Vitamina N - Beneficii ale activitatilor de gradinarit pentru copii

| | Actualizat: 2017-03-08 12:24:07

Fie ca avem la dispozitie o gradina sau amenajam in balcon un spatiu cu ghivece in care sa putem gradinari impreuna cu copiii, vom darui celor mici experiente pline de bucurie si de activitati interesante. Conceptul "Vitamina N" este promovat de specialistii in psihologia copilului si pediatrie, pentru a sublinia importanta jocului in natura si cu natura pentru dezvoltarea sanatoasa a copiilor. Tot mai multe studii arata cat de importanta este reintoarcerea la natura si la activitatile simple in natura pentru sanatatea emotionala a copiilor, pentru reducerea stresului si pentru dezvoltarea cognitiva si relationala.

Una din activitatile pe care multe familii, dar si scoli sau gradinite le reintroduc in viata lor de zi cu zi, constientizand beneficiile pentru copii, este gradinaritul. Recomandarea specialistilor este sa oferim copiilor un spatiu propriu de gradinarit pe care sa il gestioneze cat mai independent, pentru a profita de beneficiile acestei activitati.

Atunci cand participa la activitati de gradinarit, copiii beneficiaza de multe achizitii in termeni de abilitati, valori si cunostinte:

• Gradinaritul ofera oportunitati de joaca senzoriala, implicand mai multe simturi (tactil, olfactiv, vizual, gustativ). Joaca senzoriala organizeaza activitatea sistemului nervos, aduce echilibru si o stare de bine, reduce stresul, creste concentrarea atentiei si auto-reglarea.

• Lucrand cu pamantul, plantele si uneltele de gradinarit, copilul isi dezvolta motricitatea fina si planificarea miscarilor.

• Putem introduce diverse cunostinte si informatii potrivite varstei copilului (din biologie, chimie, matematica), pe care acesta le poate asimila si folosi intr-un mod relevant si motivant.

• Copilul invata respectul fata de natura si modul civilizat de a interactiona cu natura.

• Copilul isi exerseaza rabdarea, planificarea si organizarea, perseverenta in activitate - necesare pentru a obtine un rezultat.

• Copilul invata responsabilitatea fata de o fiinta pe care o are in grija si care are nevoie de el si este incurajat sa isi asume acest rol.

• Atunci cand se ocupa de cresterea legumelor, copiii se simt mai motivati sa le guste.

• Creste curiozitatea fata de evolutia celor ce ne inconjoara, dar si capacitatea de a observa, de a constientiza si a intelege fenomene exterioare propriei persoane. Prezentati-le etapele diferite in cresterea plantelor, faceti comparatii intre punctul de pornire (samanta, rasadul) si stadiul actual al plantei, incurajand copilul sa observe schimbarile si sa le analizeze.

• Gradinaritul poate fi o experienta condusa de copil (el poate alege ce plante sa cultive, ce culori sa aiba acestea, in ce loc sa fie plasate, ce ordine sa aiba activitatile, cum sa fie aranjat si organizat spatiul etc), dar si o ocazie de conectare a parintelui cu cel mic. Este important rezultatul obtinut, dar si experienta in sine, de care se pot bucura copiii si parintii impreuna.

Gradina plina de culori poate deveni un loc de joaca magic pentru copii. Poate fi spatiul in care iau nastere povesti, aventuri, proiecte, iar imaginatia copiilor poate prinde aripi:

• Gradina poate fi taramul piticilor, al spiridusilor sau al altor vietati mici inventate de copil, care traiesc, se distreaza, muncesc printre plante, prin pamant, sub pietre etc. si care, in fiecare zi, trec prin alte si alte aventuri.

• Plantele, pietrele sau uneltele de gradinarit pot deveni personaje de basm – dinozauri, zane, vrajitoare, printese si printi.

• Copiii pot amenaja o piata in care sa ”vanda” produsele din gradina si pot invata sa isi organizeze o activitate de acest gen.

• Copiii pot inventa retete sau pot pregati retete simple, cunoscute, singuri sau impreuna cu parintii, de care sa se bucure toata familia sau prietenii.

• Picnic, conversatie sau lectura in gradina – puteti transforma gradina intr-un spatiu creativ pentru activitatile de zi cu zi, in care sa petreceti timp de calitate impreuna cu familia.

 

Joaca in natura si impreuna cu natura aduce o infuzie de vitalitate pentru copii si pentru parinti. Intoarcerea la bucuriile simple, conectarea cu natura si cu cei dragi nu ar trebui sa fie umbrite de grija petelor de pe hainute. De acest lucrur se ocupa OMO. Cu increderea ca petele nu sunt un obstacol, noi, parintii, trebuie sa oferim copiilor ocazia de a trai experiente simple in natura, asa cum si noi am trait in copilarie.

Alina Ciocodan
Psiholog

Citeste si despre