De vorba cu emotiile

| | Actualizat: 2013-03-20 22:13:58

In perioada 14-15 martie 2013 in cadrul Centrului Don Orione a avut loc  Conferinta "De vorba cu emotiile" sustinuta de dr. Andy Bondy. Pe parcursul celor doua zile au avut loc discutii despre stiinta comportamentului verbal si al limbajului emotiilor si s-au prezentat metode prin care se poate dezvolta exprimarea acestora in cazul persoanelor cu autism si alte dizabilitati.

Andy Bondy, co-inventatorul metodei PESC (Sistemului de Comunicare prin Schimbul de Pictograme) si co-fondatorul Pyramid Educational Consultants, cu o experienta de peste 30 de ani in lucrul cu copii cu autism sau cu alte dizabilitati, a vorbit participantilor despre comportamentul verbal ( in viziunea lui Skinner) si despre modalitatile in care acesta se poate dezvolta eficient. Insa partea care a starnit cel mai mare interes a fost cea referitoare la emotii.

Multe dintre actiunile noastre, constiente sau inconstiente, sunt controlate de emotii. Pentru a ne argumenta reactiile apelam la sentimentele care stau la baza aparitiei acestora. Dar ce se intampla atunci cand nu stim cum sa spunem ce simtim? Ce se intampla atunci cand nu stim cum sa atragem atentia asupra unor reactii interioare care ne influenteaza?

In cadrul conferintei, dr. Andy Bondy a subliniat importanta sustinerii comportamentului verbal al copilului prin orice metoda ii este accesibila acestuia. Face referire aici la copii care fie nu reusesc sa isi insuseasca limbajul oral, fie au dificultati majore in acest sens. El sfatuieste parintii si specialistii sa sustina copilul si sa ii puna la dispozitie o modalitate potrivita prin care cel mic poate comunica.

"Toata lumea se teme de aceste sisteme alternative de comunicare (PECS, limbajul semnelor etc.), indiferent care sunt ele. Parintii, specialistii si alte persoane implicate in educatia copilului de cele mai multe ori se tem ca metodele lor sa nu interfereze cu dezvoltarea vorbirii orale. Aceasta problema este discutata de peste 40 de ani, dar nici pana azi nu au fost descoperite dovezi care sa sustina aceasta teorie. In cazul copiilor cu autism, problema initiala nu este faptul ca ei nu pot vorbi, ci faptul ca nu pot comunica, nu pot  initia un contact social. PECS ii ajuta sa invete sa interactioneze cu ceilalti oameni si le ofera ocazia sa auda diferite cuvinte." - Andy Bondy

Partea a doua a conferintei a fost dedicata emotiilor. Nu trebuie sa uitam, fie ca suntem parinti sau specialisti, faptul ca indiferent de dizabilitatea pe care o au, copii au trairi interioare, ei simt si reactioneaza la lucrurile din mediu (chiar daca nu interactioneaza adecvat cu mediul, orice actiune declanseaza o senzatie proprie fiecarei persoane!). De cele mai multe ori persoanele care lucreaza cu copii, parintii si specialistii pot ignora aceste trairi ale copiilor. Astfel, copii cresc fara posibilitatea de a-si exprima sentimentele, devin frustrati sau nu atrag atentia asupra unor evenimente, uneori periculoase, pentru ca  nu stiu cum sa o faca.

Pentru dezvoltarea acestor abiliati se pot urma doua cai: fie se profita de situatiile incidentale pe care copilul le traieste in mod natural, fie se creeaza o situatie in care emotia poate fi "provocata". Acestea sunt unele dintre cele mai greu de invatat lucruri pentru unii dintre copii, dar sunt si foarte importante.

Ca o concluzie la cele spuse de Andy Bondy imi permit sa subliniez ca toate lucrurile "stiintifice" pe care le predam copiilor, cu dizabilitati sau nu, pot trece neobservate daca nu le dam ocazia sa isi exprime trairile interioare, sa simta ca sunt intelesi.

Mult succes!

Georgiana Ramona Ichimescu – Psihopedagog

Citeste si despre