Academia Romana: "NU introduceti noi discipline scolare si NU diminuati numarul de ore la materiile umaniste"

/ / Modificat: 2019-12-13 11:32:28

Procentajul ridicat al elevilor romani afectati de analfabetismul functional, dar si ingrijorarea produsa de analfabetismul primar (cauzat de neputinta scolarizarii tuturor copiilor de varsta scolara) si de abandonul scolar, a determinat Academia Romana sa transmita un punct de vedere prin care arata ca nu este de acord cu introducerea unor materii noi si nici cu diminuarea numarului disciplinelor vechi, protrivit portalinvatamant.ro.

scoala

Pana la adoptarea unei noi legi a educatiei nationale este nevoie de un set de masuri care sa stabilizeze scoala romaneasca si sa-i confere perspective bune de dezvoltare. In acest sens, Academia Romana semnaleaza si propune urmatoarele:

1. Presiunea nejustificata de a introduce noi discipline scolare trebuie sa fie oprita, prin crearea, in cadrul materiilor existente, a noi continuturi care sa raspunda dinamicii societatii contemporane.

2. Presiunea prin care se cere eliminarea sau reducerea drastica a teoriei in favoarea sustinerii deprinderilor practice are, de asemenea, un grad mare de periculozitate. in scoala, teoria si practica trebuie sa fie ingemanate intr-o sinteza armonioasa, fara de care rezultatele ajung sa fie dezastruoase. Fara cunostinte teoretice temeinice, acumulate in memoria elevilor, deprinderile practice ajung sa fie fara fundament.

3. Presiunea prin care se cere reducerea numarului de ore de la disciplinele umaniste si de stiinte sociale este, de asemenea, lipsita de realism si de previziune pentru viitor. 

Academia Romana sustine ca este necesar ca elevii au nevoie, printre altele, de urmatoarele:

  • de o cunoastere aprofundata a limbii si literaturii romane;
  • de studierea temeinica a gramaticii, inclusiv in anii de liceu, la toate profilurile, in maniere adaptate si specifice
  • de exercitiul insistent al lecturii, deopotriva din carti tiparite sau pe suport digital; unul din doi elevi se concentreaza pe recunoasterea literelor, a silabelor si pe reconstituirea cuvantului in sine, fara sa-i mai poata percepe semnificatia
  • cultivarea literaturii romane in maniera diacronica, pe curente si miscari literare, din Evul Mediu pana astazi
  • cultivarea serioasa a limbilor straine si a literaturii universale; combinarea scriitorilor romani cu cei straini, pe teme mari, fara nicio pregatire prealabila a elevilor nu face decat sa creeze confuzie si haos in mintile tinere.

Scrisoarea este semnata de Biroul Prezidiului Academiei Romane.

Citeste si despre