Urmareste-ne:

Exercitii si pozitii pentru un travaliu cat mai usor

Exista o multitudine de pozitii de travaliu care te vor ajuta sa ai o nastere cat mai usoara si rapida. Unele vor reduce durerile si presiunea resimtita si vor fi pregatitoare atunci cand travaliul va incepe.Odata ce devin familiare iti va fi extrem de usor cand vei naste, asa ca este bine sa le incerci dinainte pentru a vedea care este cea mai confortabila pentru o nastere lejera.

In timpul travaliului se pot schimba multe, in functie de pozitia bebelusului si de nivelul tau de energie. O pozitie in care nu te simteai confortabil cu cateva ore inainte poate fi perfecta pentru momentul nasterii. Pastreaza-ti flexibilitatea si alege o pozitie care sa-ti ofere relaxare si randament in timpul travaliului.

exercitii-travaliu

Pozitia sezand

Mamica se aseaza cu spatele sprijinit de un perete, de tablia unui pat, de spatarul unui fotoliu sau pe canapea cu mainile si picioarele intinse, relaxate, sustinute de cat mai multe perne. Acesta pozitie permite gravidei sa relaxeze toti muschii corpului. Este o simpla pozitie de relaxare, care poate fi facuta oricand mamica este tensionata sau obosita.

Daca mamica vrea sa nasca in apa, poate folosi pozitia sezand de relaxare punand in loc de perne prosoape rulate sub maini si sub picioare. Cel mai comod pentru gravida pentru acesta pozitie este un fotoliu reglabil cu suport  pentru picioare.

Pozitia "pe toaleta"

Pozitia "pe toaleta" se poate compara cu orice pozitie in sezut. Dintre toate pozitiile, acesta grabeste cel mai mult contractile. Din punct de vedere psihologic, pentru multe femei gravide sederea pe toaleta este foarte confortabila, daca lichidul amniotic incepe sa se scurga sau daca dupa fiecare contractie simte nevoia sa urineze.

In timpul pozitiei "pe toaleta", spatele gravidei trebuie fixat cat mai bine cu perne pentru un confort sporit si pentru prevenirea durerilor. Pentru largirea pelvisului, isi poate sprijini picioarele pe doua scunele departate. Gravida trebuie sa aiba un punct de sprijin in cazul in care incep contractile.

Pozitia pe o parte in timpul travaliului

Mamica se va aseza in acesta pozitie, cu corpul intr-o parte. De fapt, este pozitia in care gravida, in general, tinde sa doarma.

Pozitia pe o parte in timpul travaliului ii da voie gravidei sa relaxeze tot corpul, fara a face presiune pe rinichi sau pe vena cava (care aduce sange la inima). Greutatea uerului este concentrata astfel pe patul sau pe podeaua unde sta mamica.

Pozitia pe o parte in timpul travaliului este utila atunci cand ai probleme cu relaxarea: fie ca esti tensionata, sau ai dureri. Nu este necesar sa fie facuta chiar de la inceputul travaliului daca ai energie sa stai si in alte pozitii care sa ajute sa ai un travaliul cat mai rapid.

Mamica trebuie sa stea cat mai confortabil cand adopta pozitia intr-o parte, asa ca cel mai bine se va aseza in pat. Daca gravida prefera sa stea asa in apa, are nevoie de o perna de baie care sa-i sustina capul pe marginea cazii.

Ghemuirea si leganatul in timpul travaliului

Pozitia ghemuit in timpul travaliului

Ca sa se ghemuiasca, gravida, din pozitia verticala, isi va indoi picioarele pana cand bazinul ajunge aproape de podea. Calcaiele trebuie sa ramana pe podea in timpul ghemuirii. Ghemuirea o ajuta pe gravida sa-si dilate bazinul cu 15% si usureaza alunecarea copilului spre vagin.

Pozitia ghemuit este folosita in a doua parte a travaliului. Gravida isi va dea seama singura in ce pozitie se simte cel mai confortabil in timpul contractiilor. De obicei, cand apar contractiile, stand in pozitia ghemuit, relaxarea va fi de 2-5 minute, depinzand de frecventa si durata contractiilor.

In prima parte a travaliului nu este recomandata acesta pozitie pentru ca va genera stramtorarea bazinului si va impiedica inaintarea bebelusului. De aceea, nu trebuie sa stai ghemuita pana nu apare senzatia de a impinge, semn ca bebelusul a ajuns in pelvis, gata sa iasa.

Daca mamica simte nevoia sa se relaxeze, isi va ridica genunchii la piept ghemuindu-se sau daca e deja la spital poate fi asezata direct pe masa ginecologica.

Pozitia leganata

Aceasta pozitie se realizeaza cu ajutorul unui sprijin pentru gravida, (de obicei este nevoie de o alta persoana) in timp ce acesta sta in pozitie de genoflexiune, pentru a nu-si incorda prea mult spatele. Pozitia "stand pe vine" sau ghemuit reduce considerabil efortul din timpul contractiilor, deoarece actioneaza in acelasi sens cu gravitatea si ajuta la largirea pelvisului, usurand coborarea bebelusului.

Prin intinderea trunchiului si balansare in acelasi timp se creeaza mai mult spatiu pentru copilas, miscarile fiind benefice daca acesta nu este asezat bine pe cervix. Pozitia leganata ii ofera mamicii libertatea sa-si miste pelvisul in timpul ghemuirii, iar copilului sa se aseze intr-o pozitie optima. Pentru usurarea acestei pozitii, de obicei, ea se practica cu ajutorul unei persoana de sprijin.

Persoana de sprijin va sta cu picioarele suspendate si sprijinite cu ajutorul a doua scaune. Intre picioarele acesteia, gravida va executa miscari de coborare pana in pozitia de ghemuit sustinandu-se de coapsele persoanei de sprijin. La fel de bine, gravida poate executa singura aceste miscari tinandu-se de doua bare.

Daca colul uterin s-a dilatat complet si gravida nu simte inca nevoia sa impinga, pozitia leganata o va ajuta. Daca mamica are dese dureri de spate, pozitia leganata va reduce din discomfort prin miscarea bebelusului intr-o alta pozitie.

Leganatul in timpul travaliului

Mamica se va aseza intr-un balansoar si se va legana, nimic mai simplu! Acest lucru o ajuta pe mamica sa se relaxeze si cat sta intinsa bazinul ei se misca si incurajeaza asezarea bebelusului. Este permis oricand pe perioada travaliului ca gravida sa se dea in balansoar, chiar poate fi relaxant cand are o perfuzie sau este foarte tensionata.

Cat timp mamica se afla in balansoar poate plasa un taburet pe care sa-si intinda picioarele. Incearca sa maresti viteza de balansare. In timpul contractiilor ti se va parea mai confortabil leganarea in fata si pastrarea acestei pozitii a balansoarului.

Dansul si miscarea in travaliu

Dansul travaliului

Dansul travaliului este o pozitie verticala care ajuta miscarile din interiorul pelvisului in timpul travaliului. O atmosfera cu muzica lenta poate face dansul travaliului o pozitie foarte relaxanta. De obicei, este nevoie de inca o persoana. Cei doi vor arata ca si cum danseaza, balansandu-se in stanga si in dreapta.

Pentru o atmosfera relaxanta se alege muzica preferata a mamicii si se trece de la muzica lenta la un balans mai rapid. In timpul executarii miscarilor, partenerul gravidei poate face un masaj pe spatele acesteia.

Mersul in timpul travaliului

In timpul travaliului mamica este libera sa mearga oricat. Daca incep contractile isi poate balansa soldurile in fata si in spate sau in lateral. Mersul te ajuta sa treci cat mai repede peste prima parte a travaliului, pentru ca mentine bazinul in miscare si bebelusul isi va gasi pozitia cea mai buna pentru nastere. In acesai timp, mersul pastraza mamica activa si plina de energie. Mersul si balansarea sunt permise oricand in timpul travaliului, chiar si intre contractii daca gravida vrea sa se intinda.

Daca travaliul incepe greu, mersul poate declansa contractile.

Cand incep contractile, gravida trebuie sa se opreasca din mers si eventual sa stea sprijinita.

Intre contractii mersul gravidei trebuie neaparat asistat, mai ales daca se apropie sa nasca si contractile devin din ce in ce mai dese.

Pozitia stand pe maini si genunchi

Gravida se va sprijini pe maini si genunchi. Acesta pozitie te ajuta sa reduci presiunea din spate folosind gravitatia pentru a trage uterul din pelvis. Cel mai indicat este sa adopti acesta pozitie cand esti in prezentatie pelvina (copilul nu s-a rotit si este asezat cu fundul in jos). O miscare de leganare in timpul pozitiei va ajuta copilul sa se intoarca.

Acesta pozitie poate fi executata si sprijinindu-te cu capul si umerii de podea. Astfel, poate fi de ajutor cand se rupe apa si vei simti ca bebelusul vrea sa iasa. Copilasul va avea mai mult spatiu si astfel previi exercitarea unei presiuni asupra cordonului ombilical.

Daca avem la dispozitie o minge pentru exercitii fizice, punem gravida sa stea in genunchi  si sa-si lase greutatea trunchiului pe mingie. In acesta situatie va trebui sa-si miste corpul ca sa-si gasesca echilibrul, ceea ce va determina miscare copilului in pelvis.

Daca bebelusul persita sa ramana in prezentatie pelvina, mama poate impinge si in pozitia stand pe maini si genunchi.

Pozitia "cu fundul in sus"

Acesta pozitie se realizeaza prin sprijin pe maini si genunchi, cu bazinul deasupra nivelului umerilor. Sprijinul pe coate si genunchi foloseste gravitatia pentru rotirea copilului dintr-o pozitie posterioara spre anterior. Incepi prin a te aseza pe coate si genunchi, apoi usor lasi umerii spre podea tinand capul intr-o pozitie cat mai comoda.

Se pune o esarfa lata sub burtica gravidei inainte sa se aseze in pozitia "cu fundul in sus". Odata asezata pe coate si genunchi, se trage de cele doua capete ale esarfei pentru a usura greutatea mamicii din picioare.

In aceeasi pozitie, mamica departeaza mult genunchii, astfel bazinul cobora usor, iar pelvisul se  largeste. Ar trebui sa arate ca pozitia unei broaste. Tinand totusi bazinul deasupra nivelului umerilor, pelvisul se va largi mai mult, iar bebelusul va avea mai mult spatiu sa se roteasca. In timpul acestei pozitii este indicat un masaj in zona lombara pentru a reduce din presiunea abdominala.

Delia Negrea
Redactor Copilul.ro

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Travaliu Declansarea travaliului

Copilul.ro

Alaturi de tine pentru a creste copii cu dragoste si incredere. Nu iti promitem ca iti vom rezolva problemele, dar iti promitem ca nu va trebui sa le faci fata singura.

Citeste si despre

Articole de la parteneri

Calculeaza data nasterii

Data de inceput a ultimei menstruatii:

Aplicatii pentru copii

DESCARCA
DESCARCA

Inainte sa pleci,

Poti gasi informatii utile si in materialele urmatoare:



Urmareste-ne si primeste cele mai noi informatii pentru tine si copilul tau!

Trimite articolul catre prietenii tai

Poti baga cate mailuri vrei tu separate prin spatiu!

Trimite mesajul