pentru a nu intampina probleme la scoala mai tarziu. Aceasta explica faptul ca elevii ar trebui sa aiba o anumita viteza la citit, un ritm sustinut, si sa fie capabili sa asimileze un anumit numar de cuvinte pe minut.

”In ultimii ani, nu se pune accentul pe tehnica citirii pe minut. O problema mai mare a elevilor nostri este intelegerea celor citite. Dar si mai mare problema este ca elevii nostri ajung in clasa a 9-a si nu pot citi. Asadar, pentru automatizarea tehnicii citirii, este recomandabil ca pana la finele clasei I, elevii sa citeasca in jur de 30-35 de cuvinte sau 180-210 semne PE MINUT.

  • In clasa a 2-a - 55-60 de cuvinte, 330-360 semne.
  • In clasa a 3-a – 75-80 de cuvinte, 450-480 semne.
  • In clasa a 4-a – 95-100 cuvinte, 570 – 600 semne.

Au fost timpuri cand consideram 120 de cuvinte norma pentru citirea automatizata. Insa, din pacate, gradul de analfabetism functional este in crestere in ultimii ani. De acest lucru poate fi considerata responsabila evolutia tehnologiilor, care ne face mai lenesi si ne face sa intuim mai mult cele scrise decat sa le receptam adecvat.

Aceste norme sunt pentru citirea la prima vedere a unui text selectat potrivit varstei. Pentru alte tipuri de citire cum ar fi – cititrea de cunoastere sau citirea unui text cunoscut normele se pot avansa un pic. Cele scrise mai sus imi apartin. Sunt recomandarile mele.”, a scris profesoara Mariana Marin, intr-o postare pe Facebook.

FOTO: Freepik

Articole recomandate

Citeste si despre