Stil de viata sanatos de psiholog Lizetta Mihaila

/ / Modificat: 2020-04-01 09:51:47

Stil de viata sanatos

Se spune ca "Sanatatea e mai bune decat toate!" . Asa este, insa, de foarte multe ori, noi insine "contribuim" mai mult sau mai putin la alterarea starii de sanatate. 

De aceea, este mult  mai important este sa previi, decat sa intervii dupa  aceea. Astfel ca, starea de sanatate este influentata de o multitudine de factori, iar adoptarea unui stil de viata sanatos depinde atat de starea psihica, cat si de starea fizica a fiecaruia. 

In functie de climatul social si familial, de personalitatea fiecaruia si de grupul din care face parte, fiecare persoana adopta un stil de viata, este mai mult sau mai putin receptiva la ceea ce spun sau fac ceilalti, ori filtreaza informatiile, dupa propriile posibilitati si preferinte. 

Insa, exista si situatii care ne marcheaza ori ne traumatizeaza in plan psihic si ne manifestam aceste dezamagiri ori nerealizari- in planul alimentatiei ori al comportamentului. Astfel, anorexia si bulimia sunt frecvent intalnite in ultima perioada, in special in cazul tinerilor. 

Excesul in alimentatie, respectiv "bulimia", este o manifestare a unei nevoi de a "consuma" intr-un fel tensiunea acumulata, de a te abate de la gandurile negative ori de a te retrage in alt plan, cel al mancatului fara masura.

Persoana bulimica are nevoie de control, in special din partea celor din jur, de sustinere afectiva, simte nevoiea de a se confesa, de a-si spune ceea ce o supara si are nevoie de persoane de incredere, care sa o asculte si sa ii acorde atentie.

O alta manifestare comportamentala, cauza fiind, in principal psihica, este anorexia, provocarea intentionata de a elimina ceea ce a mancat persoana respectiva, ori infometare excesiva, pana la pierderea poftei de mancare. 

De cele mai multe ori, persoana simuleaza faptul ca este dornica de a manca, insa, imediat dupa aceeea merge la baie sau in alt loc, eliminand ceea ce a gusta ori mancat.

Lipsa alimentatiei duce la slabirea fizica a organismului, la scaderea randamentului si a stimei de sine. Persoana afactata are nevoie de consiliere, de motivare pozitiva si de insusirea unui ritm de viata normal, fara abateri. 

Indiferent de cauza ori factori, fiecare persoana este bine ca, mai intai de a actiona, sa-si insuseasca reguli si limite.

De aceea, inca din primii ani de viata se poate incepe cu "invatarea" unui ritm de viata sanatos, pornind de la alimentatie regulata si sanatoasa, odihna, relaxare fizica si psihica, practicarea unui sport ori miscare, pur si simplu, evitarea consumului excesiv de substante periculoase, ori alimente ce contin astfel de substante, respectarea unui orar si constientizarea faptului ca printr-un ritm haotic, lipsa unui program, ori acumulare de tensiuni si frustrari, ne facem rau singuri si ne formam o imagine de sine gresita, fiind perceputi negativ si de cei din jur. 

Sa nu uitam de confortul psihic, care poate genera tulburari de alimentative severe.

 Tu ce ai facut azi pentru sanatatea ta? 

Mihaila Lizetta

Profesor itinerant, logoped si psiholog in invatamantul de stat si privat.

Articole recomandate

Citeste si despre