Copiii si calculatorul

/ / Modificat: 2013-11-13
Copiii si calculatorul





 

Televizorul si calculatorul nu sunt obiectele ideale pentru petrecerea timpului liber al copilului, insa nu trebuie privite ca niste accesorii malefice. Exista argumente pro si contra pentru folosirea acestora in educatia copiilor si trebuie gasita solutia ideala pentru utilizarea acestora. Cheia succesului in acest caz, este limitarea timpului petrecut in fata televizorului si respectiv a calculatorului.

Sfaturi privind uitilizarea calculatorului

Varsta in primul rand este prima contraindicatie a utilizarii computerului. Copii cu varste mai mici de 9 luni, nu au abilitatile fizice si respectiv psihice suficient dezvoltate pentru utilizarea calculatorului. Simtul vizual nu este complet dezvoltat pana la varsta de 6 luni iar focalizarea corespunzatoare a imaginii si concentrarea nu ii permit acestuia sa foloseasca computerul si nici televizorul.

Chiar si dupa varsta de 9 luni, copii nu inteleg mare lucru despre ceea ce se intampla pe monitorul calculatorului, ei sunt mai degraba atrasi de utilizarea "ciudata" a mouse-ului si de imaginile care se tot misca pe ecran.

Este recomandat ca petrecerea timpului liber in fata calculatorului sa fie inlocuita cu o alta activitate mult mai constructiva si educativa, mai ales ca la aceasta varsta utilizarea computerului nu aduce nici un fel de beneficiu.

Fiecare parinte isi da seama cand copilul are varsta necesara utilizarii calculatorului, acesta activitate trebuie sa fie optionala si nu trebuie impusa sau fortata de parinti. Cand copilul va arata un interes deosebit legat de utilizarea computerului, i se poate permite accesul pentru acest gen de activitate.

Va trece suficinet timp pana ce copilul va descoperii cum functioneaza computerul, pentru inceput insa va fi suficient de satisfacut de apasarea anarhica a tastaturii, de plimbarea mouse-ului pe masa sau de atingerea monitorului cu degetele. Abia peste cativa ani si numai cu ajutorul necesar, va reusi sa foloseasca computerul intr-un scop educativ si distractiv.

Pentru inceput, este suficient ca acestia sa asiste parintii care lucreaza pe calculator. Acest lucru are 2 beneficii, unul ca familiarizeaza copilul cu computerul (chiar daca copilul nu intelege mare lucru despre functionarea acestuia) si in al doilea rand permite stabilirea unei comunicari si interactiuni intre copil si parintele care lucreaza la calculator (mai ales daca cel din urma are un program incarcat).

Acest tip de interactionare este tot mai des intalnit in ultimul rand, mai ales ca parintii sunt tot mai ocupati, de aceea timpul petrecut in fata calculatorului poate fi si un pretext cu componenta educativa (repetarea unor cuvinte,a culorilor, numerelelor si literelor).

Dupa varsta de 2 ani, cand copilul incepe sa puna intrebari, va creste si interesul legat de folosirea computerului si va fi cu adevarat interesat de functionarea acestuia.

Se recomanda alegerea unor programe pentru calculator special create pentru copii. Programele de calculator pentru adulti nu sunt utile deoarece sunt prea rapide, galagioase, confuze si uneori chiar infricosatoare pentru copii de pana la 3 ani. Exista in comert programe special realizate pentru copiii mai mici de 3 ani (Elmo, Big Bird si cel mai cunoscut dar putin mai evoluat, Fratii Mario).

Treptat, dupa ce va invata cum sa foloseasca mouse-ul si tastatura, astfel de jocuri nu vor mai reprezenta o problema pentru copil.

In mod normal, utilizarea computerului de copilul mai mic de 3 ani, nu are un scop educativ, academic ci unul strict distractiv, deconectant. Fortarea utilizarii computerului la varste foarte mici nu aduce nici un beneficiu. Se recomanda ca pentru inceput, acesta sa fie folosit in scop educativ elementar (recunoasterea culorilor, formelor, personajelor sau cifrelor). Urmarirea unui joc, basm sau chiar a unui cantec dezvolta abilitatile intelectuale ale copilului. Computerul poate tine locul unei carti de povesti, unui joc cu cuburi sau alte forme sau chiar si a casetofonului.

Limitarea timpului petrecut in fata televizorului este principalul argument care previne un abuz sau o dependenta a copilului. Copilul de 3-4 ani, poate sa petreaca pana la o ora in fata monitorul, un interval mai lung nu face decat sa oboseasca vizual si mental copilul. Folosirea computerului trebuie sa fie o activitate secundara si nu principala, prioritate avand ingrijirea corporala (alimentatia, somnul, imbaierea), jocurile, dansul, exersarea limbajului vorbit si cantatul.

Rareori va renunta copilul de bunavoie la utilizarea computerului, de aceea parintii trebuie sa fie atenti la semnele nespecifice de oboseala secundare folosirii excesive a acestuia (somnolenta, cascatul, plansul).

Setarea computerului si instalarea unor programe recomandate pentru copii mici este recomandata de specialisti, deoarece in acest mod computerul devine si un instrument educativ. Muzica, imaginile, jocurile sunt foarte indragite de copii mai ales daca acestia sunt asistati de parinti.

Filmuletele scurte si usoare sunt de asemenea recomandate si pot fi folosite in completarea povestilor citite din carti. Mama poate sa-i explice copilului actiunea, sa povesteasca basmul odata cu derularea acestuia. Copilul va fi incantat de aceasta metoda animata, deoarece personajele nu sunt statice, vorbesc si canta.

Acest tip de program poate fi folosit de obicei dupa varsta de 2 ani, cand copilul este destul de dezvoltat neuropsihologic pentru a intelege povestea si pentru a putea pune chiar si intrebari legate de actiunea acesteia.

Programele speciale pentru copii, se pot gasi in librarii, supermarketuri sau site-uri web. La fel ca si celelalte jucarii is jocuri pentru copii si acestea au o anumita indicatie de varsta care este inscrisa de producator pe ambalaj (atentie la programele contrafacute, piratate, care nu sunt sigure pentru calculator si nici pentru copil).

Cumpararea unui computer personal pentru copil, este o alegere buna odata ce acesta a implinit varsta de 5 ani. Exista calculatoare care au softul special realizat pentru a putea fi usor utilizat de copii. Incepand cu aceasta varsta, simturile sunt dezvoltate aproape complet si copilul poate procesa cu usurinta imagini cu rezolutie inalta fara a obosi atat de repede si fara a-si deteriora vederea.

Jocurile si programele sunt tot mai avansate si complexe, pot stimula inteligenta daca sunt alese corespunzator. Trebuie evitate jocurile cu continut violent, deoarece acestea influenteaza negativ personalitatea in formare si pot determina un comportament agresiv, antisocial.

Mai multe studii recente au aratat faptul ca majoritatea copiilor care folosesc jocuri cu un continut violent, vor adopta un astfel de comportament in viitorul apropiat (nu trebuie sa reamintim actele de violenta extrema din ultimii ani, care au fost inspirate din acest gen de jocuri pe calculator). Diferentierea intre bine si rau, intre realitate si fictiune nu este foarte bine conturata la aceasta varsta, copilul fiind foarte vulnerabil la stimulii din mediul inconjurator, fie ei pozitivi sau negativi.

Psihologii si pediatrii recomanda parintilor alegearea atenta a jocurilor pentru calculator, precum si supravegherea atenta a acestora (procurarea unui joc violent este tentanta si destul de usor de realizat, in special acum cand accesul la internet este nelimitat).

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Articole recomandate

Citeste si despre