Ancheta privind prabusirea avionului Air India analizeaza acum si dosarele medicale ale pilotilor, dupa ce au aparut suspiciuni ca unul dintre ei suferea de depresie severa si probleme psihice.
Capitanul Sumeet Sabharwal, un pilot cu experienta de peste 8.200 de ore de zbor, pilota Boeing-ul 787 Dreamliner in momentul in care acesta s-a prabusit peste o zona rezidentiala numita Meghani Nagar. In urma tragediei, 241 de persoane aflate la bord si 19 oameni de la sol si-au pierdut viata, potrivit dailymail.co.uk.
La doar cateva secunde dupa decolare, doua comutatoare de combustibil au fost dezactivate, ducand la o pierdere totala de putere si la prabusirea aeronavei. „Functia de blocare” a acestor comutatoare presupune ca ele nu pot fi dezactivate accidental, fiind nevoie de o actiune constienta.
Probleme psihice grave si doliu recent
Capitanul Mohan Ranganathan, expert in siguranta aviatiei, a declarat pentru The Daily Telegraph ca mai multi colegi de-ai pilotului confirmasera problemele sale psihice. Sabharwal ar fi fost in concediu medical in ultimii ani si si-a luat, de asemenea, concediu de doliu dupa moartea mamei sale.
Un fost coleg din Mumbai l-a descris drept „un domn desavarsit” si a povestit ca pilotul se gandea sa iasa anticipat la pensie in urmatorii doi ani, pentru a avea grija de tatal sau in varsta de 90 de ani.
In cariera sa scurta, copilotul Clive Kunder, in varsta de 28 de ani, acumulase deja peste 3.400 de ore de zbor.
Desi Air India a refuzat sa comenteze oficial, un reprezentant al Tata Group a precizat ca Sabharwal nu ar fi avut concedii medicale recente si ca rapoartele preliminare nu au relevat probleme majore. In plus, ambii piloti trecusera recent examenele medicale de clasa I.
Detalii din cabina de pilotaj si suspiciuni de gest intentionat
In raportul preliminar publicat de autoritatile indiene, se mentioneaza ca, in inregistrarile audio din cabina, un pilot il intreaba pe celalalt: „De ce ai oprit?”, iar raspunsul a fost: „Nu eu am facut asta”.
Dupa oprirea comutatoarelor, motoarele au fost repornite, insa unul nu a reusit sa-si recapete puterea, iar celalalt nu a reusit sa stabilizeze zborul. In final, avionul s-a prabusit cu botul inainte.
In momentul decolarii, copilotul era la mansa, iar capitanul monitoriza procedurile. Inregistrarile arata ca inainte de accident aeronava era incarcata corect, nu transporta marfuri periculoase si nu s-au semnalat pasari in zona. Combustibilul fusese verificat si era „satisfacator”.
Familia victimelor acuza o musamalizare
Capitanul Ranganathan a sugerat ca prabusirea ar putea fi un act deliberat al pilotului. Intrebat daca suspecteaza o actiune intentionata, el a spus clar: „Absolut”.
Totusi, rudele victimelor cred ca autoritatile incearca sa dea vina pe piloti pentru a proteja compania aeriana si guvernul. Ameen Siddiqui, care si-a pierdut cumnatul, sotia acestuia si fiica lor de patru ani, a declarat: „Acest raport este gresit. Nu il acceptam. Este o musamalizare. Vor sa dea vina pe piloti, care nu se pot apara”.
Imaginile de pe camerele de supraveghere de la aeroport arata ca turbina auxiliara RAT a fost activata la scurt timp dupa decolare, semn ca aeronava intrase deja in avarie. La doua minute de la decolare, pilotii au transmis un apel „Mayday”.
Ancheta continua, iar autoritatile incearca sa clarifice daca a fost vorba despre un gest intentionat sau o eroare catastrofala.