Copiii trebuie sa mearga la gradinita pentru a socializa? De la ce varsta?

| | Actualizat: 2023-05-01 13:30:56

Nevoia de a merge la cresa sau la gradinita pentru a incuraja socializarea copiilor este o credinta larg raspandita, dar care este adevarul? Afla de mai jos cum are loc dezvoltarea sociala a copiilor de la nastere pana la varsta prescolara si care este rolul parintilor si al colegilor in aceasta.

Dezvoltarea sociala a copiilor

In linii mari, si tinand cont de faptul ca, in ceea ce priveste dezvoltarea, vorbim intotdeauna de intervale de varsta, acestea sunt cateva dintre caracteristicile dezvoltarii sociale a copiilor:

De la 0 la 3 luni

De la nastere pana la 3 luni, bebelusul isi manifesta nevoile prin miscari si plans. In prima luna este posibil sa apara zambete, dar abia in a doua luna acestea vor fi adevarate semne de placere. La inceput, este posibil sa nu ne poata sustine privirea mult timp, dar incetul cu incetul o va tine, initiind astfel primele interactiuni sociale care vor face loc "protoconversatiilor". In acest stadiu, ei manifesta de fapt deja satisfactia de a fi alaturi de adultii de referinta (figura/le figuri de atasament) si "stiu" ca putem sa-i linistim si sa le oferim ceea ce au nevoie.

4 pana la 7 luni

Intre 4 si 7 luni va avea loc o mare schimbare: cei mici incep sa ne ceara atentia in mod voluntar, sa ne ceara ajutorul, sa ne zambeasca, sa gangureasca. Spre sfarsitul acestei etape, cand sunt capabili sa stea in sezut fara ajutor si au mainile libere, pot incerca sa ne atraga atentia aruncand lucruri, lovind ceva... Lumea incepe sa ii intereseze (pot intoarce capul daca aud un alt copil, de exemplu).

8 pana la 12 luni

Copilul este din ce in ce mai "interactiv" cu noi, se joaca si ne solicita atentia si prezenta. Poate aparea un anumit disconfort atunci cand figurile de atasament pleaca sau nu mai sunt la vedere (ceea ce in unele cazuri am numi anxietate de separare). Simtul identitatii incepe sa li se forjeze si, de exemplu, se recunosc in oglinda.

1-2 ani

Aceasta este o etapa care este adesea numita "egocentrica", in sensul ca pentru ei lumea se invarte in jurul lor. Ei doresc sa mentina contactul cu figurile lor de atasament si sa se joace cu noi. Copilul stie ca exista alti oameni si ca sunt interesati de ei, dar nici macar nu iau in considerare ceea ce simt sau gandesc ("toata lumea gandeste la fel ca mine"). Poate manifesta interes fata de alti copii, in special fata de cei mai mari decat el, si incearca sa ii imite (imitatia este una dintre principalele modalitati de invatare). Conceptul de "partajare" nu are prea mult sens pentru ei, astfel incat, desi se afla in prezenta altor copii, nu au inca o buna intelegere a conceptului de partajare si, prin urmare, nu se descurca "un pic prost".

3-4 ani

In jurul varstei de 3-4 ani, copiii trec de la jocul paralel la jocul cooperativ, adica la "joaca cu" si nu "alaturi de", incep sa interactioneze mai mult cu alti copii, ambii fiind implicati in acelasi context de joc. Apare colaborarea, iar ei ne pot spune ca "au un prieten cel mai bun". Incep sa isi doreasca ca micii lor prieteni sa vina in casa, vor sa isi arate mediul si sa se faca cunoscuti prin lucrurile lor.

Este gradinita esentiala pentru ca ei sa socializeze corect?

Realitatea este ca nu: intr-un mediu familial standard, un copil in primii ani de viata primeste toata stimularea de care are nevoie pentru a se dezvolta social intr-un mod sanatos si dezirabil. Este adevarat ca exista cazuri, in familiile socio-depresive sau cu dificultati, in care aceasta stimulare nu este suficienta si, prin urmare, se recomanda ca copilul sa primeasca o stimulare suplimentara, de exemplu prin frecventarea acestui tip de centru.

FOTO: freepik.com

Citeste si despre