Competente in comunicare, performanta in educatie - un proiect pentru viitorul copiilor nostri

| | Actualizat: 2012-11-22 17:57:08

Invatamantul romanesc are inca resurse pentru a fi privit ca un dar nepretuit si nu ca o datorie apasatoare. Proiectul european "Competente in comunicare, performanta in educatie" s-a nascut din credinta ca exista dascali care inteleg ca timpurile moderne necesita un model de comunicare diferit si ca - vrem sau nu sa recunoastem - avem nevoie cu totii sa ne adaptam la vremuri noi.


Prin acest proiect ne-am propus sa restauram sensul de acord, legatura, relatie al cuvantului comunicare. "Intentionam sa redefinim paradigma comunicarii din invatamantul romanesc pentru o educatie bazata pe valori umaniste si conforma standardelor europene. Lectia prima si ultima, dincolo de materia de studiu, este chiar comportamentul profesorului, modelul pe care acesta il propune", afirma Adrian Titieni, rector UNATC si managerul proiectului CCPE, la prima conferinta "Paradigma comunicarii profesor elev", Bucuresti, mai 2011.  

Proiectul, derulat intre 2010-2013 si-a propus sa formeze si sa dezvolte competentele de comunicare ale personalului didactic din sistemul de invatamant preuniversitar in relatia cu elevii. Pentru aceasta, s-a elaborat si implementat un program pluridisciplinar de pregatire, avand ca scop cresterea performantei si eficientei didactice, de care vor beneficia gratuit 2.000 de cadre didactice din invatamantul preuniversitar.


Deficientele de comunicare reprezinta, conform studiilor, cauzele violentei elevilor si ale esecului procesului educational in scoala romaneasca („Violenta in scoala” – UNICEF, Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2005). Elevii argumenteaza comportamentul violent prin faptul ca unii profesori nu sunt deschisi la comunicare. Ei au asteptari privind relatia lor cu profesorii, dorind ca acestia sa fie mai deschisi, mai apropiati de problemele lor. Si in opinia directorilor, deficientele de comunicare sunt pe primul loc in ierarhia cauzelor comportamentelor violente, confirmand astfel tensiunea resimtita reciproc de catre elevi si profesori. Psihologii scolari confirma, de asemenea, in proportie de 80% situarea problemelor de comunicare in topul cauzelor comportamentelor violente ale elevilor.


Primul pas al proiectului l-a constituit radiografierea situatiilor disfunctionale de comunicare, printr-un studiu diagnoza, realizat in Bucuresti, Cluj si Iasi, de un grup de psihologi si sociologi coordonati de psihologul Delia Goia. Au fost semnalate situatii concrete, obtinute in 21 de focus-grupuri si 90 de interviuri personale cu cadre didactice din invatamantul preuniversitar (educatori, invatatori, profesori din ciclul gimnazial), elevi si parinti. Rezultatul acestui demers, raportul diagnoza, poate fi consultat online pe site-ul proiectului www.competenteincomunicare.ro si va fi publicat in curand.


Una dintre cele mai importante probleme reliefate de studiul intreprins o reprezinta perceptia privind rolul comunicarii in cresterea perfomantelor didactice. La nivelul celor trei categorii de actori ai comunicarii inclusi in procesul de cercetare (profesori, elevi, parinti) s-au inregistrat opinii diferite cu privire la rolul pe care comunicarea il poate avea in procesul didactic, pedagogic si educational.


Din punctul de vedere al cadrelor didactice, comunicarea pierde din importanta odata cu cresterea in varsta a elevului. Astfel, cu cat elevul este mai mare, cu atat comunicarea cu acesta este considerata mai putin importanta. Daca educatoarele au mentionat spontan comunicarea (tradusa ca bucurie a jocului, arta a actorului, placerea de a intra in lumea lor) si dragostea pentru copii ca fiind principalele doua elemente ce ar trebui sa caracterizeze educatorul ideal, la polul opus, profesorii de liceu au considerat ca altele sunt prioritatile, atat ale cadrului didactic, cat si ale elevului la varsta adolescentei. Ei considera comunicarea un proces care trebuie sa se  realizeze in familie, in grupuri de egali, nu neaparat in raport cu cadrul didactic.

Dupa finalizarea studiului de cercetare, specialisti de varf din domeniile psihologiei, stiintelor educatiei, din teatru si film, tehnologia informatiei si comunicare au elaborat  suporturile de curs. Pe 17 februarie 2012, primii 150 de cursanti au inceput programul de formare la Bucuresti, urmand ca si in Cluj si Iasi sa demareze acelasi program.

Selectionarea participantilor in program s-a realizat prin inscrierea pe site, cu sprijinul inspectoratelor scolare locale, al caselor corpului didactic precum si al departamentelor de pregatire ale personalului didactic din cadrul universitatilor prestigioase din cele trei locatii de implementare ale proiectului, Bucuresti, Iasi si Cluj, precum si cu ocazia celor trei conferinte nationale desfasurate in cele trei orase, in anul 2011. Programul este in curs de derulare si se va finaliza in septembrie 2013.


Opiniile participantilor primei serii au fost de natura sa bucure intreaga echipa de proiect. "Un curs unic in domeniul de formare al profesorilor, asa ceva nu am studiat si nu se studiaza in modulul pedagogic" - Iulian Nica; "Vizualizarea propriilor defecte cred ca este un prim pas spre indreptarea lor"  - Lungu Vlaicu Loredana.

Proiectul "Competente in comunicare – performanta in educatie" este derulat de Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L. Caragiale" Bucuresti in parteneriat cu Facultatea de Comunicare si Relatii Publice a SNSPA Bucuresti, Facultatea de Psihologie a Universitatii Babes - Bolyai din Cluj si Facultatea de Stiintele Educatiei a Universitatii Al. I. Cuza Iasi. Proiectul este cofinantat prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 -2013.

Citeste si despre