Cum stimulam imaginatia copiilor?

/ / Modificat: 2011-02-01
Cum stimulam imaginatia copiilor?

Activitatile pentru copii sunt folosite adesea in cadrul psihoterapiei pentru rezolvarea unor probleme cum ar fi timiditate, neincredere, deficit de atentie, esec sau abandon scolar etc.

De exemplu, un copil agitat, care nu sta locului o clipa va fi atras de diversitatea materialelor si va accepta cu usurinta o astfel de activitate in timp ce pe altele le va respinge de la inceput, reusind putin cate putin sa-si imbunatateasca atentia, concentrarea si rabdarea. Un copil timid va castiga incredere in el insusi, vazand rezultatele muncii lui, va reusi sa comunice mai bine, sa ceara ajutor si sa aiba initiativa.

Putem imparti aceste activitati in trei categorii:

1. Jocuri – apucarea obiectelor mici (boabe, seminte, margele), care se bazeaza pe coordonarea celor doua maini si coordonarea ochi-mana, introducerea obiectelor cu diferite forme geometrice in gaurile corespunzatoare, Mozaic (cu pioneze de plastic ce trebuiesc introduse in gaurelele din plansa), "Sa tesem frumos" (cu fasii de hartie din care se tese un covoras), jocuri cu stickere, in care copilul are de lipit anumite poze autocolante in locurile  potrivite, decupat, snuruire (trecerea unui snur colorat prin gaurelele dintr-un carton, insirat margele, traforaj, pirogravura.

Unele dintre aceste jocuri le gasiti in magazine, altele le puteti  alcatui singuri.

2. Activitati creative – confectionat o rama cu scoici lipite, papusi din material textil umplute cu vata, rochii pentru papusi, casute din carton, pomisori din crengute si frunze uscate, masca pentru carnaval, felicitari pe care lipiti flori uscate, bucatele de piele sau blanita, decoratiuni pentru Craciun, Paste, Halloween, martisoare, impletit, tricotat, crosetat, modelaj

3. Activitati casnice – sters praful, adunat firimituri, turnat apa in pahare, curatat mazare si fasole verde, taiat saleuri cu rotita zimtata, presarat chimen, nuca de cocos, ornat fursecurile cu bucatele de nuca, rahat, stafide, impaturit tricouri, asezat hainutele unele peste altele, imperecheat sosete etc.

Nu uitati ca cel mic va fi incantat sa va ajute la aceste treburi si le va face cu mult drag chiar daca dumneavoastra le considerati plictisitoare sau nefolositoare pentru el.

Avantaje ale activitatilor manuale

 

  • Copilul se dezvolta mai repede, preocuparile lui devin mai diverse, dispare sentimentul de plictiseala.
  • Vocabularul lui se imbogaseste mult
  • Invata sa fie receptiv, atent, cooperant, rabdator.
  • Se dezvolta imaginatia si creativitatea
  • Creste increderea in sine. Obiectele confectionate de el sunt o permanenta sursa de satisfactie.
  • Petreceti activ timpul cu copilul, vorbind, schimband impresii, realizand ceva frumos.
  • Puteti incepe cu lucruri simple, apoi puteti merge mai departe, la obiecte mai pretentioase, cu mai multe materiale si mai multa munca. Intotdeauna e loc pentru mai bine!
  • Copilul invata bine culorile si nuantele lor, sa le asorteze, texturile (lucios, rugos, aspru, matasos, catifelat, pufos etc).

Din lucruri neinsemnate si nefolositoare (pietricele, pene, ghinde, nasturi, conuri de brad, carton, frunze, bucatele de textile, piele, blana, ba chiar resturi de lana, hartie igienica, chibrite, seminte, ascuteala de creion) puteti realiza mici minuni!

Lucrul manual, orele petrecute alaturi de copil, comunicand cu el, ajutandu-l, invatandu-l sa aleaga, sa termine ce a inceput au o influenta majora asupra dezvoltarii, atat prin castigarea deprinderilor manuale, a indemanarii, chiar a finetii si iscusintei la un moment dat, cat si in plan cognitiv prin producerea unor noi idei, construirea proiectelor, planului de lucru si afectiv, prin placerea si interesul manifestate de micuti, bucuria de a avea o jucarie sau alt obiect facut de propriile maini.

Cata incantare vedem in ochii si glasul copilului care spune: "Eu l-am facut!" Uneori este usor, alteori nu chiar, e nevoie de mai multa rabdare, mai multe operatii succesive iar alteori..chiar nu iese si trebuie sa o luam de la capat! Asa invata cel mic ca pentru orice este nevoie de munca, de atentie, ca in fiecare lucrusor punem suflet si o parte din noi insine. Cu cat drag va purta fetita bratara facuta de ea sau va darui baietelul felicitari pictate de el!


Recomandari pentru stimularea imaginatiei la copii

 1. Folositi orice prilej pentru a aduna impreuna cu copilul frunze uscate, ghinde, scoici, pene, conuri de brad etc

2. Pastrati bucatelele de materiale textile, piele, blana sau chiar tapet, mocheta, fire de lana, dopuri de pluta, bucatele de lemn. Incurajati copilul sa pastreze astfel de obiecte, aparent nefolositoare!

3. Folositi un sertar sau o cutie special pentru aceste materiale. Atunci cand adaugati ceva, vorbiti cu copilul despre posibilele utilizari ale acelui obiect.

4. Lasati copilul sa se uite in respectivul sertar, sa "descopere" din cand in cand  "comoara" de acolo! Chiar daca nu aveti timp atunci sa confectionati ceva, puteti macar sa va faceti planuri pentru urmatoarea data cand veti putea lucra cu copilul.

5. Cumparati impreuna cu cel mic hartie colorata, lipici, foarfeca pentru copii, acuarele sau alte materiale care va vor fi necesare. Nu toate deodata, ci pe rand, pe masura ce aveti nevoie de ele.

6. La inceputul fiecarei activitati, asezati pe masa materialele pe care le veti folosi, apoi vorbiti cu copilul despre etapele pe care le veti parcurge impreuna. ("Acum taiem hartia, apoi lipim margelele, apoi vom lasa 15 minute sa se usuce etc"). Altfel copilul isi va pierde rabdarea sau va fi tentat sa omita anumite operatii pentru a ajunge mai repede la final.

7. Daca in timpul activitatii micutul se plictiseste, faceti o pauza sau continuati in alta zi. Nu tineti cu orice pret sa lucreze atunci cand nu  mai poate. Aceste activitati trebuie sa fie o sursa de placere, nu un chin!

8. Faceti curat impreuna dupa ce ati terminat, chiar daca contributia copilului va fi aproape nesemnificativa!

9. Cereti parerea celui mic despre activitatea desfasurata si despre obiectul rezultat. Puteti face planuri pentru un altul mai reusit cu alta ocazie ("Data viitoare folosim alta culoare pentru par", "Ar trebui sa mai cumparam nasturi colorati", "aminteste-ti sa culegem conuri de brad cand mergem la padure", "Cere-i bunicii resturi de lana colorata!").

10. Asezati in camera copilului, cat mai la vedere obiectele realizate. Nu uitati sa vorbiti despre ele.

11. Daca a confectionat la gradinita un martisor pentru tine, poarta-l neaparat!

12. Lauda copilul pentru muinca depusa si incurajeaza-l pentru o activitate viitoare.

13. Daca s-ar putea descurca fara ajutor, lasa-l sa lucreze singur. Copiii sunt foarte incantati cand le pot face surprize celor mari.

14. Daca obiectul confectionat este de uz casnic (un suport pentru creioane, album foto, o rama, un abajur) foloseste-l cat mai des si aminteste-i copilului ca este de util si de frumos.

15. Propuneti copilului sa daruiasca celor dragi obiecte facute de el , sa picteze singur invitatiile pentru ziua lui , sa-si impodobeasca bradul de Craciun cu cat mai multe decoratiuni facute de el in timpul anului.

16. Nu uitati aranjarea florilor, a meselor, a aperitivelor. Copilul poate de asemenea sa aleaga forme de animale pentru fursecuri, poate face tartine cu ochi, nas si gurita, va poate da idei pentru ornarea tortului.

Taguri Imaginatie copii Imaginatie creativitate copii

Articole recomandate

Citeste si despre