Un comportament este dezadaptativ atunci cand:
– Impiedica procesul de asimilare a informatiilor;
– Impiedica adaptarea sociala;
– Interfereaza cu procesul terapeutic si implicit cu procesul de invatare;
– Blocheaza dezvoltarea unor abilitati noi sau exersarea celor deja insusite intr-un stadiu primar;
– Reprezinta un pericol atat pentru copil cat si pentru cei din jur;
Aceste tipuri de comportamente dezadaptative apar daca ne confruntam cu schimbarea activitatii favorite, este mai probabil sa asistam la o criza isterica sau cel putin de opozitie.
Declansatorii acestor comportamente pot fi:
- Schimbarea mediului;
- Schimbarea rutinei zilnice (schimbarea unui traseu catre un loc cunoscut);
- Schimbarea activitatii favorite;
• Lipsa intelegerii nevoilor sau dorintelor de catre persoanle din jur;
• Obtinerea atentiei si dragostei, ca urmare a manifestarilor isterice sau a comportamentului de negare sau opozitie.
• Atragerea atentiei adultului prin aceste comportamente
In analiza comportamentului trebuie sa identificam 3 aspecte: tipul de comportament, antencedentul ce a dus la acest tip de comportament si consecintele comportamentului.


Vom lua cateva exemple:
1.Agresivitatea – lovirea altei persoane pentru a evada din cererea efectuata
• Schimbari la nivelul Antecedentului?
– Reduceti dorinta de a evada prin oferirea pauzelor frecvente
– Faceti sarcinile mai “distractive”
– Modificati programa in functie de nivelul copilului
• Schimbari la nivelul Consecintelor?
-- Nu permitem evadarea pana la indeplinirea cererii
• Comportamente adecvate?
-- Invatati copilul o modalitate mai adecvata de a protesta. Ex: “Vreau sa fiu singur acum”
2.Obtinerea atentiei – copilul tipa pana vine profesorul sa-I acorde atentie
• Antecedente?
– Modificarea mediului pentru a diminua cautarea atentieià oferirea atentiei pozitive pe parcursul zilei pentru comportamentele adecvate
• Consecinte?
– Ignorare planificata (profesorul ignora tipatul copilului)
• Comportamante substitutive?
– Invatati copilul alte modalitati de a obtine atentiaà sa ridice mana, “imi permiteti?”
3.Obtinerea de recompense – Andrei se arunca pe jos pentru a obtine bomboane
• Antecedente?
– Folosirea memento-urilor verbale: atunci cand Andrei POATE castiga o bomboana altfel decat prin a spune “Nu”. Invatati copilul alte modalitati de a cere.
– Invatarea altor abilitati precum “a astepta”
• Consecinte?
– Bomboanele nu trebuie oferite in urma unei crize
• Comportamante substitutive?
– Invatati copilul alte modalitati de a solicita bomboane
3 pasi pentru modificarea comportamentului
• Prevenirea comportamentului: folositi strategii proactive de prevenire a aparitiei comportamentelor dificile
• Invatati comportamente noi: Invatati comportamente echivalente functional pentru inlocuirea comportamentelor dificile
• Furnizarea consecintelor pentru diminuarea frecventei comportamentului dificil: Folositi strategii reactive ce corespund functiei comportamentului
Tehnici de redirectionare
Atentionarea Verbala
• O atentionare verbala este un raspuns verbal riguros si este acordata pentru a indica faptul ca acel comportament este inacceptabil.
• Ex: a spune unui elev “mainile jos” cand sunt pe cale sa loveasca pe cineva
• Atentionarile verbale ar trebui sa fie scurte si directe
2 tipuri de time-out:
• 1. De excludere: copilul este dus intr-o camera de “time out ” sau intr-o zona bine delimitate. Scoaterea completa din mediu nu este recomandata.
• 2. De ne-excludere: copilului I se permite sa ramana in mediu, intr-o zona special destinata, dar nu i se permite accesul la nici un intaritor

Recomandari de reusita
1. Alegeti un singur comportament tinta si identificati cu precizie īntaririle sale.
2. Fiti constienti ca īnainte de scaderea comportamentului lucrurile merg mai mult prost decāt bine.
3. Fiti atenti la īntaririle negative la care recurge copilul.
4. Aplicati extinctia īn mod consecvent sau repetat.
5. Identificati comportamentele alternative si īntaririle lor.
6. Puneti comportamentele pe care vreti sa le feriti de extinctie sub semnul unor īntariri nesituationale.