Urmareste-ne:

Gimnastica bebelusului pentru primii pasi

Gimnastica bebelusului este una dintre cele mai importante si utile metode de a stimula si tonifia musculatura micutului pentru a-l ajuta sa mearga mai repede.

Cu fiecare exercitiu de gimnastica pe care il implementezi in rutina lui zilnica, incepand cu varsta de 4 luni, bebelusul este din ce in ce mai aproape de a face primii pasi singur, fara niciun ajutor.

Iata care sunt beneficiile gimnasticii in dezvoltarea motorie a bebelusului, dar si cateva exercitii utile pe care sa le faci zilnic cu el!

gimnastica_bebelusi

Gimnastica bebelusului, cand si de ce?

Bebelusii fac gimnastica zilnic, inca din prima zi de dupa nastere. Nu este vorba despre un ansamblu de exercitii configurate pe care il urmeaza, ci de miscari necoordonate, aleatorii, pe care le face involuntar atunci cand da din manute si picioruse.

Este recomandat ca exercitiile de gimnastica coordonate sa fie introduse in programul copilului incepand cu varsta de 4 luni.

Pana la aceasta varsta, micutul abia incepe sa isi tonifice gatul si spatele, de care are nevoie pentru a realiza corect exercitiile si pentru a trece mai departe, la alte miscari mai complexe. Initierea bebelusului intr-un program de gimnastica zilnica, cu exercitii speciale, contribuie la dezvoltarea mai rapida a functiilor motorii ale micutului si la mentinerea echilibrului in anumite pozitii.

Exercitiile de gimnastica ajuta la intarirea musculaturii manutelor, picioruselor, abdomenului, trunchiului si gatului. Cu ajutorul acestor exercitii, bebelusul face mai usor trecerea prin etapele necesare pana la dezvoltarea mersului si realizarea primilor pasi - tarare, rostogolire, mers de-a busilea, ridicare in fundulet etc.

Nu doar muschii si dezvoltarea fizica au de beneficiat de pe urma exercitiilor de gimnastica. Acestea contribuie si la dezvoltarea si maturizarea sistemului nervos al micutului. Ajuta la trecerea de la miscarile aleatorii ale manutelor si picioarelor la cele coordonate, la mentinerea echilibrului si stabilitatii in anumite pozitii etc.

Combinata cu masajul, gimnastica are un efect uimitor in dezvoltarea prichindelului. Tehnicile de masaj ajuta la stimularea circulatiei sanguine si limfatice a organismului. In plus, se stimuleaza activitatea organelor interne si sistemul motor al copilului. Miscarile fizice asociate gimnasticii, impreuna cu tehnicile de masaj, contribuie si la fortifierea imunitatii si tonifierea musculaturii.

Gimnastica este folosita nu doar ca un mod de a ajuta copilul sa isi dezvolte sistemul motor, ci si pe post de joaca, ca forma de socializare si comunicare, sau in scop terapeutic, pentru corectarea unor defecte sau deficiente cu care s-ar putea naste copilul.

Primele exercitii de gimnastica ale bebelusului

Este important sa incepi programul de gimnastica cu exercitii foarte simple, pentru ca mai apoi, dupa ce bebe mai creste si se dezvolta, sa treci la un nivel de complexitate mai mare a miscarilor. Asadar, in jurul varstei de 4 luni, poti incepe sa repeti zilnic cu el, exercitii precum:

  • bicicleta cu picioarele;
  • rostogolitul pe o parte;
  • morisca cu bratele.

Sigur ca, la aceasta varsta, fiecare exercitiu este realizat doar cu ajutorul tau. Chiar daca tu esti cea care face practic munca de a misca manutele si picioarele, exercitiile conteaza in dezvoltarea micutului. Cu antrenament si repetitie, va invata sa faca singur aceste miscari.

Antrenamentul bratelor bebelusului se mai poate face si cu alte tipuri de exercitii de gimnastica, nu doar cu morisca (rotarea bratelor spre inainte si inapoi):

  • ridicarea alternativa a fiecarei maini, in sus, pe langa cap si aducerea la loc, pe langa corp, de mai multe ori la rand;
  • indepartarea laterala a manutelor de langa corp si aducerea lor in aceeasi pozitie (se mai pot aduce manutele si pe abdomen, incrucisandu-le peste piept si apoi sa le readuci la pozitia initiala) - ajuta la dezvoltarea flexibilitatii mainilor si la coordonarea lor.

Si piciorusele pot fi antrenate si in alte moduri decat prin imitarea miscarilor de pedalare a unei biciclete. Aseaza bebelusul intins pe spate, pe o saltea sau paturica moale, si fa tot felul de exercitii ale picioarelor, care sa il ajute sa isi dezvolte musculatura si sa-si coordoneze miscarile membrelor in vederea mersului:

  • ridica-i, alternativ, cate un picior, indoindu-i genunchiul, pana cand talpa poate sta perfect pe sol; adu-l la loc si ia-o de la capat;
  • ridica-i, alternativ, cate un picior, fara a indoi genunchiul, cat se poate de sus (fara a forta) si apoi revino cu el la pozitia initiala;
  • ridica-i, alternativ, fiecare picior, indoindu-i genunchii, pana cand ajunge cu acesta la nivelul abdomenului; revino la pozitia initiala si ia-o de la capat, de vreo 8-10 ori.

Dezvoltarea musculaturii trunchiului si capatarea de forta si putere in zona lombara se obtin in timp si tot cu ajutorul unor exercitii de gimnastica:

  • operatiunea "rostogolirea", cu putin impuls din partea mainilor tale, este unul dintre exercitiile de gimnastica cele mai eficiente pentru dezvoltarea motrica a bebelusului; pozitioneaza-l culcat, pe spate, si impinge-l usor cu mainile din laterale, pana se rostogoleste; ajuta-l sa revina la loc cu aceleasi miscari; pe masura ce creste, lasa-l pe el sa-si dea silinta pentru a reveni la pozitia initiala; in foarte scurt timp, se va rostogoli singur;
  • din pozitie intinsa pe spate, ajuta-l sa se ridice in fundulet, tinandu-l de manute si fa tot soiul de miscari usoare de balansare in fata si inapoi sau in partile laterale; aceste mici balansari il ajuta sa capete putere in trunchi si, in timp, sa isi pastreze singur echilibrul in acea pozitie;
  • pune-l culcat pe burtica si aseaza-te in fata lui, la o oarecare distanta de el, tinand in mana jucaria lui preferata, fii sigura ca va ridica capul sa se uite pe unde esti; incurajeaza-l sa se tarasca pana la tine si sa prinda jucaria pe care o ai in mana; acest exercitiu ajuta la dezvoltarea mai multor grupuri de muschi si la imbunatatirea posturii;
  • intinde copilul pe burtica, apoi prinde-i bratele cu mainile, din zona umerilor si axilelor; ridica-i usor partea superioara a trunchiului de la sol, fara a forta si revino apoi la loc; repeta exercitiul de mai multe ori - va ajuta la intarirea musculaturii gatului si zonei toracice.

Tu ai facut gimnastica cu micutul tau pentru a-l ajuta sa faca mai repede primii pasi? Spune-ne si alte exercitii pe care le-ai facut cu bebelusul tau, in sectiunea de comentarii de mai jos!

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Exercitii gimnastica bebelusi Gimnastica bebelusi Masaj bebelusi

Daniela Ganciu

Pasionata de cuvinte cu sens, puse in forme si ambalaje practice si utile pentru orice mamica sau viitor parinte. Intotdeauna scriu cu gandul ca articolul va deveni un ghid, un prieten, un ajutor pentru cititorii mei.

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:


Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Creeaza cont! sau Urmareste-ne pe Facebook!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul